Vedtak
Kommunestyret vedtar kommunikasjonsprofilen
Kommunikasjonsstrategi, bytte navn slik at det samsvarer med planstrategi.Forslag til innarbeidelse i kommunikasjonsstrategi:
En generell beskrivelse er ikke like lett å omgjøre i praksis innenfor alle virksomheter eller enheter. Hver enhet må selv definere og drøfte internt hvordan de kan bruke strategien for bedre intern og ekstern kommunikasjon for og lykkes med andre målsetninger.
Derfor: Kommunikasjonsstrategi skal tas opp som tema i alle virksomheter til drøfting om hvordan verdiene til kommunen kan tas i bruk til den enkelte virksomhet. Altså tilpasset de ulike virksomhetene. En implementeringsplan bør derfor vedlegges eller innarbeides.
Kommunikasjonsstrategien bør definere tydeligere en identitetsprofil. Flere aktører/tilbud/tjenester/kultur etc. er med på å definere hva Hammerfest kommune er. Da må en se på kommunen som samlet tilbud, kultur, levesett, historie og muligheter innenfor kommunens grenser. Kommunen er synlig innenfor ulike arenaer og representerer hele kommunen og det som finnes innenfor vår kommunegrense. Det er derfor viktig at kommunen har noen tanker på hvordan vi profilerer kommunen som attraktivt område for folk og næring. En profil og strategi rundt hvordan vi profilerer kommunen er da viktig. Ikke kun selve kommunen som organisasjon.
Vurdere kommunens slagord opp mot identitetsprofil. Gammelt slagord som «menneskets flid beseirer naturen» sa noe om menneskene som gjennom kunnskap, flid og stahet klarte å livnære seg og leve i områder som mange så på som ekstremt. Er disse to slagordene forenelige? Få inn eksempler og kokret forslag på hvordan slagord skal benyttes i kommunens identitetsprofil.
Behandling
Votering:
Rådmannens innstilling:
For: 7 stemmer - Ap 3, H 1, Sp 1, UAVH 2
Mot: 2 stemmer - KrF 1, SV 1
--------------------------------------------
Forslag AP:
For: 9 stemmer - Ap 3, H 1, KrF 1, Sp 1, SV 1, UAVH 2
Mot: 0 stemmer