Formannskapet

 

Formål og mandat

Formannskapet er et saksforberedende organ for kommunestyret og kan tildeles vedtaksmyndighet i alle saker, hvis ikke annet følger av lov. Formannskapet innstiller til kommunestyret vedtak om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning jf. kommuneloven §§ 5-6 jf. 14-3.

Formannskapet er kommunens valgstyre, økonomiutvalg og kommunikasjonsutvalg, har ansvar for kommunens overordnede arbeidsgiverpolitikk, og ivaretar kommunens oppgaver og myndighet etter følgende lover med tilhørende forskrifter:

Formannskapet avgir høringsuttalelser på vegne av kommunen såfremt saksområdet ikke hører under hovedutvalgenes fagområder eller er av stor betydning for kommunen. Høringsuttalelser som er av stor betydning for kommunen avgis av kommunestyret.

Formannskapet har myndighet til å behandle hastesaker som ellers skulle ha vært avgjort av annet organ, når det er nødvendig å treffe et vedtak så raskt at det ikke er tid til å innkalle det organet som skulle ha avgjort saken, jf. kommuneloven § 11-8.

Valg og sammensetning

Kommunestyret vedtar formannskapets størrelse og sammensetning, jf. kommuneloven § 5-6. Ordfører er møteleder i formannskapet.

I valgperioden 2023 – 2027 består formannskapet i Hammerfest kommune av 9 medlemmer.

Kommunedirektør, eller den de bemyndiger, har møte- og talerett i formannskapet.


Referanser