Virksomhetsplan Fjordtun SFO

Vi har mellom 50 og 80 barn fordelt fra 1. til 4. trinn.

Fjordtun SFO er en del av Fjordtun Skole. Vi har 3 rom, et baserom til bespisning og rolig aktivitet slik som tegning, nabbing og spill, et dukkerom og et rom til biler/ bygging av lego.m.m. Ellers disponerer vi gymsal, amfi, danse/musikk rom, kunst- og håndverkssal mm, når disse er ledig. Vi har et sunnere kosthold i fokus, og har en visjon om at sunn og god mat fostrer sunne friske barn. Vi har et stort og fint uteareal med en flott og moderne lekeplass. I tillegg har vi et fantastisk nærområde som innbyr til mye lek og moro, som turer, fisking, klatring i trær, roing, utforsking av huler, fotballbane, gapahuk med grill/bålplass og brygge. Om vinteren har vi gode ski og  akemuligheter. Når vi er ekstra heldige med været får vi skøytebane.

Ellers så kan vi tilby aktiviteter som turkort, aktiviteter i gymsal, brettspill, fotballspill m. m

Skolens motto er «vi favner alle». For oss på SFO betyr det: At vi jobber for at alle skal ha en fin dag hos oss.

SFO`S FORMÅL OG INNHOLD

Iht. vedtektene skal SFO være et omsorgs- og aktivitetstilbud utenom den obligatoriske skoledagen. Vi skal gi tilbud om lek, allsidig aktivitet og samvær med andre barn og voksne. Trygghet og trivsel skal vektlegges. Vi skal bidra til at barn får en trygg og stabil barndom, i nært samarbeid med de foresatte. Barn vokser og lærer, handler og utvikler seg også i fritiden.

Fritid

SFO forvalter en del av barnas fritid. Vi legger til rette for at barna skal få utfolde seg i lek med andre barn. Oppleve ting som hører til barnekulturen, frihet til å leke og være sammen med jevnaldrende uten voksen overstyring.

Trygghet og omsorg

På SFO er vi tilstedeværende voksne som lar barna teste egne grenser, forsøke og løse egne konflikter og øver seg på vennskap. De voksne er tydelige gjennom å formidle forventninger til elevene på en god måte, være samstemte og ha faste regler. Vi veileder i konflikter der barna ikke får løst de selv, og hjelper alle til å finne seg en venn.

Hos oss skal barna få modnes og oppleve større frihet etter hvert som de blir eldre. Dere vil derfor kunne oppleve ulike regler for ulike trinn hos oss.  

Elevene får medvirke til innholdet i SFO gjennom barnemøter og ønsker og behov vi ser/hører i hverdagen.

Rutiner

På morgenen samles alle på baserommet, for å ha rolige bordaktiviteter og de som har med mat kan spise frokost. En voksen ønsker barna velkommen, registrerer dem inn og tar imot beskjeder.

Etter skolen er de forskjellige trinnene ferdig til forskjellige tider, alle starter SFO med å spise, før de kommer i gang med lek eller aktiviteter. Når barna drar hjem strykes de ut av boken slik at personale har oversikt over hvem som er tilstede.

Personalet

SFO består av SFO leder, assistenter/fagarbeidere som ofte også jobber i skolen og servicemedarbeider. Vi har lærlinger og tar imot elever fra barne og ungdomsarbeiderfaget. All personell hos oss har godkjent politiatest. Bemanningsnormen hos oss er en voksen per 12 barn.

Samarbeid mellom skole og SFO

SFO er en del av Fjordtun skole, i stor grad jobber assistentene/fagarbeiderne med elevene både i skoletiden og SFO tiden. SFO bestreber seg på å samarbeide med lærerne på elevenes trinn. Ofte er SFO en arena hvor elevene får øvd seg i sosiale ferdigheter. Informasjon om elever deles mellom SFO og skole der det er hensiktsmessig. SFO overtar elevene etter skoletid, og har derfor ikke nødvendigvis info om hvordan skoledagen til elevene har vært, ta derfor kontakt med kontaktlærer for info om skoledagen.

 

Praktisk informasjon

Åpningstid

Daglig åpningstid er 07:00 – 16:00. åpningstiden er satt på bakgrunn av høringer om foreldrenes behov.

På skolens planleggingsdag er SFO stengt. Ved interne planleggingsdager også kaldt elevfrie dager, er SFO åpen også for de elevene som ikke har SFOplass.i skoletiden, gi da lærer eller SFO beskjed i forkant. Se skoleruta for de ulike ferier og planleggingsdager. I ferier har vi kjernetid på SFO mellom 10.00 og 14.00, denne tiden bruker vi til aktiviteter og turer, elevene må være levert før klokken 10.00, da vi kan være dratt fra skolen etter dette.

Bruk av halv plass

For de som er tildelt halv plass er tiden 2 timer pr. dag (inntil 10 timer pr. uke). Skoledagen holdes utenom når vi beregner oppholdstiden. SFO er åpent når det ikke er undervisningstid. På dager med skolefri kan barn med halv plass være på SFO i 4,5 timer.

Beskjeder til / fra SFO

Beskjeder til SFO skrives i meldingsboken eller ved henting og levering. Informasjon / beskjeder fra SFO legges i barnas meldemappe eller publiseres på hjemmesiden. Foreldre kan abonnere på nyheter gjennom egen funkjson på hjemmesiden.

Fastavtaler på å gå hjem fra SFO på egenhånd

Når foreldrene vurderer barnet deres som moden nok til å gå hjem eller til avtalt sted på egenhånd, kan dere inngå fastavtale med SFO. Det er lurt å trene på å holde garderobeplassen ryddig, få med seg riktige ting hjem før fastavtale avtales. Fastavtale må inngås skriftlig, og vi må begrense avtaler til hele kvarter, eks 15.00, 15.15 eller 15.30. Spør oss gjerne om eget skjema. Vi ønsker at foreldre stikker innom ved levering eller henting ca en gang i uken for å se over skifteklær, uteklær og se litt hva vi holder på med.

Sommerferien

SFO er åpen hele sommeren. 1.trinn har 11.måneders betaling og automatisk plass om sommeren.  2. – 4. trinn har 10 måneders betaling og kan kjøpe dagplass ved behov for SFO om sommeren. Alle elever skal ha 4 uker ferie før nytt skoleår påbegynnes, helst 3 uker sammenhengende. Før påske- og juleferie sender vi ut skjemaer for å kartlegge hvor mange barn som skal benytte seg av SFO.

Salg av dagplasser

Avtale om salg av dagplass i SFO kan inngås når man har behov for det. Forutsetning er at det er kapasitet til å ta inn et ekstra barn for en eller flere dager. Prisen styres av kommunens vedtekter.

Måltider

SFO følger helsedirektoratets forskrifter for kosthold på skole/SFO, hvor vi tilbyr variert pålegg, grovt brød og melk/vann til elevene etter skoletid. Vi har varmlunsj hver fredag. Barna kan gjerne spise medbrakt frokost på SFO.

Lekser

SFO tilbyr ikke leksehjelp, men elevene kan gjøre lekser på SFO. Info om tidspunkter for dette finnes på 6.ukersplanen.

Garderobe / skiftetøy

Barna har (sammen med foreldre) selv ansvar for å holde orden på sin egen garderobeplass. Det er plass til skiftetøy på gardrobeplasser. Det er viktig at barna har nødvendige klær tilgjengelig. Klær skal merkes med barnets navn. Klær som ikke er merket samles i garderobe ved SFO og kastes jevnlig.

Vedr. for sent henting av barn

Ved for sent henting av barn, påløper det gebyr. Gebyret fastsettes av kommunens vedtekter. Vi ber foreldre bestrebe seg på å være ferdig hentet før dørene våre låses ved stengetid.

FORELDRESAMARBEIDET

I skolesammenheng er vi i den heldige situasjonen at vi møter mange av foreldrene daglig. Vi mener det er viktig for samarbeidet at barnet blir fulgt til SFO om morgenen, og hentet om ettermiddagen spesielt i starten. Dersom dere ønsker å stikke innom er dere hjertelig velkomne. Det legges ut informasjon om SFO jevnlig på skolens hjemmeside, www.fjordtun.no under SFO. SFO leder er tilstede på foreldremøter til de trinnene det er mange SFO barn.

Våre forventninger til foreldresamarbeidet

  • Aksept for at den delen av dagen tilbringes på SFO er like verdifull som opplæringsdelen, selv om den har et annet innhold.
  • At foresatte tar kontakt med oss, både for ris og ros.
  • Forståelse for at SFO skiller seg fra barnehagen, både i forhold til den oppfølgingen det enkelte barn og foresatte tilbys, og i innhold.
  • At åpningstider respekteres.
  • Forståelse for at SFO handler om barns fritid, og at vi skal gi rom for andre opplevelser enn det den øvrige delen av skolen skal gi.
  • At ting de foresatte er misfornøyde med blir tatt opp med oss og ikke via ungene. Det kan skape vanskeligheter for barna som kommer i lojalitetsklemme mellom foreldre og SFO.

Et godt samarbeid og gjensidig støtte mellom hjem og skole/SFO er viktig. Det gjør det lettere for barna å tilpasse seg så de får utbytte av det skolen/SFO tilbyr dem.

§ 9a, mobbing

SFO jobber forebyggende mot mobbing sammen med resten av skolen. Vi gjennomfører tiltak ved behov og ønsker et sterkt foreldresamarbeid om saker skulle komme opp. Det er viktig for oss at foreldre tar tidlig kontakt ved mistanke om forskjellige former for mobbing. Mobbing er gjentagende negativ adferd over tid.