Alminnelige bestemmelser
Gebyrer vedtatt med hjemmel i plan- og bygningslovens § 33-1 og gjelder tiltak som blir behandlet etter forskrift om byggesak (byggesaksforskriften) SAK10.
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i de bygningstyper som er definert i Matrikkel. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører.
Gebyret er bygget opp av to elementer - et basisgebyr som avspeiler hovedtyngden av arbeidet innenfor hver sakskategori avhengig av tiltaksklasse, og et arealgebyr som fanger opp merarbeid som følge av størrelsen på bygget. Areal regnes etter NS 3490 (bruksareal). I tillegg kommer gebyr for godkjenning av ansvarsretter som faller utenfor kvalifikasjonskrav, samt gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner.
§ 1. Gebyret innbefatter
Totalt gebyr innbefatter:
Saksbehandling, administrasjonskostnader knyttet til saken, godkjenning av ansvarsretter som faller utenfor kvalifikasjonskrav, dokumentkontroll, evt. første tilsyn og nødvendige attester. For oppdatering og ajourhold av kommunens kartverk, utstedes særskilt gebyr for situasjonskart , jf. gjeldende gebyrregulativ for kart og oppmåling. Gebyret utstedes til tiltakshaver.
§ 2. Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr.
§ 3. Gebyrberegningstidspunkt/Avregning
Gebyret beregnes etter det regulativet som gjelder den dato kommunen mottar en tilfredsstillende søknad.
§ 4. Fakturerings- og betalingstidspunkt
Når vedtak i forbindelse med søknad om tillatelse blir gitt, faktureres basis / saksbehandlings- og arealgebyr. Ved rammetillatelse betales 50% av basisgebyr. Ved trinnvis igangsetting betales resterende 50% og et ekstra gebyr pr. igangsettingstillatelse fra og med 2. trinn, jfr. pkt 21 a) i tabellen over basisgebyr. Gebyr for dispensasjoner skal betales når det gis rammetillatelse.
I de tilfellene tiltakene ikke blir gjennomført i henhold til vedtak, betales basis / saksbehandlings- og arealgebyr fullt ut.
Gebyret forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato.
Samlet gebyr under kr 3 000,- skal ikke deles.
§ 5. Kombinerte bygg
Består bygningen av flere funksjoner beregnes gebyret etter den funksjonen som har størst areal.
§ 6. Bruksendringer/ombygging
Ved bruksendring av formål betales 50 % av gebyret for den kategorien bygget skal endres til.
Ved ombygging betales det etter regulativ,< 50 % av totale areal og > 50 % for den kategorien bygget nyttes til.
§ 7. Prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser
Ved prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser beregnes gebyret etter byggets samlede tiltaksklasse (fastsettes av kommunen etter forslag fra ansvarlig søker).
§ 8. Avslag
Ved vedtak som medfører avslag på søknad etter plan- og bygningsloven § 33-1, blir tiltakshaver belastet med 50 % i forhold til opprinnelig fullt gebyr (basis / saksbehandlings- og arealgebyr). Ved avslag på søknad om ansvarsrett eller dispensasjon betales fullt gebyr.
§ 9. Søknad om endring i byggesak
Ved søknad om endring i byggesaker betales 20 % av gebyret for kategorien på omsøkte bygg.
§ 10. Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages. Rådmannens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr, kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
§ 11. Ulovlig tiltak og pålegg etter plan- og bygningsloven.
På grunn av kommunen sine merutgifter ved saksbehandlingen av ulovlige igangsatte eller utførte tiltak, skal det betales etter medgått tid og satser i § 13 i dette regulativet.
- Kommunen kan kreve dekning av sine kostnader til sakkyndig bistand.
- Gebyret skal også betales der søknaden medfører avslag.
- Ved pålegg etter plan- og bygningsloven skal det betales etter medgått tid, minimum et minstegebyr etter pkt 21 b) i tabellen.
- I tillegg kommer saksbehandling og gebyrer ihht, plan- og bygningsloven,.
§ 12. Tilsyn
Anslagsvis 10 % av det innskrevne byggesaksgebyret relaterer seg til et tilsyn. Første tilsyn inngår i basisgebyret, for tilsyn utover første betales det gebyr jfr. 21 h) i tabellen. Utover dette betales det gebyr for varslet eller uanmeldt tilsyn i ikke pågående saker jfr. 21h) i tabellen. For oppfølgingsarbeid hvor det avdekkes brudd eller manglende oppfyllelse av bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven betales det gebyr jfr. 21 d) i tabellen. I tilsynssaker der kommunen har rekvirert sakkyndig bistand betales gebyr, ihht interne kostnader jfr. 21 d) i tabellen og faktiske eksterne utgifter.
§ 13. Gebyr for sakkyndig bistand
Kommunen kan i særlige tilfeller rekvirere sakkyndig bistand for å få gjennomført nødvendig tilsyn i samsvar med reglene i plan- og bygningslovens § 33-1 og § 25-2 andre ledd. For slik sakkyndig bistand kreves et gebyr i tillegg til konsulentutgifter, jfr. pkt 21 c) i tabellen.
§ 14. Gebyr for medgått tid
For arbeider som ikke går inn under gebyrtabellen, kan gebyr regnes etter medgått tid.
Følgende timesatser skal nyttes:
- a) Kontorarbeid: jfr. pkt 21 d) i tabellen
- b) Feltarbeid:
- enkeltperson: jfr. pkt 21 e) i tabellen
- målelag: jfr. pkt 21 f) i tabellen
§ 15. Tillegg for mangelfull søknad
Basisgebyret økes i saker hvor det blir merarbeid på grunn av mangelfull søknad. Saker behandlet etter plan- og bygningsloven § 20-1 og 20-4 økes med henholdsvis 50% og 20%. Dvs. saker hvor det må skrives brev til søker/tiltakshaver om tilleggsdokumentasjon.
§ 16. Avgjørelse eller uttalelse fra andre myndigheter
For innhenting av tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet etter plan- og bygningslovens § 21-5, kreves et gebyr pr myndighet: jfr. pkt 21 g) i tabellen.
§ 17. Dokumentavgift og tinglysningsgebyr
Dokumentavgift og tinglysingsgebyr faktureres i henhold til statens satser.
§ 18. Purring ferdigattest
Gjelder der det er gitt midlertidig brukstillatelse og tiltakshaver ikke har anmodet / søkt om ferdigattest innen den frist som er satt for søknad om ferdigattest i søknad. Eller den frist som kommunen har satt for ferdigattest.
Gebyr betales jfr. tabell 15.
§ 19. Forhåndskonferanse plb. § 21-1 jf. § 6-1
Første forhåndskonferanse inngår i basisgebyret. Ved gjentatte forhåndskonferanse på samme tiltak, betales det gebyr jfr. tabell 15.
§ 20. Midlertidig brukstillatelse.
Der det søkes om midlertidig brukstillatelse betales gebyr jfr. tabell 15.
§ 21. Søknad om flere tiltak på samme søknad.
Når det søkes om oppføring av enebolig med frittstående garasje betales basisgebyr for enebolig og kun basisgebyr tillegg pr. m2 for garasjen.
§ 22. Behandling etter forurensningsforskriften §12 og plan- og bygningsloven §20-1
Det betales basisgebyr jfr. tabell 15.
§23.Seksjonering og reseksjonering jfr tabell 11.
- Gebyrsatsene gjelder saksbehandling i medhold av eierseksjonsloven § 15
- Gebyret inkluderer utskrift av matrikkelbrev og befaring av eiendommen der det er nødvendig.
- I tillegg gebyrene for saksbehandling kommer tinglysingsgebyr og eventuell dokumentavgift. Satsene følger av forskrift om gebyr for tinglysing mv. og lov om dokumentavgift.
- Gebyrene er unntatt merverdiavgift.
- Dersom en søknad avslås, beregnes fullt gebyr.
- Dersom søknad om seksjonering eller reseksjonering blir trukket før den er ferdig behandlet, beregnes halvt gebyr.
- i de tilfeller kommunen pålegger seksjonssameiere å reseksjonere, beregnes fullt gebyr.
- For mangelfull søknad betales det et tillegg på 20% av gjeldende sats.
Oppretting eller endring av utendørs tilleggsareal gjennom en oppmålingsforretning, jf. matrikkelloven § 6 første ledd bokstav e