Håndbok for foresatte og elever

Hvordan kontakte oss

Administrasjon

Rektor

Siv Elisabeth Masika Øyan
78 40 79 32 | Send e-post

Inspektør

Tone Arnesen
78 40 79 33 | Send e-post

SFO-leder

Toril Hjellnes Pedersen
78 40 79 34 | Send e-post

Sosialpedagog

Nan Irene Nilsen
78 40 79 38 | Send e-post

Sekretær

Heidi Simonsen
78 40 79 30 | Send e-post

Skooler

Skooler er en digital lærings- og kommunikasjonsplattform som er integrert med Microsoft 365. Fuglenes skole benytter Skooler til kommunikasjon skole/hjem. Foresatte får informasjon om sitt barn, og kan raskt og enkelt kommunisere med kontaktlærer/trinn. Her er det mulig å sende beskjeder som påvirker elevens skolehverdag, f.eks. tannlegetime, sykdom, hendelser, spørsmål osv.

Foresatte vil også finne informasjon om elevens ukeplaner, lekser, fravær, beskjeder fra skolen og lærere, med mer.
Logg inn på foresattportalen her. Søk opp Fuglenes skole. Deretter trykker du aktiver min konto om du er førstegangsbruker evt logger inn.
Her finner du mer informasjon om hvordan du gjør dette.

Skole-hjem samarbeid

Fuglenes skole benytter Skooler som kommunikasjonskanal. Dette betyr at foresatte kan ta kontakt gjennom meldingsfunksjon for å komme i kontakt med kontaktlærer/trinn ved skolen.

Kontaktlærer og trinnlærer er de ved skolen som har best oversikt over elevers hverdag, noe som gjør at de kan svare bedre på spørsmål eller hendelser i skolehverdagen.

I ekstraordinære saker kan ledelsen ved skolen kontaktes. Ledelsen vil da bruke tid til å undersøke saken.

Foreldremøte

  • Gjennomføres to ganger i løpet av skoleåret. En på høsten og en på våren.
  • Trinn kan gjennomføre flere foreldremøter dersom det er ønskelig.
  • Møte skal bære preg av informasjon, dialog og medvirkning.
  • Trinnene tar kontakt med klassekontakter for gjennomgang av saksliste, før den sendes ut til alle foresatte.

Utviklingssamtaler

  • Gjennomføres to ganger i løpet av skoleåret. En på høsten og en på våren.
  • Fra 1. trinn skal elever ha halvårsvurdering. Den skal hjelpe elevene til å forstå
    • Hvor de er i sin læring
    • Hvor de skal
    • Hvordan de best kan komme dit
  • Tilbakemelding på faglig og sosial utvikling. Møte skal bære preg av informasjon, dialog og medvirkning.
  • Elevens faglig utvikling legges fram gjennom Skoolers – IUP-verktøy. Her finner man referat fra tidligere utviklingssamtaler/vurderinger.

FAU

  • Foreldrekontaktene er bindeleddet mellom foreldrene i gruppen og kontaktlæreren. Disse blir en del av foreldrearbeidsutvalg (FAU) som fungerer som et "styre" for foreldrerådet.
  • Foreldrerådets arbeidsutvalg består av 2 klassekontakter fra hver klasse, samt 2 representanter fra skolefritidsordningen.
  • Rektor deltar på alle møter.
  • Fuglenes skole har de siste årene utarbeidet rutiner for kontaktmøter og foreldremøter. Disse begynner nå å bli godt innarbeidet.
  • Vi forsøker å ha minst to samarbeidsutvalgsmøter (SU) og skolemiljøutvalgsmøter SMU pr.år.
  • Foreldrekontakter velges hvert år, gjerne i mai/juni.

Hjemmets og skolens ansvar

Foreldre/foresatte

    • Sørge for at barnet møter presis, opplagt og forberedt til skolen.
    • Hjelpe eleven å holde sekken, pennalet etc. i orden og sørge for at utstyr er tilpasset aktiviteter og årstider.
    • Involvere seg i skolens daglige liv ved å lese informasjon fra skolen.
    • Oppmuntre sitt barn til å være inkluderende, vise omsorg og respekt.
    • Ta avstand fra mobbing, vold og rasisme.
    • Være lojal mot skolens regler.
    • Være med på å bidra til et positivt klasse- og skolemiljø.
       

Elev

    • Møte presis til timen.
    • Ha med nødvendig utstyr.
    • Ta positivt del i klassens og skolens aktiviteter.
    • Ikke forstyrre i undervisningstiden eller ved fellessamlinger.
    • Være høflige mot medelever og voksne.
    • Være inkluderende, vise omsorg, ansvar og respekt for alle på skolen.
    • Ta ansvar for egne handlinger.
    • Ta avstand fra mobbing, vold og rasisme.
    • Unngå stygg språkbruk og sårende bemerkninger.
    • Følge klassens og skolens regler.
    • Varsle voksne hvis de vet at andre blir mobbet.

Skole

    • Skolen har det faglige ansvaret for opplæringen, og lærerne har den faglige og pedagogiske kompetansen.
    • Skolen skal dokumentere og informere de foresatte om elevenes læring og utvikling.
    • Skolen skal bidra til utvikling av elevenes sosiale ferdigheter og skape et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
    • Skolen har ansvaret for å legge til rette for et godt samarbeid med hjemmet.