Søk og få betalingsutsettelse med ett klikk

Nå har alle innbyggere i Hammerfest fått sin egen side på kommunens nettsted. Hvis du logger deg inn med BankID eller lignende kan du få se brev og fakturaer du har fått fra kommunen, informasjon om dine eiendommer og mye annet.

Mobilskjerm med min side - Klikk for stort bilde Etterlengtet tjeneste

– Dette vet vi at det er mange som har ventet på, og nå er det på plass! Det er et godt og viktig skritt fremover, forteller Ken-Are Johnsen som er IT-sjef og leder for kommunens digitaliseringsteam.

De fleste av oss er jo blitt vant til at vi kan bruke selvbetjening fra PC eller mobiltelefon til nesten alle slags tjenester nå, og ikke behøve å forholde oss til åpningstider og telefonkø. Og nå har vi det tilgjengelig fra Hammerfest kommune også. Du kan superenkelt finne en fakturakopi, se hva vi har sendt deg av brev eller finne informasjon om dine eiendommer i kommunen.

– Nå har vi tatt et lite, men viktig skritt inn i EDB-alderen sier IT-sjefen med et lite flir.

Flere forskjellige tjenester på «Min side»

I denne omgangen er det «Min post», «Mine fakturaer», «Mine eiendommer» og «Mine innsendte skjemaer» som er tilgjengelig fra kommunen. På «Mine fakturaer» får du se hva kommunen har sendt deg av fakturaer, hva som er betalt og hva som står ubetalt. Hvis du trenger litt ekstra tid på å betale en faktura kan du med ett klikk søke om og få innvilget fjorten dagers betalingsutsettelse – (men husk at du må gjøre det før fakturaen forfaller til betaling).

«Min post» er en oversikt over alle brev vi har sendt deg og «Mine eiendommer» gir deg en oversikt over nettopp – dine eiendommer. Her kan du se matrikkelinformasjon, altså hva som ligger i det nasjonale eiendomsregisteret og hva du betaler av kommunale eiendomsgebyrer for den enkelte eiendommen.

Bare begynnelsen

Det som nå er klart og tilgjengelig på nettsidene vil ganske sikkert være til god hjelp for mange innbyggere som kan gå inn og raskt finne informasjon. Vi vil også spare tid som vi ellers ville brukt på å svare folk i telefon, og får dermed mer tid til å bruke på saksbehandling og service på andre områder.

Men dette er bare begynnelsen, og vi har mange andre digitaliseringsprosjekter på gang. Blant annet holder vi på med å innføre en ny selvbetjeningsløsning med digitale skjemaer som kan fylles ut på mobil eller PC og så går rett inn i vår saksbehandling. (Den løsningen vi har i dag har falt litt etter utviklingen og var moden for utskiftning). Etter hvert som den nye løsningen kommer på plass kan du få se kopi av skjemaer som du har fylt ut og sendt inn i en periode etter innsendingen. Det finnes også muligheter for at du skal kunne se akkurat hva status er på en sak du har inne til behandling hos oss – litt sånn som du kan spore pakker som er på vei til deg.

Nye tjenester utvikles hele tiden, og vi vil fortsette å bygge ut etterhvert som vi får mulighet.

PC-skjerm med min side - Klikk for stort bilde
PC-skjerm med eiendomsinformasjon - Klikk for stort bilde
PC-skjerm med fakturainformasjon - Klikk for stort bilde

Fortsatt hjelp til de som ikke er digitale

Men hva med dem som ikke er digitale? De som ikke kan eller vil logge seg inn med BankID og bruke digitale tjenester?

– Det er superviktig at vi tar vare på de som ikke er digitale. De skal fortsatt kunne ta kontakt med servicekontorene våre i Hammerfest sentrum og i Kvalsund og få god hjelp, enten med å ringe eller komme innom. Så tror vi også at mange både kan og vil benytte seg av digitale tjenester om de bare får litt hjelp og nødvendig opplæring. Mange kommuner har gode erfaringer med å holde PC-kurs for seniorer på bibliotekene for eksempel. Vi har et flott bibliotek med dyktige folk her i kommunen også, så kanskje vi får til noe der, sier IT-sjef Ken-Are Johnsen.

– Noe av tiden vi sparer på å tilby digitale tjenester til mange kan vi jo også bruke til å gi god hjelp og veiledning til de som ikke er digitale. Vi må og skal være tilgjengelige for alle, avslutter han.

Gå til Min side

Kontakt

Ken Are Johnsen
IT-Sjef
IT-Avdelingen
E-post
Telefon 78 40 69 80
Mobil 905 19 611