A Clockwork Orange

Av Stanley Kubrick.

 

A Clockwork Orange er en av de mest kjente filmene til Kubrick, sammen med 2001: A Space OdysseyThe Shinning og Full Metal Alchemist. Første gangen du ser den er det historien om en ung kriminell, Alex, som ser ut til å få det han fortjener når et innbrudd går galt og han blir fanget av politiet. Men dette blir undergravet når alt ordner seg for Alex likevel. Hvis man ikke har begynt å tenke før slutten så vil slutten garantert sette tannhjulene i hodet i gir.

Filmen kom ut i 1971 og følger som sagt Alex. Alex er smart, artikulert, kjekk og karismatisk. Han snakker med slang som har russiske låneord, men bruker det til å fremme sin beherskelse og lekenhet med språket. Han synger og danser og har en sterk kjærlighet for Ludvik van Bethovens niende symfoni. Men i de første 20 minuttene av filmen, ja helt fra de første scenene, viser Alex hvem han er dypt nede; en psykopat med null sympati eller respekt for andres liv. Han, og gjengen hans, begår overfall, tyveri, innbrudd, voldtekt og til sist mord.

 

Så langt i filmen vil man si at Alex er monsteret i historien, men når Alex blir arrestert får vi se at det er kanskje ikke så enkelt. Ikke fordi Alex ikke er en forferdelig person, men fordi det er ikke noe unikt ved ham. Vi ser gjennom filmen at de færreste er gode personer; og at selv de kan fort vise sine mørke sider. Enten det er politiet som mishandler fanger og hyrer Alex sin gamle gjeng for å holde freden, forskerne som tyr til tortur for å rette kriminelle holdninger eller politikerne som bygger sine karrierer på smerten de påfører samfunnet. Hvis ledelsen i samfunnet er råttent, hvorfor skulle ikke Alex være det? Det er ikke noe unikt ved å være et monster, hvis alle er monstre. Det eneste som skiller Alex fra de andre monstrene vi møter er at han gjemmer seg ikke bak en unnskyldning om at det han gjør er nødvendig for det felles beste. De som skiller seg ut vil være de få gode personene, som fengselspastoren.

 

Filmen er fremtredende med dens bruk at visuelle effekter og musikk, hvor den kombinerer klassisk kunst og musikk, særlig Bethovens niende symfoni, med vold og overgrep. Det kan rett og slett være for sjokkverdi, men en kan også tolke det til at de som gjør de verste forbrytelsene også rettferdiggjør dem med et mål om å oppnå noe vakkert.

 

Dette er så klart bare noen av mange tolkninger rundt A Clockwork Orange. Filmen har mange sider og blir bare mer og mer relevant med hver dag som går.

 

A Clockwork Orange kan (og bør!) lånes på Hammerfest bibliotek!

 

Anbefalt av Tommy