Fagplan strykeinstrumenter

Fiolin er det minste instrumentet i familien av strykeinstrument. Den har fire strenger.
Fiolinen er et fleksibelt instrument som kan brukes til mange musikkstiler. Den kan brukes som soloinstrument, i grupper eller i større orkester. Instrumentet er brukt innen mange sjangere. Det er spesielt viktig innenfor vestlig klassisk musikk, jazz, folkemusikk men også i filmmusikk, pop og rock.
 

Nybegynnernivå 
 

Skape

  •  Bli kjent med instrumentet
  • arbeide med holdning, bueholding og strengeskift.
  • Isolert øvelser for høyre og venstre hånd. 

Utøve

  •  Fokus på toner for å skape god grunnlag for videre utvikling.
  • Opplæring i vedlikehold av instrumentet

Formidle

  •  Spille enkle melodier og rytme etter gehør.
  • Noteopplæring: Kontroll på noteverdier fra helnoter til åttendedelsnoter, med tilhørende pauser, og notenavn.

Lytte

  • Ha buekontroll, spille korte og lange toner.
  • Gjenkjenne enkle melodier.

Reflektere

  • Spille alene eller sammen med andre på konsert, og prate om eventuell endring/forbedring.

 

Litt øvet nivå
 

Skape

  • Spille nybegynnersanger og skalaer.

Utøve

  • Spille nybegynner bueteknikker.
  •  Delta i større ensembler.

Formidle

  • Grunnleggende forståelse av dynamikk og tempomarkeringer, prima vista spill.
  • Kontroll på noteverdier fra helnoter til åttendedelsnoter, med tilhørende pauser og notenavn.

Lytte

  • intonasjon (å spille rent i første posisjon på E, A og D streng) og bevissthet om riktig tonehøyde.

       
Reflektere

  • Lytte aktivt til eget spill, og vurdere eget spill.
  • Spille alene eller sammen med andre på konsert, og prate om eventuell endring/forbedring.

 

Øvet nivå 

Skape

  • Spille sanger på mellom nivå, alene og i lag med lærer eller medelever.
  • Videreutvikle ensembleferdigheter.

Utøve

  • Stemme med tuner.
  • Videreutvikle tekniske ferdigheter på instrument.
  • Spille vanskeligere bueteknikker.
  • Spill på alle fire strenger.
  • Spille i første og tredje posisjon. 

Formidle

  • Utvikle en mer komplett forståelse av dynamikk.
  • Utvikle forståelse for ulike stilarter og frasering

Lytte

  •  Intonasjon og bevissthet over klang kvalitet og dynamikk.

Reflektere

  • Lytte aktivt til eget spill, og vurdere eget spill.
  • Spille alene eller sammen med andre på konsert, og prate om eventuell endring/forbedring.

Viderekommet nivå

Skape

  • Mer komplekse stykker av den klassisk og populær musikk. 

Utøve

  • Stemme med gehør.
  • Etablere gode øvingsstrategier og reflektere over egen utvikling. 
  • Eget valg av stykker.
  • Jobbe jevnt med videreutvikling av teknikk, klang på instrumentet og med høyere register

 Formidle

  • Musisering, egen tolkning av musikk.
  • Bli selvstendig i forhold til eget spill og samspill med andre.

Lytte

  • Lytte til musikk i forskjellige sjangre og stiler.
  • Bevisst valg av hva elev liker/ikke liker. 

Reflektere 

  •  Lytte aktivt til eget spill, og vurdere eget spill.
  • Spille alene eller sammen med andre på konsert, og prate om eventuell endring/forbedring.