Vedtak
1. Hammerfest kommune mener at statsforvalteren i Troms og Finnmark må følge fylkesgrensen og dermed deles som følge av at fylkeskommunen deles fra 1.1.24. Finnmark er et stort og særegent fylke med 18 kommuner, og ei utstrekning på nesten 49 000 km2. Finnmark har dessuten en ganske forskjellig demografi fra Troms (lavere folketall, mer spredt bosetting og mye større avstander). Det er mer enn stort nok å skulle være statens forlenga arm for dette området aleine. Finnmark har grenser til andre land, ei sammensetning av folk/grupper, næringer og politiske problemstillinger og tematikker, for eksempel knyttet til arealrettigheter/-bruk, som ingen andre fylker har i samme omfang. Faktisk/geografisk nærhet til og tilstedeværelse i det området man skal dekke og, ikke minst, inngående kunnskap om og forståelse for Finnmarks særegenhet og finnmarkskommunenes situasjon, taler sterkt for at statsforvalterstrukturen bør følge fylkesgrensene.
2. Hammerfest kommune mener det er en svakhet ved rapporten at tittelen “Færre og bedre” samt formulering av hovedfunnene, fremhever forhold som taler for å opprettholde dagens struktur, mens forhold som taler for endring i liten grad blir nevnt.
3. Hammerfest kommune vil påpeke at evalueringen fra DFØ mangler oppmerksomhet rundt statssikkerhet, suverenitetshevdelse, samfunnssikkerhet og beredskap. Dette er elementer som må vektlegges spesielt i vurderingen av hvilken geografisk inndeling som er hensiktsmessig for statsforvalterembetet i Troms og Finnmark.
4. I vurderinger av framtidig geografisk struktur for statsforvalteren i Troms og Finnmark må grunnleggende nasjonale sikkerhetsinteresser settes foran enkeltstående vurderinger rundt rekruttering av kompetanse, etablering av større fagmiljøer og andre forhold som evalueringsrapporten tar for seg. Det følger av dette at det må være egen statsforvalter for Finnmark.
5. Hammerfest kommune mener at statsforvalteren i Troms og Finnmark må deles når fylkeskommunen deles. Det må opprettes fylkesberedskapsråd for hvert av fylkene når fylket blir delt.
6. Hammerfest kommune mener at de nye fylkene etter deling, både i rollen som regional planmyndighet og samfunnsutviklere er avhengig av et godt, nært og strategisk samarbeid med statsforvalteren. Med en statsforvalter for hvert fylke blir antall arenaer kommuner deltar på færre. Dette vil styrke både dialogen med kommunene, harmonisering av praksis og samordning og det vil være lettere å ha et godt og koordinert strategisk samarbeid om samfunnsutvikling i regionen.
7. Hammerfest kommune vil vektlegge betydningen av å ivareta urfolksperspektivet i sammenheng med statsforvalterstrukturen og vektlegger også i denne sammenhengen at det bør være egen statsforvalter for hvert av fylkene da kommunene har ulike utfordringer og behov.
8. Hammerfest kommune forventer at statsforvalteren er en sentral premissleverandør for nasjonale myndigheter når det gjelder å belyse behov innen alle samfunnsforhold i sitt fylke. I dagens sikkerhetssituasjon er Finnmark i en særstilling.
9. Hammerfest kommune legger merke til at evalueringsrapporten vier mye oppmerksomhet rundt temaet rekruttering, kompetanse og robuste fagmiljø, og vil oppfordre KDD og andre virkemiddelforvaltere til å se etter andre løsninger på rekrutteringsutfordringer etc. enn å sentralisere virksomhet og bygge større miljøer. Embetet må tilføres ressurser som gjør det mulig å ivareta tjenester på samme kvalitative nivå som statsforvalteren for Troms og Finnmark gjør i dag. Hammerfest kommune forventer at samarbeidet, både internt mellom Statsforvalterens kontorer og eventuelle andre avdelinger andre plasser, gjøres på en slik måte statsforvalterembetet løftes som helhet til glede og nytte for innbyggerne i Finnmark.
10. I et delt fylke med felles statsforvalter vil Troms ha flest kommuner og 2/3 av befolkningen. Det er grunn til å anta at ressursbruken må tilpasses dette når fylket blir delt og at det ikke vil være legitimitet for å prioritere sårbare kommuner i Finnmark på bekostning av kommuner i Troms.
For å sikre en ressursbruk som er tilpasset kommunenes behov i hvert av fylkene må det være en statsforvalter for hvert fylke.
Behandling
Votering - kommunedirektørens innstilling mot nytt fellesforslag fremmet av Sp, Ap, FrP og uavh.:
Kommunedirektørens innstilling: 11 stemmer - H 1, KrF 3, MDG 1, R 2, SV 4
Nytt fellesforslag fremmet av Sp, Ap, FrP og uavh.: 22 stemmer - Ap 14, FrP 2, Sp 3, UAVH 3
Protokolltilførsel:
SV, Rødt og MDG ønsker å sikre at det videre i sakens behandling fremkommer at det i kommunen er et nyansert syn på om det er hensiktsmessig at statsforvalteren skal følge den fylkeskommunale oppdelinga i Troms og Finnmark. Det er spesielt viktig for SV, Rødt og MDG å synliggjøre den entydige tilbakemeldingen blant de ansatte hos statsforvalteren og i egen kommuneadministrasjon.
Det er en forutsetning at dagens kontorsteder opprettholdes.