Slik sender du byggesøknad på egenhånd


Illustrasjon som viser trinnene i en byggsøknadsprosess - Klikk for stort bilde

Hvordan går jeg frem? 

Det stilles ulike krav til hvilke endringer du skal gjøre på eiendommen din. 
Har du et mindre byggeprosjekt kan du ofte søke og bygge selv. For større prosjekter kreves det at du bruker et ansvarlig foretak for hele søknads- og byggeprosessen.
Sjekk først om du må søke, om du kan søke selv eller om fagfolk må søke for deg. 

Hvis du bruker en digital søknadsløsning (ebyggesøknad), får du veiledning underveis i søknadsprosessen. Det blir da enklere å sende en komplett søknad til kommunen.

Sjekk planer og bestemmelser for din eiendom 

Før du bygger, river eller endrer må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for eiendommen din. Planer og bestemmelser er avgjørende for hva du kan gjøre av endringer og hva du kan bruke bygget på eiendommen din til. 

Sjekk hvilke regler som gjelder for eiendommen din

Hva er dispensasjon? 

Dersom du planlegger å gjøre noe som ikke samsvarer med reguleringsbestemmelsene, eller er i strid med plan- og bygningsloven, må du søke om dispensasjon. 

Du kan lese mer om dispensasjon her

Du må varsle naboene dine  

Før du kan sende inn søknaden til oss må du varsle naboene dine.  

Les mer om nabovarsling her. 

Få veiledning  

Før du går i gang med et prosjekt kan du ta kontakt med oss for å få svar på spørsmål om byggetiltaket. Send oss gjerne en e-post på byggesak@hammerfest.kommune.no eller ta kontakt med oss i telefontiden på telefon 78 40 25 99.  

Samle alt du må ha i byggesøknaden   

Hvis du kan søke om byggearbeidene selv, skal søknaden normalt inneholde følgende dokumenter:  

  1. En beskrivelse som gjør det enkelt for saksbehandler å sette seg inn i hva du søker om.  
  2. Du kan bruke digital søknadsløsning. 
    Dersom du ønsker å bruke manuelle skjemaer kan du bruke 
    dette skjemaet for søknad om bruksendring
    for alle andre tiltak bruker du dette skjemaet.
  3. Tegn inn det du skal bygge på et situasjonskart, som du bestiller på 
    Infoland – Norges største tjeneste for eiendomsinformasjon.  
  4. Nabovarsel, og dokumentasjon på at naboer har mottatt varselet  
  5. Kopi av eventuelle nabomerknader, med dine kommentarer til merknadene  
  6. Tegninger (plan-, snitt- og fasadetegninger) i målestokk og med mål skrevet på.   
  7. I noen byggesaker må du sende inn tegninger av eksisterende godkjent situasjon, dispensasjonssøknad og uttalelse/samtykke fra andre myndigheter.  
  8. Dokumentasjon på sikker byggegrunn   

Send inn søknaden

 Vi anbefaler bruk av digitale søknadsløsninger. Dersom du søker med manuelle skjema kan byggesøknaden sendes til 

postmottak@hammerfest.kommune.no 

eller til 

Hammerfest kommune
Samfunnsutvikling 
avdeling byggesak,
postboks 1224
9616 Hammerfest.  

Når får du svar på søknaden?

En komplett søknad skal som utgangspunkt behandles innen tre uker.

Dette gjelder ikke dersom:

  • søknaden har mangler
  • tiltaket ikke er i samsvar med plan- og bygningsloven og gjeldende planer
  • naboer eller gjenboere har merknader
  • tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet er nødvendig
  • saken krever politisk behandling

Søknad om rammetillatelse eller søknader som har et eller flere av punktene over skal som utgangspunkt behandles innen 12 uker.

Klage

Du har rett til å klage på vedtaket
Klagefristen er 3 uker.

Hva og hvordan betaler jeg? 

Du får tilsendt faktura på byggesaksgebyret etter at vedtak er gjort. 
Priser for byggesak

Byggetillatelsen gjelder i tre år 

Du må starte byggearbeidet innen tre år etter at byggetillatelse er gitt. Du vil ikke få innvilget utsettelse på en byggetillatelse. Hvis byggetillatelsen går ut, må du søke på nytt. Etter at du har startet arbeidet, kan arbeidene ikke stå i bero i mer enn to år uten at du må søke om byggetillatelse på nytt. 

Søk om ferdigattest 

Hvis du har søkt om byggearbeidene selv, skal du sende inn søknad om ferdigattest. For mindre tiltak trenger du normalt ikke å fylle ut alle punktene i skjemaet. Kryss av for om tiltaket tilfredsstiller kravene til ferdigattest, og om det er gjort søknadspliktige endringer etter at tillatelsen ble gitt. Hvis det ikke er gjort endringer, trenger du ikke legge ved dokumentasjon. Signér under "Tiltakshaver". 

Ferdigattesten sendes til 

postmottak@hammerfest.kommune.no  

Artikkelliste