Oppgave med kart og koder

Kartet skal fylles med figurer. For å finne ut hvor de skal plasseres, må man først løse noen koder.

Målgruppe: 6-10 år

    • I denne oppgaven skal du finne ut hvor forskjellige figurer skal plasseres på et kart. Du får et stort ark med et rutenett og noen tomme felt. For å finne ut hvor jenta, gutten og andre ting skal være, må du løse koder. Når du har funnet svarene, kan du sette inn figurene i riktig felt. Du kan tegne figurene, eller printe og klippe ut våre.

      Kartet ligger under og kan lastes ned og skrives ut.

Last ned og skriv ut kartet

Kart med rutenett, der barn skal tegne inn gjenstander i tomme ruter - Klikk for stort bilde

Klikk her for å laste ned kartet:

Kart i A3-størrelse (PDF, 330 kB)

  • Dette skal inn på kartet: 

    • En matpakke
    • En kikkert
    • En ryggsekk
    • En hund
    • En gutt
    • En jente
  • Du kan tegne dine egne figurer eller printe og klippe ut våre.

    Figurer på et A4-ark.pdf (PDF, 2 MB)

Klarer du å løse kodene?

Kartet har ruter. Over og under kartet ser du bokstaver, og på sidene ser du tall. Hvor er gutten, jenta, hunden, ryggsekken, kikkerten og matpakka? De skal stå i de tomme feltene på kartet, men du må løse kodene for å finne riktige felt.

Kode 1: finn jenta

  • Du må finne et tall og en bokstav. Jenta skal være i det feltet der bokstaven og tallet møtes på kartet. Klarer du å finne svaret og plassere jenta?

    Tegning av en smilende jente - Klikk for stort bilde

    Finn en bokstav:

    Hvilken bokstav mangler?

    _N  _L_FANT  SPIS_R  OM_L_TT  M_D  _RT_R

    Finn et tall:

    Hvilket tall ser du flest ganger her?

    3 5 2

    5 1 4

    4 5 3

Kode 2: finn gutten

  • Finn et tall og en bokstav. Gutten skal stå i feltet der de krysser hverandre. Kan du finne riktig felt?

    Tegning av en smilende gutt - Klikk for stort bilde

    Finn en bokstav:

    Hvilken av disse bokstavene kommer først i alfabetet?

    N - O - Å - C

    Finn et tall:

    Dette er feil. Hva er det egentlige tallet?

    6-1=7

Kode 3: finn hunden

  • Finn et tall og en bokstav. Hunden skal stå i feltet der de møtes. Klarer du å finne riktig felt?

     

    Tegning av en hund sett forfra - Klikk for stort bilde

    Finn en bokstav:

    Hvilken bokstav begynner dette dyret med?

    En tegning av et dyr med lang hals. - Klikk for stort bilde

    Finn et tall:

    Hvor mange bein har en firefisle?

Kode 4: finn kikkerten

  • Kikkerten skal tegnes der dette tallet og bokstaven møtes. Hvor er det?

    Tegning av en kikkert - Klikk for stort bilde

    Finn en bokstav:

    Hvilken bokstav er to plasser etter E i alfabetet?

    Finn et tall:

    Hvor mange egg er det i en eske hvis du har en eske med fem egg og legger til ett til?

Kode 5: finn ryggsekken

  • Ryggsekken skal også ha et felt på kartet. Hvor kan det være?

    Finn en bokstav:

    Hvilken bokstav kan du skrive med en strek og to halve sirkler?

    Finn et tall:

    Hvis du har både en kort og en lang, hvor mange har du da?

Kode 6: finn matpakken

  • Løs gåtene og finn et tall og en bokstav. Finn feltet der bokstaven og tallet møtes. Der skal matpakken være.

    Tegning av en matpakke - Klikk for stort bilde

    Finn en bokstav:

    Hvilken bokstav er flest ganger her?

    ELEVENE ELSKER EPLER

    Finn et tall:

    Hvilket tall passer ikke inn?

    10 - 20 - 30 - 40 - 2 - 50

 

Kart og Struves meridianbue

  • Struves meridianbue ble målt for 200 år siden for å finne ut hvor stor jorda er, hvordan jordkloden er formet, og for å lage gode kart. Målingene gjorde det mulig å tegne en rett linje på kartet fra Hammerfest til Ukraina.

    Kart hjelper oss med å finne fram. Vi bruker kart overalt – på telefoner, i bøker og når vi går på tur. De hjelper oss å finne veien, planlegge reiser og forstå verden rundt oss. De fleste kart har et rutenett som gjør det lettere å finne steder. Da du løste kodene, måtte du bruke rutenettet for å finne ut hvor jenta, gutten, hunden skulle være.

 

Kompetansemål:

Matematikk, 2.-4. trinn:

  • eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
  • lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel knytte til koordinatsystemet

Samfunnsfag 2.-4. trinn

  • samtale om korleis ulike kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglege spørsmål