Fagplan piano

Piano er et musikkinstrument som betyr at noe skal spilles svakt. Det første pianoet ble oppfunnet i Italia. Det var i 1709 at cembalo-byggeren Bartolomeo de Fransesco Cristofori oppfant en slags videreutvikling av den klassiske cembaloen. Fordelen ved det nye instrumentet var at man på et piano kan variere anslaget sitt, og altså dermed spille både sterkt og svakt.

Pianoet er et allsidig instrument som kan brukes både som soloinstrument og som akkompagnement. Du kan spille sammen med andre elever i grupper, for eksempel i orkester eller band. Pianoet brukes i ulike musikksjangre, og du får spille fra ulike epoker basert på dine interesser.

  Nybegynnernivå:

Skape

  •        Skape musikkuttrykk i samspill med andre.
  •        Å kunne høre handler om å lytte, analysere, samhandle, samspille og imitere.

 

 Utøve

  • Kjennskap til instrumentet.
  • Grunnleggende teknikk som sittestilling og håndstilling.
  • Grunnleggende musikkteori inkludert notelære i G- og F-nøkkel.
  • Enkel formlære og musikkuttrykk.
  • Utvikle gehøret gjennom imitasjon/etter øret.
  • Spille enkle melodilinjer og rytmer etter gehør, eller som en “hermelek”.
  • Imitere, spille melodier og rytmemønstre på gehør.

  Formidle

  •  Gjenkjenne tangentene (likheter) på klaviaturet.
  • Lære seg alle notene i lille- og enstrøken oktav i løpet av nybegynnernivået. Lære hva #, b og opphevelsestegn betyr.
  • De ulike punktene gjennomgås i dialog med læreren og praktisk øvelse på pianoet. Det er viktig at eleven har tilgang til å øve på instrumentet. Det er en fordel at eleven anskaffer sin egen pianobok, anbefales at dette gjøres i samråd med læreren.

Lytte

  • Se hvordan pianoet ser ut inni og hvordan hammeren anslår strengene når du trykker ned en tangent (gjelder akustisk piano/flygel), og samtidig se og høre hva som skjer ved pedalbruk.
  • Bruke lydforming og lage lydkulisser på piano (hvordan høres for eksempel sola, bølger eller havet ut på piano?) Komponere små melodier, gjennom for eksempel å skrive dikt og tonesette dem. Improvisasjonslek.

Reflektere 

  • Gjøre rede for hva som kjennetegner en god spillestilling og tekniske basisferdigheter.
  • Øve jevnlig og samarbeide med lærer og foreldre om gode øve rutiner.
  • Egenøving flere ganger ukentlig. (se i punkt 4 om egenøving).

 

Litt øvet/øvet nivå 

Skape

  • Spille enkle melodier med begge hendene etter noter med riktig fingersetting

Utøve

  • Videreføre og utvikle spilleteknikk fra Nybegynnernivå.
  • Sittestilling, håndstilling, oppvarmingsøvelser og uttøying.
  • Lære noteverdier, spille disse med riktig lengde, pauser, og "føle rytme".
  • Grunnleggende bruk av pedal.
  • Staccato og legato.
  • Forståelse av akkorder og besifring (dur og moll).
  • Høre forskjell på ulike skalaer; dur, -ren moll og harmonisk moll.
  • Kjenne igjen intervaller. Lære lengre melodier og kunne sette til akkorder og enkle basslinjer.
  • Kunne utføre dette i forskjellige tonearter. (Opptil 4 fortegn).
  • Komponere små melodier, gjennom f.eks. å skrive dikt og tonesette dem.

Lytte

  • Lytte aktivt til eget spill og medelever i samspill.
  • Lytte til og reflektere over mange typer musikk.

Formidle

  • Pianobøker som inneholder ulike komponister og sjangere innen ulike epoker, etter hva som passer for eleven.
  • Frasering og utdypelse av dynamikk.
  • Utdypelse av musikkteori fra nybegynnernivået. Det er mulig å introdusere metronom for
  • å øve fast puls.

Reflektere

  • Repertoaret tilpasses hver enkelt elev.
  • Med grunnlaget fra begynnernivået er det viktig at eleven får bruke pianoet til ulike komponister, samt til musikk de selv hører på.
  • Spille konserter på ulike publikumsarenaer
  • Samarbeide med andre om produksjoner der ulike kunstuttrykk integreres.

 

 Viderekommet nivå

Skape

  • Improvisere i ulike stilarter.
  • Komponere og notere egne melodier for piano.

Utøve

  • Videreføring i notelære, besifringsspill og akkordforståelse.
  • Videreføring i klassiske- og/eller rytmiske komposisjoner.
  • Videreføring i musikkteori; stil, tonearter, musikkuttrykk fra de ulike stykkene, epokene og historie, ornamentikk.
  • Skala øvelser - opptil 4 fortegn. Bevisstgjøring av styrking av alle fingre.
  • Lære seg skalaer opp til 6 fortegn. Lære seg kadenser med paralleller. Lære kvintsirkelen. Besifringsspill.
  • Spille tohendig med flere toner samtidig.
  • Lære mer om forskjellige tegn, tekniske begrep, og dynamikk.

Lytte

  • Imitere og transponere melodier ved hjelp av auditive analysemetoder og «huskeknagger».
  • Gjøre auditive analyser av musikkstykkers form og innhold.

Formidle

  • Komposisjonsforståelse; hvordan stykket er satt sammen.
  • Spille med og uten noter (memorering).
  • Skala øvelser - opptil 4 fortegn. Bevisstgjøring av styrking av alle fingre.
  • Lære seg skalaer opp til 6 fortegn. Lære seg kadenser med paralleller. Lære kvintsirkelen. Besifringsspill.
  • Spille tohendig med flere toner samtidig.
  • Lære mer om forskjellige tegn, tekniske begrep, og dynamikk.
  • Videreutvikle rytmefølelsen, flyten og ulike taktarter.

Reflektere

  • Samspill og opptreden for publikum.
  • Egenøving flere ganger ukentlig.
  • Samarbeide med andre om produksjoner der ulike kunstuttrykk integreres.
  • Analysere og beskrive musikk med et godt begrepsapparat.

4. Egenøving

Viktige forutsetninger for læring er at elevene øver hjemme. Det anbefales at øvingen er en fast rutine som skjer regelmessig gjennom uken. Forslag til øving på de ulike nivåene:

  • Nybegynnernivå: minimum 15 minutter 4 ganger i uken
  • Øvet nivå: Minimum 20 minutter 4 ganger i uken
  • Viderekommet nivå: Minimum 30 minutter 5 ganger ukentlig
  • Bruke mer avanserte dynamiske tegn og uttrykk, og kunne anvende dem i praksis.
  • Presentere andre tangentinstrumenter for eleven.
  • Utvide repertoarlista. Repetering – holde ting ved like 
  •   

Pianoet bør stå i et rom med godt lys og lite distraksjoner. Pianokrakken/stolen bør kunne justeres i riktig spillehøyde. Ved bruk av digitalt piano bør dette plasseres i riktig høyde på et stativ/bord med pedal og notestativ.

Ellers vil det fra dette stadiet bli mer vektlagt elevens individuelle interesser, kvaliteter og progresjon.

Også for at eleven skal kunne trives og for progresjon i utviklingen på instrumentet, er det viktig at det legges til rette for øving hjemme. Det forventes at foresatte er støttende og engasjerte.