Her får du mer informasjon om møtet i Ungdomsrådet den 16.11.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Ungdomsrådet den 16.11.2022

Ungdomsrådet
16.11.2022 10:30 - 13:00
Utvalg:Ungdomsrådet
Dato:16.11.2022 10:30 - 13:00
Møtested:Formannskapssalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Ungdomsrådet - 16.11.2022 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 16.11.2022 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Politisk struktur i valgperioden 2023-2027 Hoveddokument 251KB
    Brevdato: 24.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommuneadvokat
    Saksbehandler: Mia Suh Nissen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Arbeidsgruppas forslag til vedtak

    Hammerfest kommunestyre vedtar Reglement for folkevalgte organer 2023 – 2027 jf. vedlegg, med følgende endringer:

    • Til reglementets punkt 2.1.1 Kommunestyret
      • Alternativ A
        • Kommunestyret i Hammerfest kommune har 27 medlemmer
      • Alternativ B
        • Kommunestyret i Hammerfest kommune har 29 medlemmer

    • Til reglementets punkt 2.1.2 Formannskapet
      • Formannskapet i Hammerfest kommune har 9 medlemmer

    • Til reglementets punkt 2.1.3 Ordfører og varaordfører
      • Nytt syvende avsnitt: Ordfører skal informere kommunestyret om hvilke arbeidsoppgaver som er tillagt varaordfører.

    • Til reglementets punkt 2.1.4 Kontrollutvalget
      • Ny setning i tredje avsnitt: I Hammerfest kommune skal flertallet i kontrollutvalget ikke være fra samme parti eller tilhøre samme gruppe som ordfører.

    • Til reglementets punkt 2.1.6 Eldreråd
      • Ny setning i fjerde avsnitt: Pensjonistforeningen og de politisk valgte representantene rullerer på ledervervet to år inn i valgperioden.
      • Det gjøres tilsvarende endringer i Reglement for eldrerådet

    • Til reglementets punkt 2.1.7 Råd for personer med funksjonsnedsettelse
      • Alternativ A: fire representanter fra brukerorganisasjoner
        • Bestemmelsen videreføres, med nødvendige språklige endringer i henhold til vedlegg. Tilsvarende endringer gjøres i Reglement for personer med funksjonsnedsettelse.
      • Alternativ B: fem representanter fra brukerorganisasjoner
        • Annet avsnitt, annen setning: Fem medlemmer foreslås av de funksjonshemmedes organisasjoner i henhold til reglement for rådet for personer med funksjonsnedsettelse.
        • Det gjøres språklige endringer jf. alternativ A.

    • Til reglementets punkt 2.1.8 Ungdomsråd
      • Nytt tredje avsnitt: Forslag til medlemmer og varamedlemmer til ungdomsrådet fremsettes av en egen valgkomite i henhold til reglement for ungdomsrådet punkt 2.

    • Til reglementets punkt 2.2.1 Hovedutvalg
      • Alternativ A: tre hovedutvalg
        • Alternativ A1 – ni medlemmer
          • Reglementets punkt 2.2.2 hovedutvalg for oppvekst og kultur, punkt 2.2.3 hovedutvalg for helse og omsorg og punkt 2.2.4 hovedutvalg for næring, miljø og utvikling videreføres i neste kommunestyreperiode.
          • Det gjøres en språklig endring i første avsnitt i alle tre bestemmelsene, slik at «overordet ansvar» endres til «ansvar i henhold til gjeldende delegeringsreglement».
        • Alternativ A2 – syv medlemmer
          • Videreføring av bestemmelsene i punkt 2.2.2-2.2.4, likt som alternativ A1, men med følgende endring:
          • Hvert hovedutvalg skal ha 7 medlemmer.
          • Inntil ... av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.
      • Alternativ B: to hovedutvalg
        • Alternativ B1 – ni medlemmer
          • Nytt punkt 2.2.2 Hovedutvalg for oppvekst og kultur/helse og omsorg: Hovedutvalget for oppvekst og kultur/helse og omsorg har ansvaret for oppvekst, kultur, helse og omsorg i henhold til gjeldende delegeringsreglement for Hammerfest kommune, og er kommunens navneutvalg.
          • Hovedutvalget for oppvekst og kultur/helse og omsorg har ni medlemmer. Inntil fem av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.
          • Punkt 2.2.4 hovedutvalg for næring, miljø og utvikling, endrer nummerering til punkt 2.2.3 og videreføres med språklig endring jf. alternativ A1.
        • Alternativ B2 – syv medlemmer
          • Likt som alternativ B1 men hvert av de to utvalgene skal ha syv medlemmer.
          • Inntil ... av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.
        • Alternativ B3 – 11 medlemmer
          • Likt som alternativ B1, men hvert av de to utvalgene skal ha 11 medlemmer.
          • Inntil ... av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.

    • Til reglementets punkt 2.2.5 Klagenemnda
      • Alternativ A – opprettholde klagenemnda
        • Bestemmelsen videreføres uendret i neste kommunestyreperiode
      • Alternativ B – kommunestyret er klageinstans
        • Klagenemnda oppheves. Kommunestyret er klageinstans i henhold til forvaltningsloven § 28:
        • Kommunestyret behandler alle klagesaker over vedtak som fremmes etter forvaltningsloven og som ikke etter lov hører under annen klageinstans jf. forvaltningsloven § 28.
        • Reglement for delegering og innstilling punkt 3.6 utgår.
      • Alternativ C – formannskapet får delegert myndighet som klageinstans
        • Klagenemnda oppheves. Kommunestyret vedtar at formannskapet skal være klageinstans jf. forvaltningsloven § 28:
        • Formannskapet behandler alle klagesaker over vedtak som fremmes etter forvaltningsloven og som ikke etter lov hører under annen klageinstans jf. forvaltningsloven § 28.
        • Reglement for delegering og innstilling punkt 3.6 endres tilsvarende.

    • Til reglementets punkt 2.2.9 Midlertidige utvalg
      • De midlertidige tverrpolitiske utvalg nedlegges. Punkt 2.2.9 utgår fra reglementet.

    • Arbeidsgruppa for politisk struktur igangsetter arbeid med revidering av forskrift av folkevalgtes rettigheter. Saken legges frem for kommunestyret i første kvartal 2023.


    Behandling

    Votering arbeidsgruppens innstilling - enstemmig vedtatt.

  • Tertialrapport 2.tertial 2022 Hammerfest kommune Hoveddokument 125KB
    Brevdato: 03.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Tom Eirik Lunga

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hammerfest kommunestyret tar tertialrapporten for 2.tertial 2022 for Hammerfest kommune til orientering



    Behandling

    Votering rådmannens innstilling - enstemmig vedtatt.

  • Gebyr- og avgiftsregulativ 2023 for Hammerfest kommune Hoveddokument 126KB
    Brevdato: 02.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Tom Eirik Lunga

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret vedtar rådmannens forslag til gebyr- og avgiftsregulativ for 2023



    Behandling

    Votering rådmannens innstilling - enstemmig vedtatt.

  • Økonomiplan 2023-2026 og årsbudsjett for 2023, samfunnsplanens handlingsdel 2023-2026 Hoveddokument 223KB
    Brevdato: 03.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Tom Eirik Lunga

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Budsjettbalanse

    • Budsjettet 2023 og økonomiplan 2023-2026 vedtas i balanse

    Oppstilling og budsjett

    • Første året i økonomiplanen 2023-2026 vedtas som budsjett for 2023. Kommunestyret vedtar årsbudsjettet på programområdenivå i tråd med delegeringsreglementet fordeler administrasjonen rammene videre på detaljnivå innenfor sentraladministrasjon og sektorene.

    Investeringer

    • Investeringene vedtas i samsvar med foreliggende investeringsplan

    Låneopptak

    • Det tas opp lån for viderelån (startlån) på kr 30 000 000. Løpetid 30 år, herav de 3 første årene avdragsfrie.
    • Det planlegges ikke med nye låneopptak for investeringer i 2023.

    Skatt

    • Hammerfest kommunes skatteøre for formue og inntekt for 2023 skal være lovens maksimumssatser.

    Den eksisterende skolestrukturen ved Forsøl skole ivaretas av hensyn til elevenes beste.



    Behandling

    Votering:

    Tilleggsforslag - enstemmig vedtatt.

    Rådmannens innstilling - enstemmig vedtatt.

  • Godkjenning av protokoll fra møte 19.10.22 Hoveddokument 80KB
    Brevdato: 09.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Protokollen godkjennes.



    Behandling

    Votering rådmannens innstilling - enstemmig vedtatt.

  • Deltakelse corona-utvalget Hoveddokument 79KB

    32/22 - 22/32993 - Deltakelse corona-utvalget

    Journaldato: 16.11.2022  1 dokument
    Brevdato: 16.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: kommunedirektørens stab
    Saksbehandler: Dina Kjølnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Oliver Løkke Berntsen og Leander Olufsen-Mehus deltar på møtet med corona-utvalget.



    Behandling

    Votering nytt forslag - enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerMedlemstypeMobilE-Post
Mildrid Sofie TaknesMedlemmildrid@selkop.com
Christina GulengVaramedlemceguleng@gmail.com
Mia RøbekkVaramedlemMia.robekk@outlook.com
Andrea Martine Andersen991 23 199andreamandersen@icloud.com
Anna Helena Holmgrenannah.holmgre@gmail.com
Mia Suh Nissen78 40 25 16Mia.Nissen@hammerfest.kommune.no
Astrid Gaup Skancke78 40 26 90astrid.gaup.skancke@hammerfest.kommune.no
David Liland OlaussenOlaussen09@gmail.com
Emilie Myrvang941 94 436emiliegrotte@outlook.com
Oliver Løkke Berntsenoliver.berntsen1@outlook.com
Øyvind Sundquist 78 40 25 67oyvind.sundquist@hammerfest.kommune.no
Tom Eirik Lungatom.eirik.lunga@hammerfest.kommune.no
Tiril Solbakken Soltir2007@gmail.com
Leander Olufsen Mehusleanderolu@gmail.com