Har du et klima- eller miljøprosjekt?

Da kan du søke om støtte fra Hammerfest kommunes klima- og miljøfond

Kommunestyret i Hammerfest har satt av 300 000 kroner til kommunens klima- og miljøfond.
Lokale lag og foreninger, små og mellomstore bedrifter og privatpersoner kan søke om tilskudd.

Søknadsfrist

Søknader behandles to ganger i året, med søknadsfrist henholdsvis 1. mai og 1. september

Hvem kan søke?

Lokale lag og foreninger, små og mellomstore bedrifter og privatpersoner kan søke om tilskudd fra fondet.

For eksempel

• turlag
  • bygdelag
  • jeger- og fiskerforeninger)
  • velforeninger
  • venneforeninger
  • hytteforeninger
  • festivaler
  • borettslag og sameierforeninger
  • skoler og barnehager
  • lokale bedrifter
  • privatpersoner

Hva kan du få tilskudd til?

• Plastfri kommune: Tiltak med formål å organisere og gjennomføre ryddeaksjon av marint avfall, og annet avfall i nærmiljøet.

• Tilrettelegging for friluftsliv i nærmiljøet: Tilrettelegging for friluftsliv i nærmiljøet, som merking av turstier, bygging av gapahuk og grillhytte, innkjøp av trimkasser, skilting, varding, tilrettelegging m/brygge for fritidsfiske, rasteplasser, toaletter m.m.

• Sirkulærøkonomi: Tiltak innen reparasjon, bytte, deling, gjenbruk mm. Eksempelvis etablering av brukthandel, antikvariat, skreddere, skomaker, loppemarkeder og lignende.

• Urban dyrking - bynært landbruk: Eksempelvis etablering av større kjøkkenhager, kolonihager eller drivhus der innbyggerne leier seg inn for å dyrke egen mat for å bedre matsikkerhet og beredskap.
  • Bekjempelse av fremmede arter: Tiltak innenfor bekjempelse av skadelige fremmede arter i kommunen, for eksempel hagelupin, tromsøpalme og pukkellaks i vassdrag.

• ENØK-tiltak: Energisparende tiltak i små- og mellomstore bedrifter.

• Grønn mobilitet: Grønn mobilitet omhandler alle tiltak som stimulerer til eller tilrettelegger for overgangen fra fossile energikilder til bærekraftige løsninger. For eksempel tilrettelegging for sykkelparkering, el-sjarker eller innstallering av ladeinfrastruktur for el-biler, sykler og lignende.

Hvor mye kan du få i støtte?

Hvert prosjekt kan få minimum 5 000 og maksimum 100 000 kroner.

Hvordan søke om tilskudd?

Du kan lese mer om klima- og miljøfondet og starte digital søknad her.

Har du spørsmål?

Natur- og miljøfaglig rådgiver