Til høring: Revidering av forskrift om folkevalgtes rettigheter

Formannskapet besluttet i møte 25.01.2024 (sak 03/24) at det skal igangsettes arbeid med revidering av forskrift om folkevalgtes rettigheter.
Høringsfrist fredag 31. mai 2024

Se gjeldende forskrift om folkevalgtes rettigheter i Hammerfest kommune

Innspill, merket med sak nr. 22/9319 må sendes innen fredag 31. mai 2024

Hammerfest kommune
9616 Hammerfest

Send sikker post
Send e-post

Bakgrunnen for revideringsarbeidet er at det i forbindelse med håndtering av henvendelser og søknader fra folkevalgte etter konstitueringen høsten 2023, har fremkommet flere problemstillinger som ikke har en klar løsning i dagens forskrift. Selv om forskriften nylig er revidert, tilsier også kommunens økonomiske situasjon og omfattende omstillingsprosess at også godtgjøringer til folkevalgte evalueres og vurderes.

I møte 15.02.2024 (sak 20/24) besluttet formannskapet å nedsette et arbeidsutvalg for å jobbe frem et forslag til revidert forskrift om folkevalgtes rettigheter. Arbeidsutvalget har bestått av ordfører Terje Rogde (H), Kaj Gunnar Dahl (H) som representant for flertallet, Elisabeth Rønning (SV) som representant for mindretallet, samt Mia Nissen som representant fra administrasjonen.

Arbeidsgruppen har i løpet av fire møter i perioden februar-april 2024 drøftet ulike alternative forslag og løsninger. Selv om arbeidsgruppen har vært enige om hovedtrekkene i forskriften, har det imidlertid ikke latt seg gjøre å komme frem til et omforent forslag som med sannsynlighet vil få flertall i kommunestyret.

Oppsummert har arbeidsgruppen i grove trekk vært enige om følgende forslag til endringer:

• Frikjøpsordningen for utvalgsledere og gruppeledere foreslås avviklet, og det etableres en ordning med kun faste godtgjøringer.
  • Varaordførers godtgjørelse skal tilsvare 90% av ordførers godtgjøring i 100 % stilling. Godtgjørelsen følger stillingsprosenten, som avgjøres av kommunestyret i det konstituerende møtet i hver periode.
  •  Utvalgsledere skal ikke motta møtegodtgjørelse for utvalgsmøter. Fravær fra utvalgsmøter medfører redusert godtgjøring.
  • Varamedlemmer som tiltrer i enkeltsaker mottar halv møtegodtgjøring.
  • Møtegodtgjøringen til kommunestyrerepresentanter reduseres.
  • Formannskapet gis myndighet til å fastsette godtgjøring dersom forskriften i enkelttilfeller slår særlig urimelig ut.
  • Formannskapet gis myndighet til å fastsette godtgjøring for varaordfører og utvalgsledere som har hatt vervet for perioden 19.10.23-01.07.24.
  • Det foretas enkelte presiseringer av ordlyd, forslag til endringer er merket med gult.

Flertallet har i hovedtrekk gjort gjeldende at:

• Dersom varaordfører er i 60% stilling eller mindre, tilkommer møtegodtgjøring, fast godtgjøring i formannskapet, og dekning av tapt arbeidsfortjeneste for deltakelse i politiske møter.
  • Utvalgsledere gis en fast godtgjøring på 29,5% av ordførers godtgjøring. Beløpet skal tilsvare tidligere frikjøp på 20 %, med tillegg av den tidligere faste godgjøringen på 10 %, nå redusert til 9,5%.
  • Nestledere i hovedutvalg gis en fast godtgjøring på 1 % av ordførers godtgjøring
  • Gruppeledere gis en fast godtgjøring på 6,3 % av ordførers godtgjøring. Ordningen tilsvarer tidligere frikjøp (5 % før endring i 2023), med tillegg av den tidligere faste godtgjøringen på 1,5 %, nå redusert til 1,3%.  I tillegg gis det 1 % per representant gruppen har i kommunestyret. Total godtgjøring skal ikke overstige 15,3 %.
  • Erstatning av legitimert tapt arbeidsfortjeneste økes fra inntil 0,5% per dag av ordførers årlige godtgjøring til 0,6%.

Mindretallets syn (med unntak av Arbeiderpartiet) er i hovedtrekk at:

• Ordførers godtgjøring, og dermed alle andre godtgjøringer som utledes fra ordførers, bør reduseres med 10 %
  • Utvalgsledere bør motta én fast godtgjøring på 20 % av ordføreres godtgjøring
  • Gruppeledere gis en fast godtgjøring på 5 % av ordførers godtgjøring, med tillegg av 1 % per representant gruppen har i kommunestyret. Total godtgjøring skal ikke overstige 10 %.
  • Enkelte reduksjoner i møtegodtgjørelser, se forskriften § 3-1.