Så mye lengsel på så liten flate. En bok om Edvard Munchs bilder (2017)

«Så mye lengsel på så liten flate. En bok om Edvard Munchs bilder» (2017) er en bok skrevet av den kritikerroste forfatteren Karl Ove Knausgård. Boken ble skrevet i forbindelse med utstillingen «Mot skogen – Knausgård om Munch» som var utstilt på Munchmuseet i 2017 og som Knausgård var med på å kuratere. Boken handler om kunstneren Edvard Munch, som kan beskrives som den aller største norske kunstneren når det gjelder internasjonal anerkjennelse. Flere av verkene hans har blitt popkulturelle ikoner, navnet hans er blitt et varemerke og et stort og mye omtalt museum i Bjørvika i Oslo er dedikert til ham og kunsten hans. Spørsmålet blir derfor; hva kan Knausgård bringe til bordet om Munch, som ikke allerede er gjort?

For meg som kunsthistoriker er det tydelig at Knausgård kan sin Munch og har satt seg godt inn i hans kunstnerskap. Knausgård viser selv til flere av biografiene og de litterære verkene han har lest under prosjektet, men det er i tekstene utenom disse at det er tydeligst at dette, det har han brukt tid på. Og det synes i form av at teksten holder høy faglig kvalitet. Knausgård er verken kunstner eller kunsthistoriker, men har gjennom denne boken levert et friskt pust. Boken er en personlig tekst, på klassisk Knausgårdsk vis, som veksler i tiden og rommet rundt prosjektet. Vi vet jo at Knausgård kan skrive, han selger tross alt i bøtter og spann, og har vist seg kapabel i mer enn én bokserie. Denne boken derimot står alene, men likevel fjellstøtt. Jeg vil faktisk beskrive den som en litterær perle.

Jeg kaller boken forfriskende fordi det er deilig å lese tekst som går så dypt inn i verkene til Munch, og det gjennom perspektivet til en som ikke har kunstfaglig bakgrunn, men som likevel viser entusiasme for kunsten og evner å skrive reflekterende om den. Gjennom Knausgårds blikk møter vi kunstverk vi kjenner til, som Munchs «Skrik», men også flere mindre kjente (og helt ukjente verk) fra det rikholdige arkivet til Munchmuseet. Knausgård skriver best når han forteller om hvordan han tilnærmer seg kunstverkene; om usikkerheten (hva skal man se etter? Er dette gode kunstverk? Hva vil det si at et kunstverk er bra?) og om effekten et verk har på en betrakter (bevisst og ubevisst). Knausgård er grundig i sine analyser og tolkninger, og det er spennende å bli med på tankesprangene hans. Disse sprangene er spedt med henvisninger til andre kunstnere og kunstfaglige personer som kuratorer, akademikere eller forfattere, og møter han har hatt med disse eller med tekstene deres. Dette krydrer boken, og blir som glasuren på toppen av en allerede god kake.

For en som ikke kan så mye om Munch er dette en flott bok lese for å bli presentert for kunstnerskapet hans. Den viser fram et selektivt utvalg av Munchs kunst og forteller leseren mye biografisk historie. Men den evner det uten å gjøre det som tradisjonelle biografi-mursteiner som jobber seg tørt og kronologisk gjennom en historisk persons liv. For en som har god kjennskap til Munch fra før, er dette en bok hvor man vil nikke gjenkjennende til mye, men samtidig få tilgang til Munch på en annen måte; gjennom reflekterte tekster om hva det er som gjør Munch til Munch og som likevel klarer å sette dette til side, og faktisk ser på kunsten hans slik den står av seg selv. Dette gjør at boken oppleves som noe annet om Munch, enn det som er tilgjengelig av litteratur om kunstneren (og det er mye!).

Boken kan lånes fra Hammerfest bibliotek eller Bookbites. God fornøyelse!

Anbefalt av bibliotekar (og kunsthistoriker) Regine K. Nordseth.