Vedtak
Hammerfest kommunestyre velger å begrense vår uttalelse til det som har direkte betydning for Hammerfest kommune, kommunenes rolle generelt, samt kommentarer til noen av tiltakene/anbefalingene og tema som er omtalt i rapporten.
Kommunestyret støtter i all hovedsak Energikommisjonens tiltak og anbefalinger, og vil i tillegg belyse og knytte kommentarer til noen konkrete punkter i rapporten.
Vindkraft på land
I rapporten heter det blant annet: «Kommunene bør være mer proaktive i å tilrettelegge for vindkraft på overordnet nivå. Det kan skje gjennom bruk av kommuneplanens arealdel til planlegging av egnede lokasjoner for vindkraft. En godkjent arealplan kan bidra til konfliktavklaring, mer forutsigbarhet for utbyggere og mer effektiv konsesjonsbehandling»
Ideelt sett er dette riktig. Kommunene ønsker ofte å avsette slike arealer i arealdelen for å ha god styring og kontroll med hvor eventuelle anlegg skal kunne bygges. Men praksis har vist at dette er omtrent umulig å få til i Finnmark, og muligens også andre steder i landet. Dersom kommunene etter en helhetsvurdering avsetter slike arealer i arealdelen, vil dette alltid bli møtt med innsigelse fra eksempelvis Sametinget, men også andre. Uten en konkret aktør eller søknad om utbygging, vil kommunene stort sett alltid tape forsøket på en slik avsetning.
Når det stilles forventninger til at kommunene skal avsette slike arealer i arealdelen, må det derfor også kunne stilles forventninger til statlige sektormyndigheter og andre om å bidra til å lykke med dette.
Havvind
Når det gjelder havvindutbygging, er det meget viktig at det raskt realiseres prosjekter i havområdene utenfor Finnmark. Dette både for å øke kraftproduksjonen i området, men også for å utnytte det faktum at været i nord ofte er forskjellig fra været lengre sør i landet. Når det er mye vind i nord, er det ofte lite vind i Sør-Norge, og også ellers i Nord-Europa, og da kan vindkraftproduksjon i nord bli meget viktig i det store bildet.
Statnett har i sin publikasjon «Tilknytning av nye havvindområder til land» (15. februar 2023) pekt på Hammerfestområdet som det eneste alternativet i Nord-Norge for landtilknytning for kraft fra havvindproduksjon i nord. Slik kommunestyret ser det gir dette Hammerfest-samfunnet en unik mulighet til å ta en stor og viktig rolle i oppbyggingen av denne industrien i nord. En slik tilknytning forutsetter imidlertid at denne kraften kan distribueres til kraftnettet, og da må kraftlinjenettet være dimensjonert for dette. Det er derfor helt avgjørende at 420-kV-linja mellom Skaidi og Hammerfest bygges.
To svært viktige forutsetninger må være oppfylt for at Hammerfest kommune skal stille seg positiv til etablering av Havvindområder utenfor kysten av Finnmark. Områdene og installasjonene må ikke komme i konflikt særlig med de kystnære fiskeriene og heller ikke ha en negativ innvirkning på fiskens atferd eller vandringsmønster. Forskning spiller en sentral rolle for å identifisere de mest egnede områdene.
Ønske om endring av reindriftsloven m.m.
Sametinget og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) oppnevnte i 2018 et offentlig lovutvalg som skulle se på behovet for å endre dagens reindriftslov. Utvalget ferdigstilte sitt arbeid høsten 2022, og foreslår en rekke endringen i reindriftsloven. I tillegg foreslår utvalget også endringer i Oreigningsloven (ekspropriasjonslovgivningen), Menneskerettighetsloven, Mineralloven og Jordskifteloven.
Lovforslaget har så dramatiske og dyptgripende konsekvenser at det ikke er mulig å se for seg at et slikt forslag vil kunne bli fremmet i en ordinær lovprosess. Skulle det likevel skje vil det være totalt uforenlig med veldig mange av Energikommisjonens anbefalinger og tiltak.
Energikommisjonens rapport har et viktig fokus på å utvikle ny fornybar energiproduksjon, men det er like viktig å ta vare på og forbedre den eksisterende infrastrukturen for å maksimere produksjonen og effektiviteten av fornybar energi. Vi støtter derfor at Energikommisjonen inkluderer tiltak for oppgradering og energieffektivisering av eksisterende vannkraftinfrastruktur i rapporten. Dette kan omfatte modernisering av turbiner og annet utstyr, samt optimalisering av driften av vannkraftanlegg for å øke produksjonen og redusere tap av energi. Ved å prioritere slike tiltak, kan vi øke vår fornybare energiproduksjon uten å måtte bygge ut nye anlegg, samtidig som vi tar vare på eksisterende investeringer og infrastruktur.
Vi vil også understreke behovet for økonomiske insentiver fra statlig hold for å gi vannkraftverkene en økonomisk motivasjon for å gjennomføre slike oppgraderinger. Dette kan inkludere reduserte skatter og avgifter for vannkraftverk som gjennomfører slike oppgraderinger og energieffektiviseringstiltak. Slike insentiver vil bidra til å øke investeringene i oppgradering av eksisterende vannkraftinfrastruktur og dermed øke vår fornybare energiproduksjon.
Behandling
Votering:
Tilleggsforslag SV
For: 11 stemmer - Ap 4, H 1, KrF 1, R 1, Sp 1, SV 1, UAVH 2
Mot: 0 stemmer
--------------------------------------------
Tilleggsforslag levert av Jan Tore Kvalnes (UAVH)
For: 4 stemmer - H 1, KrF 1, UAVH 2
Mot: 7 stemmer - Ap 4, R 1, Sp 1, SV 1
--------------------------------------------
Tilleggsforslag SP/KrF
For: 11 stemmer - Ap 4, H 1, KrF 1, R 1, Sp 1, SV 1, UAVH 2
Mot: 0 stemmer
--------------------------------------------
Tilleggsforslag vol 2 SP/KRF
For: 11 stemmer - Ap 4, H 1, KrF 1, R 1, Sp 1, SV 1, UAVH 2
Mot: 0 stemmer
--------------------------------------------
Kommunedirektørens innstilling
For: 11 stemmer - Ap 4, H 1, KrF 1, R 1, Sp 1, SV 1, UAVH 2
Mot: 0 stemmer