Håndbok for foresatte og elever

Orientering om rettigheter og plikter

Tilpasset opplæring 

Tilpasset opplæring er en rettighet alle elever har, også de elever som har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, og denne rettigheten er forankret i opplæringslovens §11-1. Tilpasset opplæring er et overordnet prinsipp. Skolen skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskapet og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen. Alle elevene må få muligheter til å lære og utvikle seg uavhengig av forutsetningene sine. Dette gjelder også elever med stort læringspotensial. 

Tilpasningene skal i hovedsak skje innenfor fellesskapet. Skolen må sørge for at elevene opplever å høre til og at de er en del av fellesskapet, og skal jobbe aktivt for at elevene er inkludert både faglig og sosialt.

Skolen kan tilpasse opplæringen gjennom varierte arbeidsformer, vurderingsformer,læringsressurser og/eller organisering. På Fuglenes skole blir dette gjort gjennom jevnlige elev- og foreldresamtaler, samt jevnlige testinger av hver enkelt sitt faglige nivå. På denne måten får læreren nok informasjon om hver enkelt elev til å kunne gi hver de enkelte en god opplæring innenfor klassefellesskapet.

Individuelt tilrettelagt opplæring

Elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, har rett på individuelt tilrettelagt opplæring. Rettighetene er individuell, og for å få rett til individuell tilrettelegging må eleven få et enkeltvedtak. Rett på individuell tilrettelegging er forankret i Opplæringslovens § 11-2. Før skolen kan fatte et enkeltvedtak om individuell tilrettelegging, må skolen ha fått en sakkyndig vurdering fra PPT, som beskriver elevens behov.

Skolen, eller foresatte, kan til enhver tid melde hverandre om bekymring for barnets læringsutbytte. Ved en slik bekymring, gjennomføres 3 møter for å avgjøre om barnet kan ha rett til individuell tilrettelegging, eller om skolen klarer å tilpasse opplæringen i slik grad at barnet får et tilfredsstillende læringsutbytte.

Møte 1 handler om selve bekymringen og om skolens og hjemmets bekymring samsvarer med hverandre og aktuelle kartlegginger blir avtalt.

møte 2 gjennomgår skolen og hjemmet kartleggingene og aktuelle tiltak innenfor ordinær undervisning blir avtalt. Disse tiltakene må få en viss tid på å få vise mulig effekt og derfor kan det være behov for opp mot 60-90 dager før møte 3.

Møte 3 handler i stor grad om veien videre. Har tiltakene innenfor ordinær undervisning hatt effekt, kan man fortsette med disse og eventuelt utvide/endre dem noe. Har tiltakene ikke hatt tilfredsstillende effekt, kan barnet ha rett til individuell tilrettelegging, og en henvisning til PPT for å få en sakkyndig vurdering blir sendt.

Før skolen kan skrive et enkeltvedtak om individuell tilrettelegging må skolen ha en sakkyndig vurdering av PPT. Sakkyndig vurdering skal blant annet gi svar på hva som er elevens behov, hva eleven skal gjøre i undervisningen og hvordan eleven skal gjennomføre undervisningen. Individuell tilrettelagt undervisning kan gi avvik i fra kompetansemål, avvik i fag- og timefordeling og/eller avvik i organisering av undervisningen. Alle disse avvikene kan gi konsekvenser for den videre utdanningen og det er skolens plikt å informere om de aktuelle konsekvensene for barnet.

Særskilt språkopplæring

Elever med et annet morsmål enn samisk og norsk, som har enkeltvedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven §3-6, kan få opplæring etter denne læreplanen hvis de ikke har tilstrekkelige kompetanse til å følge opplæringen etter den ordinære læreplanen i norsk. Når elevene har oppnådd tilstrekkelig kompetanse i norsk, skal de ha opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk.

Retten til et trygt og godt skolemiljø 

Alle elever har rett til et godt og trygt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevens egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende. Opplæringsloven kap 12-2, om elevenes skolemiljø, omhandler dette. Nulltoleranse mot mobbing er lovfestet. Reglene om elevens skolemiljø gjelder i timer og friminutt på skolen, på skoleveien, i leksehjelp som er i skolens regi og på SFO. Reglene gjelder også når skolen eller SFO har aktiviteter utenfor skolens bygninger og områder. Reglene gjelder også selv om mobbing skjer på fritida, dersom dette medfører at eleven ikke har det trygt og godt på skolen. Skolen har en varslingsknapp på hjemmesiden som kan benyttes til å melde fra om skolemiljø.

Leksehjelp

  • Fuglenes skole tilbyr leksehjelp, jf. Opplæringsloven § 4-4, med til sammen åtte timer hver uke til elever i grunnskolen. De åtte timene fordeles fritt på årstrinn slik kommunen avgjør. Pr. i dag er dette satt til 4.–7.trinn.
  • Formålet med leksehjelp er å gi elevene støtte til læringsarbeid, mestringsfølelse og gode rammer for selvstendig arbeid.
  • Leksehjelp skal gi eleven hjelp med skolearbeidet.

Påmeldingsskjema til leksehjelp

Samisk

Opplæringsloven § 3-2:
«Alle samiske elever har rett til opplæring i samisk uansett hvor i landet de bor, også utenfor språkutviklingskommuner eller språkvitaliseringskommuner.»

I henhold til denne bestemmelsen tilbyr Hammerfest kommune opplæring i samisk i grunnskolen. Retten er individuell og sikrer samiske barn og unge opplæring i samisk. Dersom kommunen/fylkeskommunen ikke kan gi opplæring i samisk med kvalifisert personell vil elevene ha krav på alternative former for opplæring, jf. opplæringsloven § 3-2 sjette ledd og § 14-4.Slik alternativ opplæring betyr i praksis tilbud om fjernundervisning.

Dersom foresatte ønsker at eleven skal ha undervisning i samisk må dere ta kontakt med skolen.