Fagplan gitar/bass

Fase 1: Nybegynner

Skape

  • Bli kjent med gitarens anatomi, og ulike deler og hva de gjør.
  • Utforske og bli kjent med lydene i en gitar, gripebrett, strenger, kropp, stemmeskruer osv
  • Lære å stemme gitar ved hjelp av tuner.
  • Utforske dynamikk, klang, puls, tempo, og form gjennom kromatisk skala og for eksempel C-dur skala.
  • Bli kjent med lesing av akkordskjema, besifring og tabulatur.
  • Bli kjent med sine første akkorder

Utøve

  • Bli kjent med gode øvingsrutiner. Korte økter daglig i starten, ca 5 minutt, for å herde fingertuppene. Gå over til 15 minutter, fire ganger pr uke etter det.
  • Øve på lesing, tolkning og memorering av akkorder, besifring og tabulatur.
  • Erfare samspill sammen med lærer i første omgang
  • Gjenskape, forme og utrykke musikken ved å gi den litt av sitt personlige preg.
  • Bli kjent med ulike sjangere og artister gjennom musikken vi bruker.

Formidle

  • Øve inn, bli kjent med og memorere musikkstykker og låter til et repertoar
  • Øve rutiner for å ta vare på musikken i for eksempel en perm, slik at det er lett å finne tilbake.
  • Leke med og utforske klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur og form sammen med lærer.
  • Erfare mestring gjennom tilrettelagte øvelser og veiledning fra lærer.
  • Bli trygg nok til å kunne presentere seg selv, egne musikkpreferanser og innøvd musikk for lærer og familie
  • Få mulighet til å framføre musikk for publikum.

Lytte

  • Få oppleve ulike sjangere og artister, fra ulike epoker gjennom at lærer spiller av fra nett, og gjennom at eleven også spiller av hjemme.
  • Bli presentert for hvordan vi lytter til musikk, og samtale med lærer om hva som dukker opp av klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur og form.
  • Få mulighet til å erfare og verdsette en større forståelse av musikken rundt seg.

 

Reflektere

  • Undersøke egenskaper i ulike sjangere og sammenligne.
  • Bli kjent med å øve på å vurdere både egne ferdigheter og musikken vi bruker

 

Fase 2: Litt øvet nivå

Skape

  • Bli introdusert for kvintsirkelen
  • Leke og utforske tonearten C-dur/Am, og prøve å lage egne akkordrekker fra denne
  • Leke og utforske pentaton skala, og prøve å lage enkle melodier ved hjelp av denne
  • Bli kjent med begrepene komponere, improvisere, arrangere og lage.

Utøve

  • Leke og utforske med å endre på Klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur og form i kjent musikk fra eget repertoar
  • Jobbe med å bruke kroppen for å hjelpe med puls og takt. F.eks trampe takten med foten, eller nikke med hodet
  • Høre på innspillinger av musikken vi jobber med, gjerne fra ulike artister, og leke og utforske med å imitere disse.

Formidle

  • Spille på erfaringer fra tidligere framføringer for å prestere enda bedre og få mulighet til å føle mestring.
  • Bli introdusert for begrepene kommunisere, berøre og uttrykke
  • Bli introdusert for begrepet disiplin i forbindelse med øving og øvingsrutiner.
  • Øve på å presentere seg selv, egne musikkpreferanser og innøvd musikk for lærer og familie

Lytte

  • Bli kjent med begrepene sanse, assosiere og fantasere.
  • Få mulighet til å oppleve og verdsette musikk av ulike sjangere gjennom lytting. Både i timene og mellom øktene.

Reflektere

  • Bli kjent med begreper som vurdering og respons for å kunne hjelpe andre elever på kulturskolen, og selv få hjelp,  i forbindelse med felles øvinger, fredagskonserter eller større produksjoner.
  • Bli kjent med å reflektere over klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur, form og tekst i musikken vi spiller og lytter til.

 

Fase 3: Øvet nivå

Skape

  • Forme akkordrekker fra kvintsirkelen til «vers» og «refreng», notere og memorere disse.
  • Komponere melodier eller riff fra pentaton skala til komposisjonen
  • Utforske og leke med kvintsirkel og skala for å bli friere til å improvisere
  • Bli oppfordret til å søke andre, (jevnaldrede, Bootleg) å skape musikk med

Utøve

  • Videre bevissthet rundt gode øvingsrutiner, og innføring av lengere øvingsøkter.
  • Bli kjent med å spille gitar stående.
  • Bli kjent med å stemme gitaren med øret. Stemmegaffel, overtoner osv.
  • Bli kjent med ulike stemminger av gitaren. Standard, drop d osv
  • Bli kjent med ulike forsterker og effekt innstillinger.
  • Bli oppfordret til å søke andre å spille sammen med. (Band, Bootleg)

Formidle

  • Videre arbeid med å holde pulsen med kropp, og innføre mer fokus på bruk av blikk og mimikk for å forsterke kommunikasjon og uttrykk.
  • Kunne presentere artister og musikkstykker mer utdypende, og tolke disse musikalsk

Lytte

  • Utvikle evnen til å lytte til musikk for å analysere og tolke uttrykk og nyanser
  • Få en god forståelse for forskjellen mellom å høre og lytte

Reflektere

  • Utforske mange artister og sjangere for å undersøke likheter og ulikheter
  • Utforske å fordype seg i enkelte artister og sjangere
  • Bli i stand til å si noe om egne musikkpreferanser

 

Fase 4: viderekommet nivå.

I fase 4 vil eleven i stor grad være drevet av et indre ønske om egen utvikling. Eleven vil kanskje sikte mot en videre musikals utdanning, så opptakskrav, pensum og anbefalinger fra utdanningsinstitusjonen vil måtte inngå i undervisningen.

Fra de tidligere fasene vil eleven ha med seg motorikk, danning, disiplin og konsentrasjon. Eleven vil ha musikkglede med seg som vil inspirere til ansvar for egen mestring.