Kikhoste påvist i Hammerfest

Det er påvist flere enkelttilfeller av kikhoste i Hammerfest kommune de siste ukene, og vi forventer flere smittede i tiden fremover.

En mamma holder et spedbarn som får vaksine - Klikk for stort bilde AdobeStock / kasto

Kikhoste kan være farlig for uvaksinerte spedbarn

Kikhoste kan være farlig for små barn, spesielt spedbarn, fordi de kan slutte å puste i forbindelse med hosteanfall. Nyfødte er ikke beskyttet og i Norge tilbys vaksine ved 3, 5 og 12 mndr.

Barn i Norge får tilbud om vaksine mot kikhoste

Barn som har fått alle tre vaksiner regnes som beskyttet frem til 5 - 6 års alder. Eventuell sykdom vil derfor være mild. I andre klasse (7-8 år) gis det en påfylls sprøyte og igjen i tiende klasse (15-16 år). Norske helsemyndigheter anbefaler at alle tar en booster (påfylls) vaksine hvert 10. år

Hold deg hjemme hvis du er syk

Hvis du har luftveissymptomer bør du holde deg hjemme som vanlig. Om symptomene varer mye lenger enn en vanlig forkjølelse, kan du ta kontakt med fastlegen på telefon. Hvis du har vært i nærkontakt med noen med et kjent tilfelle av kikhoste, bør du også ta kontakt med fastlegen på telefon.

Kontakt fastlege på telefon hvis barn under to år er utsatt for smitte

Om du har et barn under to år som ikke er fullvaksinert og er utsatt for smitte, skal legen vurdere om barnet skal behandles med antibiotika og få en ny vaksinedose. Det samme gjelder eldre barn og voksne med alvorlig astma, medfødt hjertefeil, eller nedsatt immunforsvar. Behandling av hele familien kan da være nødvendig dersom disse ikke har tatt vaksinen i løpet av de siste 5 år.

Ta kontakt med fastlege på telefon for uvaksinerte barn under to år

Hvis du har et barn under 2 år som ikke er vaksinert mot kikhoste, bør du ta kontakt med fastlegen på telefon.

Hold syke barn 2 – 16 år hjemme til de ikke er smittefarlige

Barn som får kikhoste er smittefarlige i ca. 3 uker fra symptomene starter. I denne perioden må de holdes hjemme fra barnehage eller skole. Hvis barnet får antibiotikabehandling vil det normalt regnes som smittefritt etter fem dagers behandling. Rådfør deg i så fall med fastlegen om når barnet kan gå tilbake i barnehage eller på skole.

Ikke oppsøk legekontoret

For å redusere faren for smitte, skal du ikke oppsøke legekontoret hvis du har mistanke om kikhoste, men ta kontakt på telefon.

All behandling av kikhoste er gratis

Kikhoste er definert som en allmennfarlig smittsom sykdom, og all behandling og undersøkelse er gratis.

Hva er kikhoste?

Kikhoste er en smittsom luftveisinfeksjon som kan forebygges med vaksine. Sykdommen forårsakes av kikhostebakterien Bordetella pertussis. Vaksine mot kikhoste har vært tilbudt i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge siden 1952.

Symptomer på kikhoste

Først får en rennende nese, hoste og eventuelt feber i en ukes tid. Deretter kommer en sykdomsperiode på flere uker der en har kraftige hosteanfall med kiking (kraftig innpust etter hosteanfall) og eventuelt brekninger. Kiking er mindre vanlig hos de minste spedbarna, vaksinerte personer og voksne.

Spedbarn er mest utsatt for alvorlig forløp av kikhoste, og kan i sjeldne tilfeller dø på grunn av alvorlige komplikasjoner av infeksjonen eller ved at de slutter å puste under hosteanfallene. De kan også få hjerneskade på grunn av infeksjonen eller oksygenmangel forårsaket av pustestans under hosteanfall.

Om lag halvparten av barn som får kikhoste i første leveår, blir så syke at de må legges inn på sykehus. De fleste av disse er i aldersgruppen 0–6 måneder. Større barn og voksne har liten risiko for alvorlig forløp og sykehusinnleggelse.

Smittevernlege

Portrettfoto av mann med kort, mørkt hår og mørkebrune øyne. Glattbarbert.

Mohammed Sherif

E-post : Send e-post