Kunst «snakker» Ikke ved hjelp av ord, men ved hjelp av farger, linjer, form og innhold. Kunst kan som kjent gjøre mennesker glade, triste, provoserte, nysgjerrige, tankefulle.
På visuell kunst:
- Lærer man å utvikle ditt eget visuelle språk, sammen med andre barn og unge
- Vil eleven utvikle sin kreativitet og personlige uttrykk
- Lærer eleven om en rekke tema og kunstneriske teknikker
- Lærer eleven om kunstneriske basisferdigheter og utvikler dem så videre.
- Vurderer man egen kunst og bli inspirert av andre
På visuell kunst legges det vekt på å utvikle elevens uttrykksevne, formsans, kunstfaglige ferdigheter og kreativitet.
Undervisningen på visuell kunst fokuserer på ulike teknikker innen tegning, maling, grafikk med tegning som grunnlag for alt vi gjør. Skaperglede og mestring star i fokus på alle nivåer.
Nybegynnernivå
Skape
- Male- og tegneteknikker, fargelære og komposisjon
- Skape former til ulike formål
- Ulike penselstrøk/tekstur
- Oppøve motoriske ferdigheter
- Modellere og tolke
Formidle
- Få en introduksjon til ulike teknikker på visuelle kunstfag
- Grunnleggende materialkunnskap, primærfarger
- Tilegne seg materialkunnskap og forståelse ved å arbeide med ulike materialer, fagordforståelse, kjennskap om forskjellige farge navner, utstyr og materialer
- Arbeidsplassforberedelse, riktig fordeling
- Behandling verktøy og annet utstyr som blir brukt i faget, tar være på utstyr
- Rengjøre verktøy og rydding etter endt undervisning.
Reflektere
- Lære å samarbeide og skape i fellesskap med andre, samspill og initiativ.
Sanse
- iakttakelse og nysgjerrighet
Litt øvet nivå
Skape
- Skapende prosesser fra idé til produkt
- Finmotoriske ferdigheter innen tegning, maling, og grafikk.
- Imitere
Formidle
- Kunsthistorie
- Stille ut malerier på utstillingen riktig rekkefølge ved å holde balance og komposisjon fokus
- Lys/skygge, fargekontraster
- Gatekunst
- Animasjon
- Nyanser av ett farge «Grå i grå», «vit på vit»
Reflektere
- Kommunikasjon, analyse og refleksjon individuelt og i felleskap med andre
- Bevissthet og selvstendighet rundt eget arbeid
Sanse
- Natur og gjenstander rung, omgivelse tolkninger og fargeassosiasjoner
Øvet nivå
Skape
- Forskjellige former for å lage en kompleks komposisjon med flere figurer
- Fokus i komposisjon på bilder
- Dekorere et maleri før en utstilling
- Stille ut malerier på utstillingen på riktig rekkefølger ved å holde komposisjon fokus
Formidle
- Kjennskap om ulike kunststiler -realisme og impresjonisme, symbolisme og abstrakt billedkunst
- Bevissthet rundt ulike teknikker, bruker det på egne arbeider
- Tre begreper - stilleben, landskapet og portrett
- Lys som kunstverk nøkkel.
- LYS-Kontrast, skygge, atmosfære, tone og hvordan skape illusjon av form ved hjelp av disse virkemidlene
Reflektere
- Vurdering om velkjent kunstner
- Tilbakemelding
- Hensikten med vurdering om egent kunstneriske vekst
Sanse
- Individuelle tolkninger og fargeassosiasjoner
- Observere - visuell erfaring
Viderekommet nivå
Skape
- Opparbeide svært gode tekniske egenskaper innen flere ulike teknikker
- Finne eget uttrykk, fordypning, eksperimentering i abstraksjon
- Skape en egen kunstportfolio til videre studie
Formidle
- Utvide sitt perspektiv og sin kulturforståelse gjennom utforskning av fortid, nåtid og framtid
- Kjennskap om ulike kunststiler -realisme og impresjonisme, symbolisme og abstrakt billedkunst
- Ny teknologi i kunst
Reflektere
- Oppnå et kritisk, begeistret og undrende forhold til kunst.
- Utvikling analyse og refleksjon individuelt og i fellesskap med andre
Sanse
- Maleglede, skapende arbeid i oppgaveløsningen
- Selvransakelse
- Stimulere elevene til å søke og finne ut aktuelle måter for å gjennomføre ideen sin
- Selvstendighet, bevissthet og egenart i eget arbeid.