Fase 1: Nybegynner
Skape
- Bli kjent med gitarens anatomi, og ulike deler og hva de gjør.
- Utforske og bli kjent med lydene i en gitar, gripebrett, strenger, kropp, stemmeskruer osv
- Lære å stemme gitar ved hjelp av tuner.
- Utforske dynamikk, klang, puls, tempo, og form gjennom kromatisk skala og for eksempel C-dur skala.
- Bli kjent med lesing av akkordskjema, besifring og tabulatur.
- Bli kjent med sine første akkorder
Utøve
- Bli kjent med gode øvingsrutiner. Korte økter daglig i starten, ca 5 minutt, for å herde fingertuppene. Gå over til 15 minutter, fire ganger pr uke etter det.
- Øve på lesing, tolkning og memorering av akkorder, besifring og tabulatur.
- Erfare samspill sammen med lærer i første omgang
- Gjenskape, forme og utrykke musikken ved å gi den litt av sitt personlige preg.
- Bli kjent med ulike sjangere og artister gjennom musikken vi bruker.
Formidle
- Øve inn, bli kjent med og memorere musikkstykker og låter til et repertoar
- Øve rutiner for å ta vare på musikken i for eksempel en perm, slik at det er lett å finne tilbake.
- Leke med og utforske klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur og form sammen med lærer.
- Erfare mestring gjennom tilrettelagte øvelser og veiledning fra lærer.
- Bli trygg nok til å kunne presentere seg selv, egne musikkpreferanser og innøvd musikk for lærer og familie
- Få mulighet til å framføre musikk for publikum.
Lytte
- Få oppleve ulike sjangere og artister, fra ulike epoker gjennom at lærer spiller av fra nett, og gjennom at eleven også spiller av hjemme.
- Bli presentert for hvordan vi lytter til musikk, og samtale med lærer om hva som dukker opp av klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur og form.
- Få mulighet til å erfare og verdsette en større forståelse av musikken rundt seg.
Reflektere
- Undersøke egenskaper i ulike sjangere og sammenligne.
- Bli kjent med å øve på å vurdere både egne ferdigheter og musikken vi bruker
Fase 2: Litt øvet nivå
Skape
- Bli introdusert for kvintsirkelen
- Leke og utforske tonearten C-dur/Am, og prøve å lage egne akkordrekker fra denne
- Leke og utforske pentaton skala, og prøve å lage enkle melodier ved hjelp av denne
- Bli kjent med begrepene komponere, improvisere, arrangere og lage.
Utøve
- Leke og utforske med å endre på Klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur og form i kjent musikk fra eget repertoar
- Jobbe med å bruke kroppen for å hjelpe med puls og takt. F.eks trampe takten med foten, eller nikke med hodet
- Høre på innspillinger av musikken vi jobber med, gjerne fra ulike artister, og leke og utforske med å imitere disse.
Formidle
- Spille på erfaringer fra tidligere framføringer for å prestere enda bedre og få mulighet til å føle mestring.
- Bli introdusert for begrepene kommunisere, berøre og uttrykke
- Bli introdusert for begrepet disiplin i forbindelse med øving og øvingsrutiner.
- Øve på å presentere seg selv, egne musikkpreferanser og innøvd musikk for lærer og familie
Lytte
- Bli kjent med begrepene sanse, assosiere og fantasere.
- Få mulighet til å oppleve og verdsette musikk av ulike sjangere gjennom lytting. Både i timene og mellom øktene.
Reflektere
- Bli kjent med begreper som vurdering og respons for å kunne hjelpe andre elever på kulturskolen, og selv få hjelp, i forbindelse med felles øvinger, fredagskonserter eller større produksjoner.
- Bli kjent med å reflektere over klang, puls, dynamikk, tone, rytme, harmoni, tempo, tekstur, form og tekst i musikken vi spiller og lytter til.
Fase 3: Øvet nivå
Skape
- Forme akkordrekker fra kvintsirkelen til «vers» og «refreng», notere og memorere disse.
- Komponere melodier eller riff fra pentaton skala til komposisjonen
- Utforske og leke med kvintsirkel og skala for å bli friere til å improvisere
- Bli oppfordret til å søke andre, (jevnaldrede, Bootleg) å skape musikk med
Utøve
- Videre bevissthet rundt gode øvingsrutiner, og innføring av lengere øvingsøkter.
- Bli kjent med å spille gitar stående.
- Bli kjent med å stemme gitaren med øret. Stemmegaffel, overtoner osv.
- Bli kjent med ulike stemminger av gitaren. Standard, drop d osv
- Bli kjent med ulike forsterker og effekt innstillinger.
- Bli oppfordret til å søke andre å spille sammen med. (Band, Bootleg)
Formidle
- Videre arbeid med å holde pulsen med kropp, og innføre mer fokus på bruk av blikk og mimikk for å forsterke kommunikasjon og uttrykk.
- Kunne presentere artister og musikkstykker mer utdypende, og tolke disse musikalsk
Lytte
- Utvikle evnen til å lytte til musikk for å analysere og tolke uttrykk og nyanser
- Få en god forståelse for forskjellen mellom å høre og lytte
Reflektere
- Utforske mange artister og sjangere for å undersøke likheter og ulikheter
- Utforske å fordype seg i enkelte artister og sjangere
- Bli i stand til å si noe om egne musikkpreferanser
Fase 4: viderekommet nivå.
I fase 4 vil eleven i stor grad være drevet av et indre ønske om egen utvikling. Eleven vil kanskje sikte mot en videre musikals utdanning, så opptakskrav, pensum og anbefalinger fra utdanningsinstitusjonen vil måtte inngå i undervisningen.
Fra de tidligere fasene vil eleven ha med seg motorikk, danning, disiplin og konsentrasjon. Eleven vil ha musikkglede med seg som vil inspirere til ansvar for egen mestring.