Fagplan visuelle kunstfag

Kunst «snakker» Ikke ved hjelp av ord, men ved hjelp av farger, linjer, form og innhold. Kunst kan som kjent gjøre mennesker glade, triste, provoserte, nysgjerrige, tankefulle.

På visuell kunst:

  • Lærer man å utvikle ditt eget visuelle språk, sammen med andre barn og unge
  • Vil eleven utvikle sin kreativitet og personlige uttrykk
  • Lærer eleven om en rekke tema og kunstneriske teknikker
  • Lærer eleven om kunstneriske basisferdigheter og utvikler dem så videre.
  • Vurderer man egen kunst og bli inspirert av andre

På visuell kunst legges det vekt på å utvikle elevens uttrykksevne, formsans, kunstfaglige ferdigheter og kreativitet.

Undervisningen på visuell kunst fokuserer på ulike teknikker innen tegning, maling, grafikk  med tegning som grunnlag for alt vi gjør. Skaperglede og mestring star i fokus på alle nivåer.

Nybegynnernivå

Skape

  • Male- og tegneteknikker, fargelære og komposisjon
  • Skape former til ulike formål
  • Ulike penselstrøk/tekstur
  •  Oppøve motoriske ferdigheter
  •  Modellere og tolke

Formidle

  • Få en introduksjon til ulike teknikker  på visuelle kunstfag
  • Grunnleggende materialkunnskap, primærfarger
  • Tilegne seg materialkunnskap og forståelse ved å arbeide med ulike materialer, fagordforståelse, kjennskap om forskjellige farge navner, utstyr og materialer
  • Arbeidsplassforberedelse, riktig fordeling
  • Behandling verktøy og annet utstyr som blir brukt i faget, tar være på utstyr
  • Rengjøre verktøy og rydding etter endt undervisning. 

Reflektere

  • Lære å samarbeide og skape i fellesskap med andre, samspill og initiativ.

Sanse

  • iakttakelse og nysgjerrighet

 

Litt øvet nivå 

Skape

  • Skapende prosesser fra idé til produkt
  • Finmotoriske ferdigheter innen tegning, maling, og grafikk.
  • Imitere

Formidle

  • Kunsthistorie
  • Stille ut malerier på utstillingen riktig rekkefølge ved å holde balance og komposisjon fokus
  • Lys/skygge, fargekontraster
  • Gatekunst
  • Animasjon
  • Nyanser av ett farge «Grå i grå», «vit på vit»

Reflektere

  • Kommunikasjon, analyse og refleksjon individuelt og i felleskap med andre
  • Bevissthet og selvstendighet rundt eget arbeid

Sanse

  • Natur og gjenstander rung, omgivelse tolkninger og fargeassosiasjoner

 

Øvet nivå

Skape

  • Forskjellige former for å lage en kompleks komposisjon med flere figurer
  • Fokus i komposisjon på bilder
  • Dekorere et maleri før en utstilling
  • Stille ut malerier på utstillingen på riktig rekkefølger ved å holde komposisjon fokus

Formidle

  • Kjennskap om ulike kunststiler -realisme og impresjonisme, symbolisme og abstrakt billedkunst
  • Bevissthet rundt ulike teknikker, bruker det på egne arbeider
  • Tre begreper - stilleben, landskapet og portrett
  • Lys som kunstverk nøkkel.
  • LYS-Kontrast, skygge, atmosfære, tone og hvordan skape illusjon av form ved hjelp av disse virkemidlene

Reflektere

  • Vurdering om velkjent kunstner
  • Tilbakemelding
  • Hensikten med vurdering om egent kunstneriske vekst

Sanse

  • Individuelle tolkninger og fargeassosiasjoner
  • Observere - visuell erfaring

 

Viderekommet nivå 

Skape

  •  Opparbeide svært gode tekniske egenskaper innen flere ulike teknikker
  • Finne eget uttrykk, fordypning, eksperimentering i abstraksjon
  • Skape en egen kunstportfolio til videre studie

Formidle 

  • Utvide sitt perspektiv og sin kulturforståelse gjennom utforskning av fortid, nåtid og framtid
  • Kjennskap om ulike kunststiler -realisme og impresjonisme, symbolisme og abstrakt billedkunst
  • Ny teknologi i kunst

Reflektere

  • Oppnå et kritisk, begeistret og undrende forhold til kunst.
  • Utvikling analyse og refleksjon individuelt og i fellesskap med andre

Sanse

  • Maleglede, skapende arbeid i oppgaveløsningen
  • Selvransakelse
  • Stimulere elevene til å søke og finne ut aktuelle måter for å gjennomføre ideen sin
  • Selvstendighet, bevissthet og egenart i eget arbeid.