Her får du mer informasjon om møtet i Administrasjonsutvalget den 17.11.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Administrasjonsutvalget den 17.11.2022
Administrasjonsutvalget
17.11.2022 10:00 - 10:30Administrasjonsutvalget |
17.11.2022 10:00 - 10:30 |
Kommunestyresalen |
Møtet er ferdig protokollert |
|
|
Saksliste
Brevdato:
31.10.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Personalavdelingen
Saksbehandler:
Trude Klaussen
Dokumenter
Vedtak
Hammerfest kommunestyre vedtar etiske retningslinjer for Hammerfest kommune
Behandling
Votering - rådmannens innstilling:
For: 11 stemmer - Ap 6, FAG 2, R 1, SV 1, UTD 1
Mot: 2 stemmer - FrP 1, H 1
Brevdato:
24.10.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommuneadvokat
Saksbehandler:
Mia Suh Nissen
Dokumenter
Vedtak
Arbeidsgruppas forslag til vedtak
Hammerfest kommunestyre vedtar Reglement for folkevalgte organer 2023 – 2027 jf. vedlegg, med følgende endringer:
- Til reglementets punkt 2.1.1 Kommunestyret
- Alternativ A
- Kommunestyret i Hammerfest kommune har 27 medlemmer
- Alternativ B
- Kommunestyret i Hammerfest kommune har 29 medlemmer
- Til reglementets punkt 2.1.2 Formannskapet
- Formannskapet i Hammerfest kommune har 9 medlemmer
- Til reglementets punkt 2.1.3 Ordfører og varaordfører
- Nytt syvende avsnitt: Ordfører skal informere kommunestyret om hvilke arbeidsoppgaver som er tillagt varaordfører.
- Til reglementets punkt 2.1.4 Kontrollutvalget
- Ny setning i tredje avsnitt: I Hammerfest kommune skal flertallet i kontrollutvalget ikke være fra samme parti eller tilhøre samme gruppe som ordfører.
- Til reglementets punkt 2.1.6 Eldreråd
- Ny setning i fjerde avsnitt: Pensjonistforeningen og de politisk valgte representantene rullerer på ledervervet to år inn i valgperioden.
- Det gjøres tilsvarende endringer i Reglement for eldrerådet
- Til reglementets punkt 2.1.7 Råd for personer med funksjonsnedsettelse
- Alternativ A: fire representanter fra brukerorganisasjoner
- Bestemmelsen videreføres, med nødvendige språklige endringer i henhold til vedlegg. Tilsvarende endringer gjøres i Reglement for personer med funksjonsnedsettelse.
- Alternativ B: fem representanter fra brukerorganisasjoner
- Annet avsnitt, annen setning: Fem medlemmer foreslås av de funksjonshemmedes organisasjoner i henhold til reglement for rådet for personer med funksjonsnedsettelse.
- Det gjøres språklige endringer jf. alternativ A.
- Til reglementets punkt 2.1.8 Ungdomsråd
- Nytt tredje avsnitt: Forslag til medlemmer og varamedlemmer til ungdomsrådet fremsettes av en egen valgkomite i henhold til reglement for ungdomsrådet punkt 2.
- Til reglementets punkt 2.2.1 Hovedutvalg
- Alternativ A: tre hovedutvalg
- Alternativ A1 – ni medlemmer
- Reglementets punkt 2.2.2 hovedutvalg for oppvekst og kultur, punkt 2.2.3 hovedutvalg for helse og omsorg og punkt 2.2.4 hovedutvalg for næring, miljø og utvikling videreføres i neste kommunestyreperiode.
- Det gjøres en språklig endring i første avsnitt i alle tre bestemmelsene, slik at «overordet ansvar» endres til «ansvar i henhold til gjeldende delegeringsreglement».
- Alternativ A2 – syv medlemmer
- Videreføring av bestemmelsene i punkt 2.2.2-2.2.4, likt som alternativ A1, men med følgende endring:
- Hvert hovedutvalg skal ha 7 medlemmer.
- Inntil ... av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.
- Alternativ B: to hovedutvalg
- Alternativ B1 – ni medlemmer
- Nytt punkt 2.2.2 Hovedutvalg for oppvekst og kultur/helse og omsorg: Hovedutvalget for oppvekst og kultur/helse og omsorg har ansvaret for oppvekst, kultur, helse og omsorg i henhold til gjeldende delegeringsreglement for Hammerfest kommune, og er kommunens navneutvalg.
- Hovedutvalget for oppvekst og kultur/helse og omsorg har ni medlemmer. Inntil fem av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.
- Punkt 2.2.4 hovedutvalg for næring, miljø og utvikling, endrer nummerering til punkt 2.2.3 og videreføres med språklig endring jf. alternativ A1.
- Alternativ B2 – syv medlemmer
- Likt som alternativ B1 men hvert av de to utvalgene skal ha syv medlemmer.
- Inntil ... av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.
- Alternativ B3 – 11 medlemmer
- Likt som alternativ B1, men hvert av de to utvalgene skal ha 11 medlemmer.
- Inntil ... av utvalgsmedlemmene, herunder leder og nestleder, skal fortrinnsvis velges blant de faste medlemmene i kommunestyret.
- Til reglementets punkt 2.2.5 Klagenemnda
- Alternativ A – opprettholde klagenemnda
- Bestemmelsen videreføres uendret i neste kommunestyreperiode
- Alternativ B – kommunestyret er klageinstans
- Klagenemnda oppheves. Kommunestyret er klageinstans i henhold til forvaltningsloven § 28:
- Kommunestyret behandler alle klagesaker over vedtak som fremmes etter forvaltningsloven og som ikke etter lov hører under annen klageinstans jf. forvaltningsloven § 28.
- Reglement for delegering og innstilling punkt 3.6 utgår.
- Alternativ C – formannskapet får delegert myndighet som klageinstans
- Klagenemnda oppheves. Kommunestyret vedtar at formannskapet skal være klageinstans jf. forvaltningsloven § 28:
- Formannskapet behandler alle klagesaker over vedtak som fremmes etter forvaltningsloven og som ikke etter lov hører under annen klageinstans jf. forvaltningsloven § 28.
- Reglement for delegering og innstilling punkt 3.6 endres tilsvarende.
- Til reglementets punkt 2.2.9 Midlertidige utvalg
- De midlertidige tverrpolitiske utvalg nedlegges. Punkt 2.2.9 utgår fra reglementet.
- Arbeidsgruppa for politisk struktur igangsetter arbeid med revidering av forskrift av folkevalgtes rettigheter. Saken legges frem for kommunestyret i første kvartal 2023.
Behandling
Votering - arbeidsgruppens innstilling:
For: 13 stemmer - Ap 6, FAG 2, FrP 1, H 1, R 1, SV 1, UTD 1
Mot: 0 stemmer
Brevdato:
10.11.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
kommunedirektørens stab
Saksbehandler:
Dina Kjølnes
Dokumenter
Vedtak
Protokollen godkjennes.
Behandling
Votering - rådmannens innstilling:
For: 13 stemmer - Ap 6, FAG 2, FrP 1, H 1, R 1, SV 1, UTD 1
Mot: 0 stemmer