Fjordtun skole – slik løser vi oppdraget!

12 Elevenes skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring § 12

På Fjordtun skal vi aktivt jobbe for at det er gode relasjoner mellom barn, og mellom barn og voksne. Vi arbeider med at barn utvikler god sosial kompetanse gjennom Tidlig innsats dokumentet Sosial kompetanse og læringsmiljø i Hammerfestskolen. Skolen har søkelys på god klasseledelse som skaper forutsigbarhet og fremmer læring, mestring og trivsel. Læring skjer hele tiden. Vårt læringssyn er forankret i Sosialkonstruksjonismen. Dette betyr at eleven blir påvirket av, og påvirker selv, sine omgivelser. Eleven står i et slikt samspill på skolen, hjemme og på fritiden. Lærerne må derfor aktivt involvere elevene i sin sosiale og faglige læring. Våre elever skal like å lære. Lærerens oppgave blir derfor å legge til rette for at elevene opplever mestring. Mestringsfølelser gir elever lyst til å lære mer. Veiviseren er skolens praksisdokument. Veiviseren bygger på Handlingsplanen i Hammerfest kommune. Alle medarbeidere skal tilegne seg kunnskaper fra denne planen, og ha kunnskaper om §12 i Opplæringsloven. Herunder spesielt om delpliktene i §12-4 og §12-5 og dokumentasjonsplikten. §12 ansvarlig på Fjordtun skole er Are Kvalnes Antonsen.

Veiviser 1

På Fjordtun skole er å følge med kjennetegnet av at

  • Vi er interessert i at elever lykkes på skolen. Vi er derfor nysgjerrig på hver enkelt elevs sosiale og faglige utvikling.
  • Vi er aktive når vi har tilsyn. Vår tilstedeværelse i lek og pauser skaper trygghet for våre elever. Vi er oppmerksomme på de elevene som er særskilt sårbare*
  • Vi er oppmerksomme på risikosoner, og skal derfor ha tilstrekkelig tilsyn i pausene.
  • Vi hjelper elever med å ta i bruk andre strategier når de ikke lykkes.
  • Vi tar oss tid til å undersøke godt hvis det har vært en konflikt.
  • Vi planlegger og sikrer overganger godt
  • Vi informerer alltid kontaktlæreren om hendelser gjennom Lærerkommentar i Skooler*

Veiviser 2

På Fjordtun skole er å gripe inn kjennetegnet av at

  • Alle elevene skal oppleve lærere som ser og bryr seg om dem. 
    (Autorativ rolle)
  • Tydelige og varme voksne griper inn i alle former for krenkelser, mobbing, diskriminering, trakassering, rasisme og vold. Våre elever lærer av at voksne setter tydelige grenser. Dette jfr. Handlingsplanen i Hammerfest kommune og Overordnet del 3.1 Inkluderende Læringsmiljø.
  • Vi er alltid spesielt oppmerksomme på elever med særskilt sårbarhet. Nødvendig informasjon skal deles med aktuelle medarbeidere på Team/trinn.
  • På vår skole har vi nulltoleranse for mobbing og krenkelser. Dette skal alltid undersøkes grundig og stoppes. All inngripen skal dokumenteres i Lærerkommentar i Skooler* Informasjon skal gis på morgenmøtene ved gjennomgang av inspeksjon.
  • Vi er aktive i vårt forebyggende arbeid. Å skape trivsel gjennom hensiktsmessig aktivitet og læring vil redusere risiko for reparasjon. Når vi griper inn er vi tydelige, vennlige og rettferdige. Vi møtes regelmessig på Team for å sikre lik praksis i hvordan vi griper inn*
  • Våre elever vet hva som forventes av dem, og hva de skal forvente av oss. 
    (Sosial læreplan)
  • Vi har forventninger til våre elever, og de skal kjenne til konsekvensene ved ikke akseptable handlinger. Se Handlingsplanen i Hammerfest, ordensreglement og Fjordtun skoles 4 forventninger til elevene*

Veiviser 3

På Fjordtun skole er å varsle kjennetegnet av

  • Alle ansatte kjenner til vår Handlingsplikt, som betyr å varsle rektor ved mistanke om at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø.
  • Vi har gode interne rutiner for varsling på alle nivåer. Hendelser og inngripen dokumenteres i Skooler under Lærerkommentar. I samarbeidet på trinnene benyttes skjønn før varsling. Medarbeidere kan henvende rektor for råd og veiledning. Varsel skal sendes via Meldeknappen som du finner på skolens hjemmeside.
  • Vi har trinnmøter ukentlig. Tema i dette møtet skal være elevenes helse, trivsel og læring – fokus er hva vi skal gjøre av tiltak for å fremme et godt læringsmiljø, jfr. Overordnet del av Læreplanen.
  • Alle på teamet har nødvendig kunnskap om våre elever og tiltak for enkeltelever. Hvert trinn informerer sitt Team om særskilt sårbare elever.
  • På våre teammøter skal vi 4 ganger pr. år ha refleksjoner og drøftinger om delpliktene i §12-4 og §12-5.
  • Vi involverer alltid foresatte i vårt arbeid med å utvikle våre elever.

Veiviser 4

På Fjordtun skole er å undersøke og å sette inn tiltak kjennetegnet av

Alle henvendelser knyttet til §12 meldes via Meldeknappen og registreres da i sakssystemet vårt.  Medarbeideres, elevers og foresattes henvendelser skal opplyses og undersøkes. Rektor har ansvar for at alle varslinger opplyses, undersøkes, vurderes og at det opprettes Aktivitetsplan når det er behov for tiltak. Når eleven selv varsler om sitt skolemiljø, skal det alltid opprettes Aktivitetsplan.

Varslinger skal alltid til rektor. Alle aktører på trinnet vil bli involveres og informeres.

Når en sak er varslet skal vi uten ugrunnet opphold og innen 5 dager invitere varsleren til møte. I møtet skal henvendelsen opplyses.  Rektor og kontaktlærer deltar. Det skal informeres om eventuelle strakstiltak, videre undersøkelser og videre saksgang. Foresatte og aktuell elev vil bli orientert underveis.

Hvis skolen ikke innen 5 dager har tatt tak i saken kan foresatte klage til Statsforvalteren.

Saksgang i § 12-saker

Alle som arbeider i skolen, skal varsle rektor via meldeknappen dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. (§12-4, 2. ledd) Det betyr at medarbeidere ved skolen skal ha et særskilt blikk på Å følge med, dette for å kunne gripe inn tidlig. Rektor skal varsle skoleeier i alvorlige tilfeller.

  1. Arbeid knyttet til 1. ledd (Å følge med og Å gripe inn) kan lede til at vi skal Varsle.
  2. Varsleknappen benyttes ved varsling.
  3. Saken følges opp av rektor på skolen ved at varsleren(e) innen 5 dager får opplyse varselet. Kontaktlærer er med.
  4. Saken undersøkes. (Trivselsundersøkelser, observasjoner, samtaler med involverte elever mm.)
  5. Analysen av undersøkelser og observasjoner avgjør videre saksgang etter grundig vurdering.
    1. Rektor utvikler i samarbeid med medarbeideren, elev og foresatte en Aktivitetsplan. Trinnets lærere/assistenter/fagarbeidere gjennomfører tiltakene. Tiltak på klassenivå og tiltak på elevnivå.
    2. Undersøkelsen leder til at det ikke er behov for Aktivitetsplan.

      Saken løses uten at det er behov for tiltak. (Eks. Enkelthendelser mm.)
       
  6. Aktivitetsplanen evalueres og eventuelt justeres hver 14.-21. dag. Rektor og kontaktlærer deltar i evalueringsmøtene. Barnet skal bli hørt i alle evalueringsmøter, jfr. artikkel 12 i Barnekonvensjonen.  Det skal alltid gjøres en barnets beste vurdering, jfr. artikkel 3 i Barnekonvensjonen.
  7. Tiltakene i Aktivitetsplanen gjennomføres inntil barnet selv bekrefter at den nå opplever sitt skolemiljø som trygt.

Alle som benytter Varsleknappen vil uten ugrunnet opphold, og innen 5 dager bli invitert til møte for å opplyse varselet. Saksgang videre som beskrevet over.

Når eleven selv ikke opplever sitt skolemiljø som trygt og godt skal det ALLTID iverksettes en Aktivitetsplan.

Hva er en Aktivitetsplan?

En Aktivitetsplan er en skriftlig plan med tiltak

Aktivitetsplanen skal inneholde,

  • Hvilket problem skal tiltakene løse
  • Hvilke tiltak har skolen planlagt
  • Når skal tiltakene gjennomføres
  • Hvem har ansvaret for gjennomføringen av tiltakene
  • Når tiltakene skal evalueres

Aktivitetsplanen er aktiv og evalueres regelmessig, inntil eleven selv oppfatter at skolemiljøet er trygt og godt.

Lovgrunnlag