Folkehelsetips for urolige tider

- Vi er nok alle nokså «krisetrette» for tiden. Den ene krisen synes å avløse den andre, sier Sigrid Larsen, kommunepsykolog og psykologstudent Jørgen T. Halvorsen i Hammerfest kommune. 

Her er vi ennå ikke ferdig med koronapandemien, før vi plutselig må orientere oss om hvor det finnes tilfluktsrom, beredskapslager i hjemmet og hvem som skal ha jod-tabletter.

Vi er ikke skapt for å ha så stor tilgang på informasjon som vi har i 2022. Det er viktig å begrense nyhetsinntaket til et håndterbart nivå. Et ensidig fokus på negative og skremmende nyheter er ikke sunt over tid.

I krisetider kan man kjenne på mange vanskelige følelser, alt fra redsel og sinne til usikkerhet, avmakt og apati. Dette er helt normale reaksjoner. Man må også ha rom for at man reagere ulikt på usikre situasjoner, sier kommunepsykologene.

Samtidig kan man sette noen leveregler for seg selv for å gjøre tilværelsen mer håndterbar.

Tiltak som gjør deg trygg

Psykologiske folkehelsetips for urolige tider:

  1. Hold deg oppdatert og engasjert i samfunnet rundt deg, men kanskje ikke hele døgnet.
  2. Vær fysisk aktiv - fysisk aktivitet demper stress og uro.
  3. Prøv å legge inn lystbetonte aktiviteter i hverdagen din.
  4. Oppretthold hverdagsrutinene dine; Nok søvn og spis godt.
  5. Har du barn, snakk med de om dette så åpent som mulig.
  6. Vær raus ovenfor deg selv og de rundt deg!

Noen å prate med

Tjenester om du trenger noen å prate med: 

Chattetjeneste Mental helse for unge - sidetmedord.no  

Her finner du spørsmål og svar på alt du måtte lure på, og en samleoversikt over døgnåpne chattetjenester og hjelpetelefoner:  

Kvalitetssikret informasjon for unge - Ung.no

Mental helse og Kirkens SOS har døgnåpen hjelpetelefon for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og de har taushetsplikt:

📞 Mental helse (tlf 116 123)  

📞 Kirkens SOS (tlf 22 40 00 40)  

Takk til Senja kommune for inspirasjon