FN overtok kommunestyresalen

Fredag 23. februar ble kommunestyresalen i Hammerfest rådhus bruk til å utforme en resolusjon om konflikten i Mali.

En gruppe videregående-elever er stilt opp i kommunestyresalen i Hammerfest. En voksen med ordførerkjede står i midten av gruppen. Elevene er pent kledt. - Klikk for stort bilde FN-sambandet

1. trinn i studiespesialisering på Hammerfest vgs brukte kommunestyresalen som ramme for sitt FN-rollespill sist fredag.

FN-rollespill er en tverrfaglig aktivitet der elevene er med på et rollespill hvor de simulerer et møte om en gitt konflikt i FNs sikkerhetsråd. Tema for FN-rollespillet skoleåret 2023/24 var konflikten i Mali, og elevene gikk skikkelig inn i sine roller og var kledt som diplomater for anledningen.

Kine Olsen fra FN-sambandet var strålende fornøyd med dagen:

– Det var fantastisk å se hvor oppfinnsomme og kunnskapsrike elevene på Hammerfest vgs var!

Hun forteller at opplegget gir elevene en helt annen dybdekunnskap enn de får med teoretisk undervisning:

– Elevene blir en del av FNs sikkerhetsråd, og de skal jobbe for å finne løsninger på konflikten i Mali. Denne tverrfaglige aktiviteten gir dem en unik handlingskompetanse, kunnskap om verden og nyttig samarbeidsferdigheter som er viktig for fremtiden.

FN-sambandet

FN-sambandet er en norsk organisasjon, som har som hovedoppgave å informere om FN og FNs arbeid. Deres hovedmålgruppe er barn og unge, og skoleverket. Hvert år møter de over 100 000 unge mennesker gjennom sitt arbeid i skolen. De jobber også mot pressen, og det generelle publikum.

Les mer om årets FN-rollespill hos FN-sambandet