Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 15.09.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 15.09.2022

Kommunestyret
15.09.2022 09:00 - 17:30
Utvalg:Kommunestyret
Dato:15.09.2022 09:00 - 17:30
Møtested:Kommunestyresalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 15.09.2022 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Møteprotokoll - Kommunestyret - 15.09.2022 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Reglement for ungdomsrådet Hoveddokument 347KB

    82/22 - 22/14413 - Reglement for ungdomsrådet

    Journaldato: 25.10.2022  3 dokumenter
    Brevdato: 18.05.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Mia Suh Nissen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hammerfest kommunestyre vedtar Reglement for ungdomsrådet.



    Behandling

    Votering - formannskapets innstilling:

    For: 33 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 3, MDG 1, R 2, Sp 3, SV 4, UAVH 3
    Mot: 0 stemmer

  • Reglement for rådet for personer med funksjonsnedsettelse Hoveddokument 350KB
    Brevdato: 13.05.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Cathrine Leistad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hammerfest kommunestyre vedtar Reglement for rådet for personer med funksjonsnedsettelse



    Behandling

    Votering - formannskapets innstilling:

    For: 33 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 3, MDG 1, R 2, Sp 3, SV 4, UAVH 3
    Mot: 0 stemmer

  • Reglement for eldrerådet Hoveddokument 346KB

    84/22 - 22/14109 - Reglement for eldrerådet

    Journaldato: 13.05.2022  2 dokumenter
    Brevdato: 13.05.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Cathrine Leistad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hammerfest kommunestyre vedtar Reglement for eldrerådet.



    Behandling

    Votering - formannskapets innstilling:

    For: 33 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 3, MDG 1, R 2, Sp 3, SV 4, UAVH 3
    Mot: 0 stemmer

  • Politisk struktur i valgperioden 2023-2027 Hoveddokument 233KB
    Brevdato: 05.08.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Cathrine Leistad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    • Kommunestyret velger 6 personer til å inngå i en arbeidsgruppe for å forberede sak om revidering av politisk struktur og forskrift om folkevalgtes rettigheter.
      Til arbeidsgruppen foreslås
      1. Ordfører
      2. Varaordfører
      3. 1 fra AP, Berit Hågensen
      4. 1 fra høyresiden, Vegard Loke Rønning (KRF/H/FRP)
      5. 1 fra rødgrønn side, Lars Ivar Wæhre (SV/SP/MDG/R)
      6. 1 repr. for de uavhengige, Jan Tore Kvalnes
    • Saken legges frem til behandling i kommunestyret innen årsskifte.


    Behandling

    Votering - formannskapets innstilling mot nytt forslag SV:

    Formannskapets innstilling: 0 stemmer
    Nytt forslag, SV: 33 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 3, MDG 1, R 2, Sp 3, SV 4, UAVH 3

  • Renovering av basseng i Kokelv Hoveddokument 447KB

    86/22 - 22/23152 - Renovering av basseng i Kokelv

    Journaldato: 31.07.2023  1 dokument
    Brevdato: 14.08.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Byggdrift
    Saksbehandler: Pål Roar Karlstad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    • Kommunestyret vedtar en bevilgning på Kr. 3.300.000 til utbedring av drenering, bassengteknisk anlegg, renovering av garderober, oppgradering av ventilasjons-, og det elektriske anlegget samt utbytte av heisen
    • Behovet for ny duk i bassenget må vurderes etter en sjekk av betongkvaliteten i bassengkroppen


    Behandling

    Votering - formannskapets innstilling mot nytt forslag SP:

    Formannskapets innstilling: 22 stemmer - Ap 13, KrF 3, MDG 1, R 2, UAVH 3
    Nytt fellesforslag: 11 stemmer - FrP 2, H 2, Sp 3, SV 4

  • Adgang for hunder i kommunens dagsturhytter Hoveddokument 448KB
    Brevdato: 04.07.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk drift og eiendom
    Saksbehandler: Gunnar Lillebo

    Dokumenter

     

    Vedtak

    • Kommunens hytter som er åpne og tilgjengelig for offentligheten gis ikke hunder adgang. Begrunnelsen er at hyttene ikke er tilpasset for hundehold og potensielle problemer, som allergikere og turgåere med angst for hund, vil kunne oppleve ved adgang for hunder i hyttene.
    • Kommunestyret ser på å kunne tilrettelegge for en ny turhytte i regi av frivillige organisasjoner som eksempelvis hundeklubben. Dette blir tatt i den kommende ordinære budsjettprosessen for 2023.


    Behandling

    Votering:

    Nytt forslag SV:

    For: 5 stemmer - KrF 1: Truls Olufsen Mehus, SV 4
    Mot: 27 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 2: Ellen Birgitta Johansen, Vegard Loke Rønning, MDG 1, R 2, Sp 2, UAVH 3

    --------------------------------------------

    Formannskapets innstilling:

    For: 28 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 3, MDG 1, R 2, Sp 2, UAVH 3
    Mot: 4 stemmer - SV 4

    --------------------------------------------

    Tilleggspunkt til formannskapet sin innstilling, fremmet av Jan Tore Kvalnes:

    For: 25 stemmer - Ap 13, MDG 1, R 2, Sp 2, SV 4, UAVH 3
    Mot: 7 stemmer - FrP 2, H 2, KrF 3

  • Steinras mellom Lotre og Langstrand Hoveddokument 237KB
    Brevdato: 16.08.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk drift og eiendom
    Saksbehandler: Gunnar Lillebo

    Dokumenter

     

    Vedtak

    • Administrasjonen utarbeider tiltak til driftsbudsjettet for økonomiplanperioden 2023-2026 for gjenåpning av veiforbindelse mellom Lotre og Langstrand.
    • Kompenserende tiltak innarbeides i driftsbudsjettet for 2023 i den hensikt å gi fastboende til båtrutetilbud som kan ivareta behovene.


    Behandling

    Votering - formannskapets innstilling:

    For: 31 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 3, MDG 1, R 2, Sp 2, SV 4, UAVH 2
    Mot: 0 stemmer

  • Interpellasjon skredsikring Fjordadalen gravlund Hoveddokument 521KB
    Brevdato: 30.08.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Saken sendes videre til relevante hovedutvalg, formannskap og kommunestyre.



    Behandling

    Gravplassen i Fjordadalen ble i sin tid etablert på vanlig måte, omsøkt og godkjent av bygningsmyndighetene. I den forbindelse så ble sikkerhet, risikovurdering og trygghet ivaretatt i henhold til gjeldende reguleringsplaner og lovverk. Området er utviklet i flere etapper. Den første delen er anlagt for lang tid siden, mens den nye delen ble regulert i 2014 og opparbeidet etter planlagt bruk av området. I planarbeidet ble det gjennomført skredkartlegging fra NGI, som fastslo at gravplassen kunne ligge slik den var planlagt, men at bygninger/anlegg ikke kan være i det området som er skredutsatt.

    Ordføreren er selvsagt kjent med at det har gått snøskred i Fjordadalen. Vinteren 2000 gikk det et stort skred, som tok med seg driftsbygning og hjullaster på gravlunden. Dette kunne ha endt ut mer tragisk enn hva som var tilfelle. Ingen kom til skade, men de materielle skadene var store. Resultatet den gang var at driftsbygningen ble flyttet til et område som ikke er skredutsatt.

    Et nytt skred gikk vinteren i 2017. Riktignok ikke av samme størrelse som sytten år før, men skredet nådde helt til elva som går igjennom dalen. Skredet gikk i den nyere delen av gravplassen, som på det tidspunktet ennå ikke var fullstendig utbygd. Således berørte den ikke i nevneverdig grad den delen av gravplassen som var i bruk. Det siste kjente skred av betydning gikk sist vinter og tok med seg deler av gjerdet til gravplassen. Her ble om lag 60 m gjerde ødelagt, men ingen kom til skade. Andre materielle skader er ikke påvist

    Det hersker ingen tvil hos ordføreren at området er skredutsatt under gitte værforhold. Likevel er det ikke slik at går skred i dette området hvert år eller på noen måte regelmessig. Den usikkerheten vedrørende snøskred som måtte oppleves om vinteren under en gravferd eller for besøkende/ansatte – tar jeg på alvor. Åpenbart er det en viss risiko for skred vinterstid all den tid gravplassen ligger der den er. Noe alternativ til gravplassen i Fjordadalen finnes ikke.

    Siden det er konstatert skredfare i dette området er et nærliggende spørsmål hva kan kommunen gjøre med dette. Kommunen har ingen plan for skredsikring av gravplassen. Ressursmessig er dette krevende, siden det ikke gis støtte for å skredsikre et slikt område. Det er kun bebodd område/boligfelt som kan motta støtte. En gravplass kan neppe kalles bebodd, selv om det er mennesker der...

    Siden det ikke gis tilskudd til skredsikring, kan kommunen selv ta initiativ til dette. Dersom en velger det mest utsatte området (hvor skredet gikk sist vinter) vil dette koste om lag 3 MNOK. Sikring av hele området koster 25-30 MNOK avhengig av sikringsnivået en velger. Det er dessverre betydelig kostnad med å sikre gravplassen, men kommunestyret kan vedta å sikre dette området – hvis ønskelig.

    Slik situasjonen er nå har vi en gravlund som er skredutsatt og det må vi akseptere. På den annen side har vi skredkompetanse og rutiner i vår organisasjon, som til en viss grad kan kompensere mangel av skredsikring i området.

    Kostnadene med å sikre området er betydelig og må ses i lys av den risiko skredfaren utgjør. Det vil være opp til kommunestyret å vurdere tiltak og iverksette sikring av området.

    Votering - forslag fremmet av Jan Tore Kvalnes (uavh):

    For: 29 stemmer - Ap 13, FrP 2, H 2, KrF 3, MDG 1, R 2, Sp 2, SV 2: Elisabeth Rønning, Yngve Nilsen, UAVH 2
    Mot: 2 stemmer - SV 2: Laura Kjølås, Ingrid Petrikke Olsen.

  • Interpellasjon snøscooterløype Kuvann - Porsanger/Alta kommune samt Kultfjellet/Risvåg på Kvaløya Hoveddokument 221KB
    Brevdato: 02.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Saken overføres NMU for videre behandlig der.



    Behandling

    En forutsetning for at det skal kunne etableres en løype fra Kuvannet til løypenettet i Porsanger og Alta, er at Porsanger får godkjent en trase på vestsiden av Stabbursdalen nasjonalpark. En slik trase finnes ikke i Porsanger pr. i dag. I forbindelse med arbeidet med løypenettet i Porsanger, ble traseen utredet, men forholdet til naturmangfold og reindrift gjorde at den ikke ble godkjent. Porsanger fikk vedtatt sitt løypenett våren 2021.

    Da Hammerfest kommune høsten 2021 fikk godkjente sitt løypenett, var det altså allerede avklart at en sammenkobling mot Porsanger og Alta ikke var mulig. Dersom Porsanger kommune i framtiden lykkes med å få godkjent er slik trase, vil det være naturlig at Hammerfest kommune gjør de nødvendige tilpasninger for en sammenkobling mot både Porsanger og Alta. Ordfører har senest i dag tidlig hatt kontakt med ordfører i Porsanger kommune og fått bekreftet dette.

    Etter at Kvalsund kommune fikk godkjent sitt løypenett i 2019, og nye Hammerfest kommune i 2021 i tillegg fikk godkjent løypenettet for gamle Hammerfest kommune, har vi nå godkjente løyper i hele kommunen. Etter disse godkjenningene er det framkommet en del behov/ønsker om justeringer. Arbeidet med å få endret løypenettet er relativt omfattende, og ordfører har fått opplyst fra administrasjonen at dette arbeidet ikke er igangsatt av ressursmessige årsaker. Hvorvidt løypene til Risvåg/Kultfjell vil bli godkjent i den nye runden, er høyst usikkert. Grunneier FeFo har ikke gitt sin samtykke til disse løypene. Som kjent er all godkjenning av skuterløyper avhengig av grunneiers samtykke, og uten samtykke fra FeFo er det ikke mulig for Hammerfest kommune å få skuterløyper her.

    Ordfører vil i forlengelsen av dette be administrasjonen i Hammerfest kommune ta kontakt med Fefo om de har endret sitt syn eller standpunkt på disse løypene.

    Votering - forslag fremmet av Tom-Kristian Tommen Hermo (uavh):

    For: 24 stemmer - Ap 11: Anne-Mette Bæivi, Berit Hågensen, Christian B. Klaussen, Elin M. Holmgren, Erik Johannessen, Grete Svendsen, Helena E. Wikstrøm, Kurt Methi, Martin U. Wulff, Silje Holmgren, Wendy Hansen, FrP 2, H 2, KrF 3, Sp 2, SV 2: Ingrid Petrikke Olsen, Yngve Nilsen, UAVH 2
    Mot: 7 stemmer - Ap 2: Terje Wikstrøm, Andreas Veum Gamst, MDG 1, R 2, SV 2: Laura Kjølås, Elisabeth Rønning

  • Interpellasjon Hammerfest Havn KF og Hammerfest Terminalen AS Hoveddokument 277KB
    Brevdato: 05.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Behandling

    Lønnsfastsettingen i Hammerfest Havn KF ivaretas av Havnestyret via et ansettelses-/forhandlingsutvalg. Havnedirektøren har ingen avlønning for sin involvering i Hammerfest Terminalen AS men mottar styrehonorar. Hammerfest Terminalen AS styres i henhold til aksjeloven. Generalforsamlingen i Hammerfest Terminalen AS har vedtatt at honorar for styremedlemmer skal være i henhold til reglement for tilsvarende i Hammerfest kommune.
    Det er ingen øvrige goder, vakttillegg eller annet fra Hammerfest Terminalen AS - hverken til havnedirektør eller andre ansatte i havna.

    Hammerfest Havn KF har bygd opp sin organisasjon, både administrativt og operativt for ordinær havnedrift. Ved større, langvarige og komplekse utbyggingsprosjekter bygges det opp egen prosjektorganisering for å handtere det enkelte prosjekt og som avsluttes når prosjektet er sluttført. Dette for å få inn riktig kompetanse i forhold til prosjektets omfang og karakter. Typisk nok: Leirvika-prosjektet, RenHavn-prosjektet og prosjekt Nytt Havnekvartal, som er en «forlengelse» av RenHavn-prosjektet. Det ble rekruttert 2 prosjektledere. Det er utelukkende vurderinger i forhold til prosjektets omfang, karakter og tidsfaktor.
    Prosjektets omfang, karakter: Nytt havnekvartal er et stort og komplekst utviklingsprosjekt som skal tiltrekke seg investeringer som skal fylle 7 – 10 dekar midt i sentrum av Hammerfest. Det er et mål å fylle arealene med funksjoner som er komplementære, gir synergier og god sentrumsutvikling, samt er en god service og – vertskapsarena for de som ankommer byen både fra sjø- og landsiden.
    Prosjektets tidsfaktor: RenHavn-prosjektet skal være ferdigstilt i løpet av oktober 2023. Da flyttes Hurtigruten/Kystruten og trafikkhavnefunksjoner tilbake til sentrum. I løpet av relativt kort tid skal det utarbeides en omfattende masterplan (både teknisk og funksjonelt) for området, dette som grunnlag for regulering av hele området. Parallelt med dette arbeides det med konseptstudier/ konseptutvikling som grunnlag for investeringer. Prosjektets karakter/kompleksitet, omfang og tidsaspekt er årsak til at det ble engasjert to prosjektledere. Av overnevnte grunner var det også et ønske å ha prosjektkompetansen «in-house» fremfor å kjøpe konsulenttjenester eksternt. Med 2 prosjektledere blir lønnskostnadene doblet i forhold til en, men en reduserer tilsvarende kostnadene til innkjøp av eksterne konsulenttjenester. I forhold til havnas gjeldsbyrde som nevnes her, skal kr. 180 millioner over til Hammerfest Terminalen AS.

    RenHavn-prosjektet er godt politisk forankret gjennom flere enstemmige kommunestyrevedtak, som også inkluderte valg av cellespuntdeponi i sentrum fremfor et stranddeponi langs Fuglenes fjæra. Dette for å utvikle en fremtidsrettet sentrumshavn med 7 – 10 dekar bak arealer med gode passasjerfasiliteter og servicetilbud for gjester med Hurtigruten/Kystruten, Cruise-skip og hurtigbåter, samt bygge opp under god reiselivs- og sentrumsutvikling i Hammerfest. Tyngre godshåndtering skal ut av sentrum til fordel for godt vertskap, servicefunksjoner og sentrumsutvikling. Hammerfest er en relativt sett liten by og i konseptutviklingen søker en synergier for å realisere investeringer. OPS (offentlig / privat samarbeid) er ikke ukjent i Hammerfest som metode for å realisere investeringer. Dette har en gode erfaringer med fra tidligere, jfr. kai investeringer på Polarbase. Av kommunens investeringer i RenHavn-prosjektet tar Havna godt over 70% og dette må forrentes av skipsinntekter og eiendomsutvikling. Kommunestyret valgte cellespuntdeponi i sentrum som utløste 7– 10 dekar sentrumsarealer. Dette er ikke en «omkamp» i forhold til bassengstruktur eller annet, men en synliggjøring av muligheter som følge av RenHavn-prosjektet. Hammerfest kommune tilbyes en «opsjon» på arealer for investeringer i offentlige funksjoner i området for å oppnå synergier sammen med private investeringer, som en ellers vanskelig kan oppnå. Dette for å oppnå gode forhold for næringsdrivende og andre som bruker kaiene. Vi er underlagt en regional konkurranse der servicetilbud for havnebrukerne og opplevelser for de besøkende er viktige konkurranseparameter.

    Christian Bergeton Klaussen (AP) tok til ordet for at kommunestyret ikke skulle ta stilling til forslaget som ble fremsatt i forbindelse med interpellasjonen.

    Forholdet ble votert over.

    Votering:

    13 representanter motsatte seg behandling av forslaget og 14 representanter stemte for behandling av forslaget.
    Følgende partier motsatte seg:
    AP

    Følgende partier stemte for behandling:
    FRP, H, SP, KRF, SV, R, Tom-Kristian Tommen Hermo (uavh)

    Forslaget fremsatt i interpellasjonen ble ikke tatt opp til votering.

  • Interpellasjon rein på Kvaløya Hoveddokument 273KB
    Brevdato: 02.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Behandling

    Nye Hammerfest kommune har 8 reinbeitedistrikt i kommunen. Kvaløya – reinbeitedistrikt 20 er ett av disse. Distriktet har tillatelse til å ha 2000 rein (før kalving) på øya. Reindriftsmyndighetene opplyser at distriktet overholder dette.

    Lokalklimaet på Kvaløya gjør at det vestlige delen, der Hammerfest/Rypefjord ligger, er de frodigste områdene og der det også blir tidligst snøbart, og en del rein vil derfor naturlig søke seg til disse områdene. I flere ti-år har det vært med problemer med mye rein i sentrumsområdene, og erfaringsmessig har det ikke vært praktisk mulig for utøverne å holde reinen unna sentrum.

    På bakgrunn at dette ble det i 2005 inngått en avtale mellom Hammerfest kommune, Reinbeitedistrikt 20 og Staten om bygging av et gjerde rundt Hammerfest og Rypefjord. Avtalen gjaldt i utgangspunktet i 10 år fra gjerdet ble satt opp i 2007, altså fram til 2017. Dersom avtalen ikke forlenges, er det forutsatt at gjerdet skal rives. I dialog med distriktet og Landbruksdirektoratet er gjerdeavtalen forlenget inntil videre.

    Gjerdet ble som sagt bygd i 2007, men det tok flere år før det begynte å fungere tilfredsstillende. Dette på grunn av gjerdets utforming og plassering, men også på grunn av hærverk på gjeldet, og at portene ikke ble lukket. Etter at disse forholdene hadde «gått seg til» var antall rein i sentrumsområdene blitt redusert med kanskje 80-90% fra før gjerdet ble bygd.

    Denne sommeren ble reingjerdet vedlikeholdt og reparert etter at reinen var ankommet Kvaløya. Samme metode ble nytte også sommeren 21. Dette medfører noe rein i byen før sommeren tar av for alvor, men antallet er moderat. Grunnen til denne løsningen ligger i bedre bruk av ressursene som er tilgjengelig. Løsningen innebærer at reineierne tar ut dyrene så snart gjerdet er operativt og vedlikeholdt. Dette har administrasjonen en god dialog på. Meldingstjenesten for rapportert rein innenfor bygjerdet har fungert tilfredsstillende, selv om det har tatt tid å få rein ut av byområdet. Hva dette skyldes er ennå uklart. Selv om det er langt færre rein i sentrumsområdet nå enn før gjerdet ble bygd, er det fortsatt mange reaksjoner. Forventningene i befolkningen er større etter at gjerdet ble satt opp, og toleransen synes å være lavere.

    Det må presiseres at gjerdet ikke er en juridisk grense, men en praktisk innretning. At rein befinner seg innenfor gjerdet er derfor ikke nødvendigvis ulovlig.

    Ordfører er i dialog med Statsforvalteren om utfordringene rundt reindrifta på Kvaløya. Det planlegges gjennomført møter med Statsforvalteren/departement for å vurdere hvilke muligheter som finnes for å redusere/fjerne konflikten. Administrasjonen på sin side har jevnlig kontakt med de enkelte reindriftsdistriktene. Senest nå i denne uken, hvor det ble gjennomført et møte i Kvalsund sist tirsdag. Under møtet ble det adressert de problemsstillingene som er stilt av interpellanten. Møtet vil bli fulgt opp av administrasjonen.

    Det må presiseres at reindriftsutøverne også er interessert i å finne varige løsninger på utfordringene med urbanisert rein på Kvaløya. Dette har blitt bekreftet i møtene med distriktene og kommunen.

    Ingen kommuner, heller ikke Hammerfest kommune, er tildelt noen myndighetsutøvelse når det gjelder reindrift, og kan derfor ikke fatte noen vedtak om hvordan reineierne skal utøve sin drift. Den myndigheten er det Statsforvalteren og Landbruksdirektoratet som har. Om det skulle foregå ulovligheter er dette noe som må følges opp av politiet/reinpolitiet.

    Votering - nytt forslag SP:

    For: 9 stemmer - FrP 2, H 2, KrF 2, Sp 2, UAVH 1
    Mot: 15 stemmer - Ap 10, R 1, SV 4

  • Interpellasjon Kokelv museum - kompetansesenter Hoveddokument 473KB
    Brevdato: 05.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Behandling

    Bakgrunn og fakta

    Etablering av samisk språksenter er medtatt i intensjonsavtalen for sammenslåingen mellom Hammerfest og Kvalsund kommuner med følgende ordlyd:

    For å ivareta sjøsamisk språk og kultur i fremtiden, søkes det etablert et samisk språksenter der språket og kulturen enda i dag er mest synlig. Derfor lokaliseres språksenteret til Kokelv.

    I desember 2020 - under kommunestyrets behandling av budsjett 2021-2024 – ble det avsatt kr 150 000 årlig i økonomiplanperioden til forprosjekt samisk språksenter Kokelv.

    Ansvaret for oppfølging av tiltaket i intensjonsavtalen samt kommunestyrets budsjettvedtak om forprosjekt Samisk språksenter Kokelv er lagt til fagområdet kultur i sektor for oppvekst og kultur.

    Høsten 2020 ble det opprettet en arbeidsgruppe bestående av representanter fra RiddoDuottarMuseat (RDM), Kokelv sjøsamiske museum og Hammerfest kommune. Her ble kommunens representant dessverre forhindret fra å delta grunnet sykdom og langtidsfravær.
    RDM og Kokelv sjøsamiske museum gjennomførte da en mulighetsanalyse/prosjektbeskrivelse uten deltaker fra kommunen. Prosjektbeskrivelsen er grundig og gir en god oversikt over bakgrunnshistorien samt redegjør for mål, målgrupper og aktiviteter knyttet til museumsdriften. Om alternativene for et museumsbygg i Kokelv oppsummerer prosjektbeskrivelsen følgende:

    Som det fremgår fra denne prosjektbeskrivelsen har det i flere omganger vært diskutert forskjellige alternativer for hvordan behovet for museumsbygg i Kokelv kan løses. Det har vært foreslått at man skal bygge et museumsbygg som bare skulle inneholde museet, og også et flerbruksbygg hvor både museet og Kokelv Oppvekstsenter skulle inn.
    I 2020 har et nytt forslag kommet frem, hvor det blir foreslått et bygg med samlokalisering av Kokelv Sjøsamiske Museum og et samisk språksenter.

    Hva er gjort

    Med utgangspunkt i intensjonsavtalen og budsjettvedtaket har sektoren og fagområdet fokusert på å få på plass et forprosjekt for samisk språksenter for å avklare innhold og arealbehov. Følgende aktiviteter er igangsatt eller utført:

    • Innhentet kunnskap og erfaringer til kunnskapsgrunnlag
    • Gjennomført besøk til språksentrene i Lakselv (samisk og kvensk) samt det sjøsamiske kompetansesenteret Mearrasiida i Indre Billefjord
    • Prosjektbeskrivelse forprosjekt språksenter er utarbeidet
    • Kartlegging - behov for tjenester fra et samisk språksenter - er klar til utsending.
      Målgruppen er skoler, barnehager, bygde- og grendelag i kommunen mm.
    • Saksframlegg / orientering til hovedutvalget for oppvekst og kultur (vår 2022)
    • Sektoren har også knyttet prosjektet opp mot det igangsatte arbeidet med temaplan for samisk språk og kultur. Dette med tanke på innhold, oppgaver og oppdrag for språksenteret.

    Vurdering

    Sektoren og fagområdet innser at man ikke har maktet å prioritere denne saken så høyt som kommunestyret og RDM har ønsket.

    Fagområde kultur har og har hatt ansvaret for en rekke større og tidkrevende saker i tiden etter kommunesammenslåingen; her nevnes Arahavdeprosjektet, temaplan for kulturminner og kulturmiljøer samt verdensarven Struves meridianbue og etableringen av et verdensarvsenter i kommunen. Fagområdet er også involvert i skisseprosjektet for Gjenreisningsmuseet og det pågående arbeidet med temaplan for oppvekt og kultur.
    Dette er saker som har vært innom kommunestyret tidligere.

    For å komme videre innser sektoren/fagområdet at vi må hente inn en dedikert ressurs til gjennomføring av forprosjektet. Det innebærer å ansette eller kjøpe prosjekttjeneste.

    Hva planlegger vi

    Følgende aktiviteter planlegges gjennomført:

    • Å få på plass en prosjektleder høsten 2022/våren 2023. Dette for best mulig å utnytte prosjektmidlene på 150 000 over to år sammenhengende.
    • Å bygge opp en kommunal ressursgruppe rundt prosjektet.
    • Å gjenoppta samarbeidet med RDM og Kokelv sjøsamiske museum for å sikre god kommunikasjon og framdrift i prosjektet.

    Sak til kommunestyret

    På denne bakgrunn vurderer sektoren at vi kan være klar med en sak til kommunestyret i 2023 – første halvår.

  • Referatsak(er) Hoveddokument 213KB

    94/22 - 22/25736 - Referatsak(er)

    Journaldato: 08.09.2022  1 dokument
    Brevdato: 08.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Referatsaken tas til orientering.



    Behandling

    Votering - rådmannens innstilling:

    For: 23 stemmer - Ap 10, FrP 2, H 2, KrF 2, Sp 2, SV 4, UAVH 1
    Mot: 0 stemmer

  • Protokoller fra Vest-Finnmark rådet 2022 Hoveddokument 210KB
  • Godkjenning av protokoll fra forrige møte Hoveddokument 214KB
    Brevdato: 08.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Protokollen godkjennes.



    Behandling

    Votering - rådmannens innstilling:

    For: 23 stemmer - Ap 10, FrP 2, H 2, KrF 2, Sp 2, SV 4, UAVH 1
    Mot: 0 stemmer

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeMobilE-Post
Terje WikstrømArbeiderpartietOrdfører904 75 987Terje.Wikstrom@hammerfest.kommune.no
Elisabeth RønningSosialistisk VenstrepartiVaraordfører915 13 578elisabeth.ronning@hammerfest.kommune.no
Elin Mølmann HolmgrenMedlem913 70 314elinmoelmann@gmail.com
Grete Jensstad SvendsenArbeiderpartietMedlem957 80 983gretesvendsen6@gmail.com
Anne-Mette BæiviArbeiderpartietMedlem995 30 291ambaeivi@hotmail.com
Berit HågensenArbeiderpartietMedlem404 57 914berit.hagensen@hammerfest.kommune.no
Christian Bergeton KlaussenArbeiderpartietMedlem476 55 014Christian.Klaussen@hammerfest.kommune.no
Silje Merethe HolmgrenArbeiderpartietMedlem992 96 771siljeh_88@hotmail.com
Andreas Veum GamstArbeiderpartietMedlem959 47 631andreas.gamst@hammerfest.kommune.no
Wendy HansenArbeiderpartietMedlem907 83 812wenzlover@hotmail.com
Helena Engman Wikstrøm ArbeiderpartietMedlem481 37 526hel.wik@hotmail.com
Arne Reidar MyrsethFremskrittspartietMedlem952 47 103arne.myrseth@hammerfest.kommune.no
Gerd Johanne IsaksenFremskrittspartietMedlem951 04 834gerd.isaksen@hammerfest.kommune.no
Jon Atle BirkelandHøyreMedlem917 04 830jb322@kirken.no
Kristel Monique JørgensenHøyreMedlem994 20 597k_monique@hotmail.com
Vegard Loke RønningKristelig FolkepartiMedlem456 67 879vegardloke@gmail.com
Ellen Birgitta Johansen Kristelig FolkepartiMedlem911 68 352Ellenbirgitta@hotmail.com
Truls Olufsen-MehusKristelig FolkepartiMedlem474 58 919trulskrf@gmail.com
Linn Nybråten TjønsøMiljøpartiet De GrønneMedlem922 67 172linnnt@gmail.com
Lars Ivar WæhreRødtMedlem915 71 663Lars.Ivar.Waehre@hammerfest.kommune.no
Aud Marie TandbergRødtMedlem917 40 270amtandberg@gmail.com
Erik LemikaSenterpartietMedlem481 28 385erik.lemika@hammerfest.kommune.no
Lodve Anders SvareSenterpartietMedlem922 35 072lodveas@gmail.com
Oddvar LinnesSenterpartietMedlem483 63 577oddvar.linnes@gmail.com
Laura KjølåsSosialistisk VenstrepartiMedlem992 50 374laura.kjolas@gmail.com
Ingrid Petrikke OlsenSosialistisk VenstrepartiMedlem926 34 747ingridpetrikkeo@gmail.com
Yngve NilsenSosialistisk VenstrepartiMedlem988 85 317Yngve.nilsen@kvalsund.kommune.no
Eva Gebhardt SjøtunUavhengige representanterMedlem959 60 911geb-sjo@online.no
Tom-Kristian Tommen HermoUavhengige representanterMedlem412 34 595tommen1111@outlook.com
Jan Tore KvalnesUavhengige representanterMedlem400 38 383Jantore.kvalnes@hammerfest.kommune.no
Martin Ulven WulffArbeiderpartietVaramedlem991 15 569martin.u.wulff@gmail.com
Felix LemppMiljøpartiet De GrønneVaramedlem93061326
Tom Eirik Lunga
Kurt Alfred Methi913 70 896kurt.methi@hammerfest.kommune.no
Gunnar Lillebo
Stina Løkke78 40 25 13stina.lokke@hammerfest.kommune.no
Tom Eirik Nesstom.eirik.ness@hammerfest.kommune.no
Elisabeth Paulsenelisabeth.paulsen@hammerfest.kommune.no
Odd Edvardsenodd.edvardsen@hammerfest.kommune.no
Erik Johannessen977 72 453erik.johannessen@hotmail.com
Cathrine Leistad78 40 25 11cathrine.leistad@hammerfest.kommune.no
Mia Suh Nissen78 40 25 16Mia.Nissen@hammerfest.kommune.no
Leif Vidar Olsen78 40 25 04leif.vidar.olsen@hammerfest.kommune.no
Arve Solvi Paulsen78 40 25 09arve.paulsen@hammerfest.kommune.no
Ulf Terje Nyheim Eliassen (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlem953 30 288ulvf8@hotmail.com
Kaia Charlotte Fagerhaug (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlem976 18 136kaiafagerhaug@gmail.com
Karl-Tore Andersen (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlem950 45 656karl.tore.andersen@aibel.com
Heidi Marie Mauno Sletten (Ikke møtt) Uavhengige representanterMedlem952 05 773hmauno1@gmail.com