11 Vurderingspraksis
Fjordtun skole har på bakgrunn av Opplæringsloven utarbeidet en veiviser i vår vurderingspraksis.
1. veiviser: God bruk av mål og kriterier
Ved Fjordtun skole er god bruk av mål og kriterier kjennetegnet av at
- de er konkrete og forståelige og viser forventinger om hva eleven kan lære
(språk) - de kommuniseres på en måte som sikrer at eleven forstår hva som forventes av dem
(kommunikasjon) - det er mulig for elever og lærere å vurdere/vite om elevene lærer det som er forventet å lære
(vurdering) - de er tilpasset elevens mulighet til å lære
(tilpasset og læringsfremmende) - bruk av mål og kriterier drøftes jevnlig på trinn, team og skolen som helhet
(kvalitetssikring)
2. & 3. veivisere: Tilbakemelding og framovermelding
Ved Fjordtun skole er god bruk av tilbakemeldinger og framovermeldinger kjennetegnet av at
- det er god sammenheng i utsagn om mål og kriterier, hva elever har prestert og råd om hva de kan bli bedre på
(konsistens) - at hver enkelt elev får mulighet til vise at de forstår og kan bruke tilbakemeldinger og framovermeldinger videre i læringsarbeidet sitt
(forståelse) - at tilbakemeldinger er presise, tydelig, inspirerende og tar vare på hva elevene faktisk mestrer, og får konkrete råd om hva som kan bli bedre
(presisjon) - man varierer mellom skriftlige og muntlige tilbakemeldinger og framovermeldinger og også bruker disse samtidig
(variasjon) - man tilpasser mengden tilbakemeldinger og framovermeldinger til den enkelte elev slik at den kan brukes til å fremme læring
(tilpasninger)
4. veiviser: Elevens deltakelse i vurderingsarbeidet
Ved Fjordtun skole er god bruk av elevens deltakelse i vurderingsarbeidet kjennetegnet av at
- vi arbeider systematisk og langsiktig arbeid for å trekke elevene med i vurderingsarbeidet, for å styrke deres læringsmuligheter
- vi inviterer elevene inn i arbeidet med kriteriene før, under og etter undervisningen
(involvering) - vi bruker egenvurderingsskjema jevnlig og med klar oppfølging fra lærer for å styrke elevers selvregulering
(selvvurdering) - vi øver opp og følger opp elever i kameratvurdering
(vurderingstrening)
Alle elever skal ha vurdering, 1.–10. trinn
God bruk av vurdering skal lede til at elever lærer mer.
I arbeidet med kompetansemålene i læreplanen vil elever kunne prestere på høyt, middels eller lavt nivå. Målet med vurdering er å legge til rette for at elever lærer mer.
Husk alle elever kan ikke lære på høyt nivå. Derfor skal vurderingen treffe hver enkelt elev i sin læring.
Vurderingen skal kommuniseres hjem. Foresatte skal ha oversikt over hvordan sitt barn presterer i skolen. I mange tilfeller kan foresatte ta del i trening hjemme, som kan gjøre at barnet opplever større mestring på skolen. Mestringsfølelser hos barn gir større motivasjon for å ønske å lære mer.
Alle trenger ikke lik lekse. En god dialog mellom hjem og skole kan bidra til at leksene har rett fasong og innhold. Snakk med din kontaktlærer om lekser.