Fagplan sang

I sang bruker vi stemmen som vårt instrument. Den menneskelige stemmen er fra naturens side skapt til å lage lyder, snakke og synge. Hvert menneske sin stemme er helt unik og har mange variasjonsmuligheter i klang og uttrykk, og sangstemmen kan derfor benyttes til å synge ulike stilarter innenfor sang. I sang er kroppen instrumentet. Sang- og stemmeteknikk handler om å bli klar over hvordan stemmen sunt og naturlig fungerer. Denne kunnskapen og øvelse i sang kan videre gi et grunnlag for at sangstemmen kan utvikle seg til et veldig fleksibelt instrument og mestre ulike musikalske utfordringer.

 Målgruppe for individuell undervisning barn, ungdom og voksne fra 10 år og oppover. For yngre elever tilbyr Hammerfest sangundervisning i grupper; Musikklek (3-5 år), Minikor (5-8 år) og Barnekor (9-12 år).

Nybegynnernivå

Sangelever har selv eller ved foresatte tatt kontakt med kulturskolen fordi de har lyst til å ta sangtimer. Hovedmålet i denne fasen er at denne lysten, gleden og inspirasjonen til å synge bevares. Lærer legger til rette for dette i sangtimene.

Skape

  • Utforske sang og stemmebruk sammen med eleven
  • Grunnleggende sangøvelser.
  • Synge sanger. Repertoar velges i samarbeid elev og lærer. Elev kan komme med ønsker, og lærer tar valg på pedagogisk bakgrunn ut fra alder, lyst og mulighet for videre utvikling.

Utøve

  • Oppfordre til å øve mellom sangtimene; råd: 10 min hver dag.
  • Lære grunnleggende teknikker for å øve inn sangøvelser og sanger
  • Mestre sangøvelser og sanger som er tilpasset nivå hver enkelt elev er på.
  • Bli kjent med enkel notelære og markeringer for styrkegrader og dynamikk.

Formidle

  • Lære hvordan vi kan hente informasjon om sangen vi synger fra tekst, artist/komponist, rytmikk, klang og tonene/harmoniene i en sang.
  • Tilbud og tilrettelegge for deltakelse på konsert min. x 1 per semester hvis elev har lyst.

Lytte

  • Imitasjon er viktig i denne fasen da øvelse av sangstemmen er nytt for elevene.
  • Elev lytter til lærer som foresynger øvelser og sanger samt rytmemønster.
  • Elev synger sammen med lærer, og så å kunne gjøre sangøvelser og sangene mer selvstendig uten at lærer synger med. Lærer kan fortsatt spille øvelsene på piano.
  • Oppøve evne til å lytte og lære inn melodier fra lærer sin sangstemme, fra pianospill og fra andre innspilte lydkilder.

Reflektere

  • Samtale om egen inspirasjon til å synge; hvorfor eleven ønsker å ta sangtimer.
  • Oppmerksomhet mot hva sangeleven selv liker av ulike sanger og hvordan det kjennes i egen kropp når eleven synger; som glede og energinivå.
  • Oppmerksomhet mot hva sang for oss som sangere, og hva en sang betyr for lytteren.

 

 Litt øvet nivå

Sangeleven er forbi det helt grunnleggende nybegynnernivå. Hovedmålet er å legge til rette for videre utvikling av sangstemmen samt beholde og inspirere til energi og glede over å synge.

Skape

  •  Videreføre etablerte sangøvelser samt tilføre nye med økt kompleksitet.
  • Utforske sanger i ulike stilarter.
  • Sangøvelser og sanger økes med mål om økende omfang i stemmeregister.
  • Økende oppmerksomhet mot hvordan sangteknikk gir valgmuligheter til å synge ulike sanger og ulike stilarter.
  • Valg av sanger, en kombinasjon av sangelevenes egne ønsker og valg fra lærer. 

Utøve

  • Fokus på grunnleggende kunnskap om kroppen og sangstemme som instrument.
  • Mestre utøvelse av sangøvelser og sanger på mer komplekst nivå.
  • Tilrettelegge for økt kunnskap om notelære, rytmikk og dynamikk: Notasjon av sanger.
  • Videreføre grunnleggende teknikker for å øve inn sangøvelser og sanger
  • Inspirere og tilrettelegge for å etablere rutiner for å øve mellom sangtimene. Anbefaler 15 min hver dag.

Formidle

  • Oppmerksomhet mot hva sangen kan formidle til et publikum.
  • Oppøve evnen til å formidle det en komponist/artist har skapt i en sang.
  • Oppøve å formidle videre egen oppfattelse av hvordan en sang skal synges.
  • Mer aktivt benytte notasjon, tekst, melodi og rytmikk i formidling av sanger.
  • Tilbud og tilrettelegge for deltakelse i samspill/samsang med andre.
  • Tilbud og tilrettelegge for deltakelse på konsert min. x 1 per semester hvis elev har lyst.

Lytte

  • Imitasjon av sangøvelser og sanger i innlæringsfasen.
  • Gradvis øke oppmerksomheten mot å lytte til egen stemme; som intonasjon og klang.
  • Lytte etter rytmikk og selvstendig kunne holde rytmen gjennom en sang.

Reflektere

  • Sammenligne ulike artister/musikere som synger en sang.
  • Oppmerksomhet mot hva eleven selv liker av ulike sanger, stilarter og musikk.
  • Oppmerksomhet på kroppen som instrument; hvordan det kjennes; pust, stemme og energinivå.
  • Oppmerksomhet mot hvilke følelser som kan dukke opp i utøvelsen av sang

 

 Øvet nivå

Sangelev har nå over tid øvet sin sangstemme systematisk rettet mot sunn og naturlig sangteknikk, og mulig også funnet mer ut av hvilken stilart og sjanger eleven liker best.

Skape

  • Sangtekniske øvelser videreføres fra litt øvet nivå.
  • Fortsette å utforske egen sangstemme og ulike musikalske uttrykk.
  • Repertoarvalg i samarbeid elev og lærer med bevisste valg rettet mot sangteknisk utvikling og økt kunnskap om ulike sjangre/stilarter.
  • Eleven gis samtidig mer selvstendighet i ønsker og valg av sjanger.
  • Innspill og oppfordring om improvisasjon over en melodi i en sang.
  • Oppmuntre til å lage/komponere sangtekster og melodier.
  • Hjelp til hvordan lære nødvendig notelære, besifring og notasjon ut ifra hvilke mål eleven har.

Utøve

  • Mer selvstendighet i det å øve mellom sangtimene.
  • Inspirere og tilrettelegge for å etablere rutiner for å øve mellom sangtimene;15-30 min hver dag.
  • Mer selvstendig få oversikt over hvordan en sang er notert.
  • Kunnskap om ulike teknikker for innøving av en sang: synge, spille, klappe, trampe, danse.
  • Mer selvstendig kunne innøve melodi, rytme, tekst og dynamikk.
  • Kunne memorere og og gjengi sammensatte musikalske forløp.
  • Kunne delta i samspill med andre instrumenter.

Formidle

  • Økt vilje til å formidle sang utover korrekt sangteknikk og korrekt gjengivelse av melodi og tekst.
  • Kunnskap om hvordan og hvorfor sang kan berøre eleven selv og lytteren.
  • Kunnskap om sang som kommunikasjon mellom utøver og lytter.
  • Tilbud og tilrettelegge for deltakelse som solist på konsert min. x 1-2 per semester
  • Tilbud og tilrettelegge for deltakelse i samspill på konsert min. x 1 per semester.

 Lytte

  • Oppfordre til opptak av egen sang som øvingsmetode
  • Lytte på ulik typer sang, musikk og stilarter.
  • Lytte etter flere «lag» i musikk; som hvilke instrumenter og hvor mange stemmetyper høres.

Reflektere

  • Økende oppmerksomhet mot kroppen som instrument fysisk, mentalt og følelsesmessig.
  • Inspirere til hva eleven selv liker å synge.
  • Klargjøre hvilke ønsker og retning eleven har med sin sang og sangstemme.
  • Oppfordre til tanker om sang i et verdensperspektiv og hvordan ulike kulturer benytter sang.

 

Viderekommet nivå

Sangeleven nærmer seg i denne fasen et høyt nivå. Noen elever i denne fasen har videre sang- og musikkstudier som mål. Andre har mål om, eller har allerede etablert seg, i ulike musiske fellesskap utenfor kulturskolen

 Skape, utøve og formidle:

  • Målet at sangeleven nå er godt kjent med hvordan egen sangstemme som instrument fungerer.
  • Mestre å benytte sin sangstemme som instrument mer fleksibelt mellom registrene og med større personlig frihet i sitt sanglige uttrykk og i sin formidling av sangene de synger.
  • Sangeleven utøver og mestrer sin sangstemme med større sikkerhet
  • Tilbud og tilrettelegge for deltakelse som solist på konsert min. x 1-2 per semester.
  • Tilbud og tilrettelegge for deltakelse i samspill på konsert min. x 1 per semester.
  • Ved ønske fra eleven; tilrettelegge for egen solistkonsert min. x 1 per undervisningsår.

 

Lytte og reflektere

  • Mer selvstendig lytte og reflektere over kvalitet og uttrykk.
  • Ivareta sin sangstemme som instrument knyttet til helse og sunn sangteknikk.
  • Evne til å lese/høre/analysere en sang sin form og innhold.
  • Med godt begrepsapparat kunne formidle dette videre til publikum og/eller samarbeidspartnere. -Å kunne lese/høre og deretter memorere sammensatte musikalske forløp.
  • Mestre å synge sammen med andre instrumenter samt mestre flerstemt sang i små ensembler. 
  • Etablert evne til selvstendig planlegging og rutiner for å øve.
  • Innsikt i hvordan du selv lærer best; egen læreprosess.
  • Evne til selvstendig innstudering av sanger de ønsker å synge eller som kreves til studier eller andre musiske samarbeid.