Historisk pris til Hammerfest kommune

Hemmerfest kommune får den første fyrvokterprisen fra Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Fra venstre: fyrvokter Gro Davidsen, tidligere ordfører Marianne Sivertsen Ness, Alf-Emil Urbrott Svendsen fra ungdomsrådet, koordinator Astrid Gaup Skancke, rådmann Leif Vidar Olsen og statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker. Foto: Lars Åke Andersen

Hammerfest kommune får den første «Fyrtårnprisen for arbeid med barn og unge». Statsforvalteren i Troms og Finnmark mener kommunen har arbeidet godt med barn og unge, spesielt under pandemien.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 20.04.2022

- Vi har barn og unge som et hovedsatsingsområde. Med Fyrtårnprisen ønsker vi å løfte frem kommuner som har utmerket seg i arbeidet med og for barn og unge. Det handler om å skape gode oppvekstsvilkår for våre yngste, sier statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker.

Begrunnelse

Prisen ble delt ut i dag under det årlige «Vintermøtet» som Statsforvalteren arrangerer. Her møtes alle kommunene. I begrunnelse for prisen heter det blant annet:

Kommuneledelsen har vært opptatt av at barn og unge skal komme først og at tilbudene til barn og unge skal holdes åpne og tilgjengelige så langt det er mulig. Ordfører har holdt egne og tilpassede pressekonferanser for barn og unge, hvor barn og unge selv fikk være med i forberedelsene gjennom å forberede spørsmål og innspill fra barnehager, skoler, elevråd og ungdomsråd.

Statsforvalteren i Troms og Finnmark har tett kontakt med kommunene i fylket, og har gjentatte ganger latt seg imponere over den innsatsen Hammerfest kommune har lagt ned for å best mulig ivareta barn og unge også i det som har vært et krevende år.

Diplom og penger

Det var tidligere ordfører Marianne Sivertsen Ness og rådmann Leif Vidar Olsen, koordinator Astrid Gaup Skancke og Alf-Emil Urbrott Svendsen fra ungdomsrådet som tok imot prisen fra statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker og fyrvokter for barn og unge, Gro Davidsen.

Prisen er et diplom og 10.000 kroner som skal gå til ungdomsrådet i kommunen. Statsforvalteren vil heretter dele ut «Fyrtårnprisen for arbeid med barn og unge» hvert år.

Les mer om Fyrtårn barn og unge her

Fyrtårn for barn og unge