Eevahenna Aalto

Eevahenna Aalto har bodd i Hammerfest siden 1970. Hun er en finsk kunstner som ble født i 1944 i Helsinki. 

Tekstilkunstneren

Aalto er utdannet ved universitetet i Oulu, Den frie kunstskolen i Helsinki og Kreeta Pohjanheimos tekstilskole i Helsinki, samt ved Bergen kunsthåndverkskole. I dag er hun mest kjent som tekstilkunstner, selv om Aalto også jobber med andre former for billedkunst, som malerier og blandingsteknikker. I 2023 mottok hun Troms og Finnmarks arbeidsstipend for kunstnere og hun er i dag fremdeles yrkesaktiv. Aalto har en rekke utstillinger bak seg i både inn- og utland og kunsten hennes er innkjøpt og utstilt i offentlige bygg. Blant annet finnes kunsten hennes på Universitetet i Tromsø, Nordnorsk kunstmuseum og i Hamarøy kirke. På Hammerfest bibliotek er det Aaltos gardiner som utsmykker publikumsavdelingen (langs nordvestveggen og nordøstveggen). Aalto er kjent for å leke seg med geometriske former og hun har en stram stil, noe som generelt går igjen i billed- og tekstilkunsten hennes. Av tekstilkunst har hun holdt seg til veggtepper og andre uttrykksformer relatert til utsmykningsoppdrag. Unntaket er kunstverket hennes på Hammerfest bibliotek, som er de eneste gardinene Aalto har laget.

Unike gardiner

Disse gardinene består av ti lengder som henger sammen i en serie, men også i par og grupper. De er laget av bomullssateng med teknikken batikkfarging. Dette er en teknikk som gir et fargesterkt resultat, noe som kommer til uttrykk ved at motivet er like fargesterkt og tydelig på baksiden som på fremsiden. Batikkfarging er en lang og tidkrevende prosess, som ble ytterligere forlenget av Aaltos komplekse figurative og geometriske motiv, og det tok henne rundt ett år å ferdigstille gardinene. Motivet er framstilt ved å helle voks over stoffet, tegne i voksen, for deretter å farge stoffet og fjerne vokslaget. Prosessen gjentas til ønsket resultat er oppnådd. Denne lagdelingen har skapt spennende spill og sjatteringer i de geometriske fargeflatene til motivet, og teknikken gjør at gardinene bevares godt over lang tid. Dessverre har batikkfarging vist seg å være skadelig for lungene, og Aalto utfører ikke lenger teknikken i dag.

Bergkunst som inspirasjon

I gardinenes motiv har Aalto latt seg inspirere av fargene og lyset i nordområdene, samt av lokal og internasjonal bergkunst. Bergkunstfigurene som utsmykker Aaltos gardiner er hennes tolkninger av varierte bergkunstmotiv, og de originale figurene er helleristningsfigurer fra ulike europeiske felt og tidsperioder (som steinalder og bronsealder). Aalto har latt seg inspirere til å sette sammen en collage hvor bronsealderristninger og steinalderristninger står side ved side. Dette skaper brytninger og variasjon i flatene, gjennom de ulike figurene og deres estetiske uttrykk. Utenom de små figurene, domineres gardinene av kun noen få farger som gjentas i store geometriske mønstre. Gjentakelsen av dette, samt av de små figurene som dekker overflaten, repeteres over alle gardinene og skaper en helhetlig sammenheng. Dersom vi studerer enkeltlengder av gardinene, ser vi at til tross for at de som helhet kan fremstå uniforme, er ulike tema og mønstre fremhevet på hver gardin. Jakt, ritualer og båter, samt dyrescener med et stort artsmangfold, er noe som går igjen og utspiller nærmest uendelige scener over gardinene.

Mer informasjon om Eevahenna Aalto og gardinene finner du i brosjyrene i skrankeområdet på biblioteket.