Fjordtun skole – slik løser vi oppdraget!

4 Opplæring i sosiale ferdigheter

Gjennom hele skoleåret har alle trinnene søkelys på at elevene utvikler sin sosiale kompetanse. Områdene elevene trener på kan beskrives slik,

  • Samarbeid,
    som handler om å dele med andre, hjelpe hverandre og å følge regler og beskjeder.
  • Selvkontroll 
    innebærer å bringe følelser under tankemessig kontroll.
  • Selvhevdelse, 
    som omfatter å hevde egne meninger og rettigheter på positive og tydelige måter, ta initiativ, presentere seg og kunne motstå negativt gruppepress.
  • Empati 
    betyr å kunne se ting fra andres synsvinkel, forstå hvordan andre har det og å vise omtanke og respekt for andres følelser og synspunkter.
  • Ansvarlighet
    som dreier seg om å holde avtaler og forpliktelser, samt vise respekt for eiendeler og arbeid.

PALS som verktøy for å utvikle et hensiktsmessig læringsmiljø

PALS - Positiv Atferd, støttende Læringsmiljø og Samhandling.

PALS er en skoleomfattende innsatsmodell. Den består av systematiske og effektive forebyggingstiltak som retter positiv oppmerksomhet mot alle skolens elever.

Alle ansatte legger vekt på positiv involvering og oppmuntring, og de gir forutsigbare reaksjoner på negativ atferd. Tiltakene bidrar til å redusere antall elever med atferdsproblemer og fremmer god sosial og skolefaglig læring.

Figuren viser en likesidet trekant med spissen opp. Trekanten har en bakgrunnsfargeforløpning fra rødt via gult til grønt. I det røde feltet står det: «FÅ 1–5 % av elevene får mer intensive tiltak». I det gule feltet står det: «NOEN 5–10 % av elevene får supplerende målrettede tiltak». I det grønne feltet står det: «ALLE 80–90 % av elevene gjør og presterer som forventet. Alle ansatte møter alle elever med forebyggende tiltak.» - Klikk for stort bilde

Alle skoler i Hammerfest skal bli PALS-skoler. På Fjordtun starter vi opp høsten 2024 med forberedelsene til å jobbe etter PALS-metoden for å utvikle et hensiktsmessig læringsmiljø. Vi har 2 pedagoger som deltar i opplæringen sentralt, og disse vil være veiledere på skolen vår. Det er an styringsgruppe på skolen, som også ledelsen er representert i.

Nærmere informasjon til elever og foresatte vil komme etter hvert som arbeidet tar form.

Vi har 4 forventninger til elevene våre på Fjordtun skole

Tegning av to elever som hilser vennlig på hverandre - Klikk for stort bilde1) På skolen er vi høflige mot hverandre.
Tegning av et klasserom med en klokke på veggen - Klikk for stort bilde2) Vi møter presis til timene.
Tegning av tre elever som arbeider i et klasserom. - Klikk for stort bilde3) Vi er på skolen for å arbeide.
Tegning av en elev som lytter til en lærer - Klikk for stort bilde4) Vi følger beskjeder fra de voksne.

På Fjordtun skole skal alle omgås hverandre med respekt, selv om ikke alle er bestevenner.

  • Vi gjør hverandre trygge og glade.
  • Vi støtter og hjelper hverandre.
  • Vi tar ansvar for hverandre.
  • Vi er høflige, vennlige og ærlige.
  • Vi har det hyggelig sammen.