Forventer influensaepidemi til vinteren

Hammerfest kommune er i gang med vaksinering mot neste sesonginfluensa. Det er to år siden sist Norge hadde en skikkelig influensasesong, og Folkehelseinstituttet (FHI) venter en epidemi denne vinteren. Det er viktig at eldre samt barn og voksne i risikogruppene tar vaksine.

Denne artikkelen er mer enn 3 måneder gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Ung kvinne som er tydelig syk og pusser nesen - Klikk for stort bilde AdobeStock / sebra

Vi var beskyttet under koronapandemien, men nå må vi regne med mye influensasmitte

Kommuneoverlege Sonni Schumacher forklarer at under koronapandemien levde vi med strenge smitteverntiltak i to år:

– Smitteverntiltakene virket ikke bare mot koronasmitte, men også mot vanlig influensa. Derfor har det vært uvanlig få av oss som har fått influensa de siste to årene – og dermed har vi nå lite beskyttelse mot influensa. Få av oss har fått utviklet immunitet etter gjennomgått sykdom. Noen barn har aldri hatt influensa, og har dermed ingen eller lite immunitet. Selv om de fleste barn og voksne tåler influensa godt, er det derfor svært viktig at også barn i risikogruppene husker å få influensavaksinen i år.

Kommunen organiserer gratis vaksine til eldre og personer i risikogruppene

Alle som er over 65 år, eller som er i en risikogruppe for influensa får tilbud om gratis influensavaksine fra kommunen.

Alle som ønsker det kan få influensavaksine

Hammerfest kommune arrangerer gratis vaksinering av de som er over 65 år eller i en risikogruppe. Mer detaljer om vaksineringen finnes her.

Om det ikke passer på de oppsatte dagene, kan de over 65 og i risikogruppene få vaksine hos sin fastlege. Da må de betale egenandel.

Andre som ønsker influensavaksine kan bestille denne på apotek, og må da betale for den selv.

– Vi håper så mange som mulig benytter seg av tilbudet, avslutter Schumacher.
– Slik at vinterens influensaepidemi holder seg på et håndterlig nivå.

Vaksinering av risikogruppene og personer over 65 år

Kun de som er over 65 år og de som er i risikogruppene.

Sonni Pleym Schumacher
Kommuneoverlege