Fjordtun skole – slik løser vi oppdraget!

6 Samarbeid mellom skole og hjem

Om trinnet

  • Kontaktlærerne samarbeider om, og har ansvar for at det gjennomføres minimum to foreldremøter hvert skoleår.
  • Tidspunkt og innhold for foreldremøtene planlegges i samarbeid med foreldrekontaktene.
  • Foreldrekontaktene kan be om at det arrangeres flere foreldremøter dersom foreldregruppa synes det er viktig for elevmiljøet i klassen
  • Kontaktlærere og foreldrekontaktene bør lage en plan for møter/arrangementer på trinnet.
  • Det skal skrives referat etter hvert møte.

Om den enkelte elev

  • Kontaktlærer har i samarbeid med foreldrene ansvar for at gjennomføres to foreldresamtaler/kontaktmøter hvert år, en i høsthalvåret og en i vårhalvåret. Kontaktmøtene i høsthalvåret avvikles i ukene 46, 47 og 48.  Møtene i vårhalvåret avvikles i ukene 20, 21 og 22. Justeres i forbindelse med påsken.
    Dersom eleven har fått ny kontaktlærer gjennomføres et tredje kontaktmøte der møtets hensikt er at partene blir kjent med hverandre, og hjemmet får informere om eleven.
    Handtakmodellen benyttes som metode i disse møtene.
  • Det skal føres referat eller samtaleskjema fra hvert kontaktmøte og eventuelle samarbeidsmøter. 
Illustrasjon av håndtaksmodellen for elevsamtaler. Se pdf-versjon for tekstalternativ - Klikk for stort bilde

Last ned håndtaksmodellen som pdf (PDF, 394 kB)