Fjordtun skole – slik løser vi oppdraget!

1 Skolens oppdrag

Skolen har et samfunnsmandat

Det betyr at samfunnet har gitt skolen et oppdrag. Dette oppdraget er bredt. Det starter med individet, den enkelte elev, som skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanser. 

Dette skal legge grunnlaget for at eleven senere i livet skal kunne ha et arbeid og forsørge seg selv. 
I tillegg til kunnskaper, ferdigheter og kompetanser skal skolen bidra til at elevene utvikler holdninger og verdier. Disse er artikulert i formålsparagrafen og er samlet ett uttrykk for hvilken type borgere nasjonen ønsker at skolen skal bidra til å danne. På denne måten kan skolens samfunnsmandat forstås som et individuelt prosjekt og et samfunnsprosjekt. Felles for begge er at skolen skal utdanne og danne personer som støtter opp om og viderefører samfunnet som politisk prosjekt − med andre ord demokratiet.

Tegning som skal illustrere demokrati og samfunnsdeltakelse (KI-generert) - Klikk for stort bilde

Formålet med opplæringen er beskrevet i Opplæringslovens § 1-3:

Bokforside: Ny opplæringslov 2024 - Klikk for stort bilde

Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med hjemmet, åpne dører mot verda og framtida og gi elevene og lærlingene historisk og kulturell innsikt og forankring.

Opplæringa skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som òg kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn, og som er forankra i menneskerettighetene.

Opplæringen skal  utvide kjennskapen til og forståelsen av den nasjonale kulturarven og den felles internasjonale kulturtradisjonen.

Opplæringen skal gi innsikt i kulturelt mangfold og vise respekt for den enkeltes overbevisning. Den skal fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte.

Elevene og lærlingene skal utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør at de kan mestre livet sitt og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. De skal få utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang.

Elevene og lærlingene skal lære å tenke kritisk og handle etisk og miljøbevisst. De skal ha medansvar og rett til medvirkning.

Elevene og lærlingene skal møtes med tillit, respekt og krav, og få utfordringer som fremmer dannelse og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeides.

Læreplanverkets Overordnede del

Overordnet del av læreplanverket utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Den består av en innledning, gjengivelse av formålsparagrafen og tre kapitler: 

1. Opplæringens verdigrunnlag 
2. Prinsipper for læring, utvikling og danning og 
3. Prinsipper for skolens praksis. 

Læreplanene for fag beskriver fagenes innhold og mål. 

Overordnet del gir retning for opplæringen i fag, og alle fag bidrar til å realisere opplæringens brede formål. Hele læreplanverket er grunnlaget for opplæringen, og de ulike delene henger tett sammen og må brukes sammen.

Som et ledd i å løse vårt oppdrag har vi på Fjordtun skole nå oppdatert vår tidligere Sosiale Læreplan, til dette dokumentet: Fjordtun skole – slik løser vi oppdraget! Vi har forsøkt å gi detet innhold som skal være til nytte for elevene, de foresatte og våre medarbeidere. Målet med dokumentet er å skape forutsigbarhet knyttet til ansvar, roller og strategiske valg i opplæringen på Fjordtun skole. 

Hver dag, og hele tiden, er vi i et trepartssamarbeid. 

Dette er også en del av symbolikken i vår fantastiske portal.

En portal med tre firkantede stolper innsatt med glassmosaikk. "Fjordtun skole" står skrevet på portalen. - Klikk for stort bilde

 

Are Antonsen
Rektor
Fjordtun skole