Fagplan messing- og treblåseinstrumenter

                                                                                                                                                  

Messingblåseinstrumenter er en familie av blåseinstrumenter som er laget av messing. Disse instrumentene spiller en viktig rolle i mange musikksjangre, blant annet jazz og klassisk musikk.

Messinginstrumenter har en kraftig og klangfull lyd, og kan spilles både som soloinstrumenter og som en del av en ensemble.

Messingblås kan deles inn i ulike kategorier, som blant annet trompet, trombone, horn, og tuba. Hvert instrument har sine egne og unike egenskaper, og man må bruke ulike teknikker for å produsere lyd.

Messinginstrumenter spilles ved å blåse luft gjennom en munnstykke, som er utformet for å forsterke og kontrollere luftstrømmen. Ved å endre på spenningen og formen på leppene og å justere ventilene, kan musikeren produsere forskjellige toner.

Treblåseinstrumenter er en instrumentgruppe blant blåseinstrumentene der lyden produseres ved at luft blåses mot en kant eller en flis. Noen treblåseinstrumenter har en tynn flis som ligger der man blåser inn luft. Flisen kan være laget av tre, bambus, siv eller plast. Når luften treffer flisen, begynner den å vibrere og lager lyd.

Før var alle treblåseinstrumenter laget av tre. Det er derfor de har navnet sitt. I dag blir mange treblåseinstrumenter laget av metall. De hører likevel ikke til messingblåseinstrumentene.

Treblåseinstrumenter kan deles inn i ulike kategorier, som blant annet klarinett, saksofon, fløyte, obo og fagott.

Treblåseinstrumenter er noen av de eldste instrumentene vi kjenner. I dag brukes de til å spille mange forskjellige typer musikk. Treblåsere er viktige instrumenter i både symfoniorkestre, korps, i folkemusikk og i jazz.

 Nybegynnernivå

Skape

  • Komponere og notere egne melodier
  • Skape musikkuttrykk i samspill med andre

Utøve

  • Bli kjent med instrumentet, arbeide med munnstilling, holdning og blåseteknikk
  • Bli bevisst på pusten
  • Ha kontroll på tungeansatser og skifte av grep
  • Spille korte og lange toner staccato og legato innenfor 1,5 oktav (fra G til c2)
  • Noteopplæring: kontroll pa noteverdier fra helnoter til åttendedelsnoter, med tilhørende pauser
  • Forstå og spille i grunnleggende taktarter
  • Fokus på toner for å skape god grunnlag for videre utvikling
  • Opplæring i vedlikehold av instrumentet

Formidle

  • Kunne presentere stykket man skal fremføre
  • Spille alene eller sammen med andre på konsert
  • Få uttrykke og formidle ulike musikkstiler på instrumentet
  • Fremføre musikk minimum en gang pr skoleår

Lytte

  • Spille enkle melodier og rytmer etter gehør
  • Jobbe med stemming og intonasjon på instrumentet
  • Mestre både melodi og andre stemmer og lytte til andre i samspillsituasjoner
  • Lytte til musikk for å bli kjent med ulike typer musikk og ulike artister

Reflektere

  • Vurdere egen musisering
  • Kunne sammenligne seg selv med lærer, lydmessig i forhold til musikksjanger og spillestil
  • Utvikle disiplin og gode øvingsrutine

Litt øvet

Skape

  • Komponere egne melodier for instrumentet sitt
  • Skape musikkuttrykk i samspill med andre 

Utøve

  • Arbeide med å utvide registeret til 2 oktaver (fra Fiss til g2) og samtidig beholde god klang
  • Utvide lungekapasiteten og samtidig disponere luften riktig
  • Videreutvikle fingerteknikken gjennom ulike øvelser
  • Kjenne igjen enkle noteverdier fra helnote til sekstendelsnote, med tilhørende pauser
  • Bli bevisst på flere typer artikulasjon
  • Lære å spille flere tonearter
  • Spille i andre taktarter, samt i irregulære taktarter
  • Grunnleggende forståelse av dynamikk og tempomarkeringer
  • Spille i ulike stilarter
  • Spille enkle stykker prima vista

Formidle

  • Delta i større ensembler
  • Opptre for publikum
  • Delta i konserter på ulike publikumsarenaer
  • Spille hele låter selvstendig i samspill med andre

Lytte

  • Intonasjon og bevissthet om riktig tonehøyde
  • Lytte aktivt til eget spill
  • Utvikle gehørspill ved bruk av sanger og improvisasjon
  • Lytte og sanse musikalske former innen ulike musikkformer og stiler

Reflektere

  • Sammenligne og vurdere sitt eget arbeid, med lærer og andre artister
  • Reflektere rundt egen læringsprosess
  • Jobbe videre med øvingsrutiner

Øvet

Skape

  • Improvisere over skalaer og akkordrekker
  • Komponere melodier

Utøve

  • Arbeide med å utvide registeret til 2,5 oktaver (fra Fiss til c3)
  • Introdusere dobbel- og trippeltunge
  • Videreutvikle tekniske ferdigheter på instrumentet
  • Introdusere alle tonearter og andre skalaer
  • Utvikle en mer komplett forståelse av dynamikk
  • Utvikle forståelse for ulike stilarter og frasering

Formidle

  • Videreutvikle ensembleferdigheter
  • Opptre for publikum
  • Fremføre musikken på sin måte ut fra etablert kunnskap, og tilpasse spillestil og innhold etter musikksjanger

Lytte

  • Lytte aktivt til eget spill og medelever i samspill
  • Øve på å være lyttende til alle instrumentene i musikken
  • Lytte til og reflektere over mange typer musikk
  • Imitere musikalsk form og uttrykk

Reflektere

  • Reflektere over mange musikkstiler.
  • Vurdere seg selv, sin spillestil, teknikk og lyd ved å sammenligne seg med andre
  • Se og forstå sin egen utvikling

Viderekommet nivå 

Skape

  • Spille og improvisere i ulike stilarter med utgangspunkt i akkordrekker og bruke mange ulike instrumentaltekniske ferdigheter på et høyt nivå
  • Tilpasse arrangementer, komponere og arrangere musikk for relevante besetninger

Utøve

  • Jobbe jevnt med videreutvikling av teknikk, klang på instrumentet og med høyere register
  • Lage langsiktig øvingsplan og arbeide kontinuerlig med å optimalisere øvingsmetoder
  • Lese noter, tolke og spille hele arrangement med mange detaljer med liten forberedelsestid

Formidle

  • Spille i små og store ensembler
  • Spille solostykker med akkompagnement
  • Uttrykke seg både musikalsk og muntlig

Lytte

  • Lytte til musikk i forskjellige sjangre og stiler
  • Imitere og transponere melodier
  • Lytte til musikkens innhold, form og detaljer

Reflektere

  • Etablere gode øvingsstrategier og reflektere over egen utvikling
  • Utvikle evne til å reflektere rundt sitt eget arbeid og egen spilling
  • Bli selvstendig i forhold til eget spill og samspill med andre
  • Analysere og beskrive musikk med et godt begrepsapparat