Barnas digitale hverdag

3 Gaming

To hender holder en spillkontroller - Klikk for stort bilde Pixabay

Gaming er en sosial arena der mange barn tilbringer mye tid, oftest uten involvering fra voksne. For å kunne samtale og veilede barna er det viktig å sette seg inn i hva barna deltar i og gå dem i møte. Spill som bygger på konkurranse og samarbeid kan være samlende, men de kan også skape konflikter og ekskludering. Å bli holdt utenfor i spill, for eksempel i Fortnite eller Minecraft, er like vondt som å bli utestengt i skolegården. 

Vurder aktivt aldersgrenser og innhold. Diskuter med foreldrene i klassen før du tar valget. «Alle andre" har ikke det spillet. Spill som er gratis, for eksempel Fortnite og Roblox, gir barn muligheten til å kjøpe virtuelle varer (Skins, gjenstander, våpen, etc.). Barn kan dermed kjøpe seg tilhørighet og status, noe som kan skape et uheldig kjøpepress. Lag gjerne avtaler i klasse/trinn om hvilke spill barna har tilgang til.

    • 78 % av foreldrene skulle ønske at foreldrene på Fuglenes skole håndhevet aldersgrensene på spill. FAU og skolen anbefaler å respektere aldersgrenser på spill ved besøk av andre barn i hjemmet.