Fjordtun skole – slik løser vi oppdraget!

11 Vurderingspraksis

Fjordtun skole har på bakgrunn av Opplæringsloven utarbeidet en veiviser i vår vurderingspraksis.

1. veiviser: God bruk av mål og kriterier

Ved Fjordtun skole er god bruk av mål og kriterier kjennetegnet av at

  • de er konkrete og forståelige og viser forventinger om hva eleven kan lære 
    (språk)
  • de kommuniseres på en måte som sikrer at eleven forstår hva som forventes av dem
    (kommunikasjon)
  • det er mulig for elever og lærere å vurdere/vite om elevene lærer det som er forventet å lære
    (vurdering)
  • de er tilpasset elevens mulighet til å lære 
    (tilpasset og læringsfremmende)
  • bruk av mål og kriterier drøftes jevnlig på trinn, team og skolen som helhet
    (kvalitetssikring)

2. & 3. veivisere: Tilbakemelding og framovermelding

Ved Fjordtun skole er god bruk av tilbakemeldinger og framovermeldinger kjennetegnet av at

  • det er god sammenheng i utsagn om mål og kriterier, hva elever har prestert og råd om hva de kan bli bedre på 
    (konsistens)
  • at hver enkelt elev får mulighet til vise at de forstår og kan bruke tilbakemeldinger og framovermeldinger videre i læringsarbeidet sitt 
    (forståelse)
  • at tilbakemeldinger er presise, tydelig, inspirerende og tar vare på hva elevene faktisk mestrer, og får konkrete råd om hva som kan bli bedre 
    (presisjon)
  • man varierer mellom skriftlige og muntlige tilbakemeldinger og framovermeldinger og også bruker disse samtidig 
    (variasjon)
  • man tilpasser mengden tilbakemeldinger og framovermeldinger til den enkelte elev slik at den kan brukes til å fremme læring 
    (tilpasninger)

4. veiviser: Elevens deltakelse i vurderingsarbeidet

Ved Fjordtun skole er god bruk av elevens deltakelse i vurderingsarbeidet kjennetegnet av at

  • vi arbeider systematisk og langsiktig arbeid for å trekke elevene med i vurderingsarbeidet, for å styrke deres læringsmuligheter
  • vi inviterer elevene inn i arbeidet med kriteriene før, under og etter undervisningen 
    (involvering)
  • vi bruker egenvurderingsskjema jevnlig og med klar oppfølging fra lærer for å styrke elevers selvregulering 
    (selvvurdering)
  • vi øver opp og følger opp elever i kameratvurdering 
    (vurderingstrening)

Alle elever skal ha vurdering, 1.–10. trinn  

God bruk av vurdering skal lede til at elever lærer mer.

I arbeidet med kompetansemålene i læreplanen vil elever kunne prestere på høyt, middels eller lavt nivå. Målet med vurdering er å legge til rette for at elever lærer mer.

Husk alle elever kan ikke lære på høyt nivå. Derfor skal vurderingen treffe hver enkelt elev i sin læring.

Vurderingen skal kommuniseres hjem. Foresatte skal ha oversikt over hvordan sitt barn presterer i skolen. I mange tilfeller kan foresatte ta del i trening hjemme, som kan gjøre at barnet opplever større mestring på skolen. Mestringsfølelser hos barn gir større motivasjon for å ønske å lære mer.

Alle trenger ikke lik lekse. En god dialog mellom hjem og skole kan bidra til at leksene har rett fasong og innhold. Snakk med din kontaktlærer om lekser.