Tilgang til digitale tjenester fra det offentlige

Norsk – українська – English

Norsk

Hovedregelen er at offentlige virksomheter i Norge kommuniserer digitalt med borgerne. Det vil også gjelde flyktninger fra Ukraina med midlertidig kollektiv beskyttelse.

Norge.no er en veiviser til digitale offentlige tjenester. For å få tilgang til digitale tjenester trenger du en elektronisk ID fra Norge.

Bestill elektronisk ID

Er du flyktning fra Ukraina, kan du få elektronisk ID knyttet til din egen smarttelefon. Den heter «Buypass ID i mobil».

Her finner du mer informasjon (norge.no)
(Merk: bestillingslenke finnes kun på ukrainske og russiske undersider)

Du må selv bestille din elektroniske ID på nettsidene til leverandøren Buypass. For å kunne bestille og aktivere Buypass ID i mobil må du oppfylle disse kravene:

• Du må ha en smarttelefon
  • Du må være 13 år eller eldre
  • Du må kunne vise gyldig pass
  • Du må ha et gyldig norsk ID-nummer som er registrert i Folkeregisteret. ID-nummeret er oppført på asylsøkerbeviset (asylum seeker card) du fikk av Politiet ved registrering i Norge.
  • Du må ha en norsk postadresse der du kan motta aktiveringskoden for Buypass ID (du må vise ditt pass når du henter koden på postkontoret).

українська

Доступ до цифрових послуг від державного сектору

Загальне правило полягає в тому, що державні установи Норвегії спілкуються з громадянами в цифровій формі. Це стосуватиметься й українських біженців із тимчасовим колективним захистом.

Вебсайт Norge.no є путівником до цифрових державних послуг. Щоб отримати доступ до цифрових послуг, необхідно мати норвезьке електронне посвідчення особи.

Замовлення електронного посвідчення особи

Якщо ви біженець з України, ви можете отримати електронне посвідчення особи, прив’язане до вашого смартфону. Це називається «Buypass ID у мобільному пристрої».

Замовте Buypass ID у мобільному пристрої тут

Ви повинні замовити своє електронне посвідчення особи з вебсторінки провайдера Buypass самостійно. Для замовлення та активації Buypass ID у мобільному пристрої необхідно відповідати таким вимогам:

• Ви повинні мати смартфон
  • Ви повинні бути старше 13 років
  • Ви повинні показати дійсний паспорт
  • Ви повинні мати дійсний норвезький ідентифікаційний номер, зареєстрований у Національному реєстрі населення. Ідентифікаційний номер вказано на картці претендента на притулок, яку ви отримали від поліції після реєстрації в Норвегії.
  • Ви повинні мати норвезьку поштову адресу, на яку зможете отримати код активації Buypass ID (необхідно показати паспорт під час отримання коду в поштовому відділенні).

Access to digital services from the public sector

The general rule is that public agencies in Norway communicate with the citizens in digital form. This will also apply to Ukrainian refugees with temporary collective protection.

Norge.no is a guide to digital public services. To access digital services, you must have a Norwegian electronic ID.

Order electronic ID

If you are a refugee from Ukraine, you may have an electronic ID linked to your own smartphone. This is called “Buypass ID in mobile”.

Order Buypass ID in mobile here
(see information in Ukrainian and Russian)

You must order your electronic ID from the web page of the provider Buypass yourself. To order and activate Buypass ID in mobile you must meet these requirements:

• You must have a smartphone
  • You must be 13 years of age or above
  • You must present a valid passport
  • You must have a valid Norwegian ID number registered in the National Population Register. The ID number is stated on the asylum seeker card you received from the Police upon registration in Norway.
  • You must have a Norwegian postal address where you can receive the activation code for Buypass ID (you must present your passport when collecting the code at the post office).