3 Generelle bestemmelser om salg- og skjenkebevillinger
3.1 Generelt
Salg og skjenking av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling i henhold til alkohollovens regler. Bevilling for salg og skjenking gis av kommunen med mindre det gis statlig bevilling. Søknader om salgs- og skjenkebevillinger skal avgjøres i tråd med alkohollovens regelverk og kommunens alkoholpolitiske handlingsplan.
Hammerfest kommune har ikke satt tak på antall salgs- og skjenkebevillinger som kan gis. Hver søknad skal vurderes individuelt og skjønnsmessig. Før alminnelig bevilling gis, skal det innhentes høringsuttalelse fra politiet, rus- og psykiatritjenesten og skattemyndighetene.
Alkoholloven § 1-7a angir momenter som kan vektlegges ved vurderingen av om bevilling skal gis:
- Antallet salgs- og skjenkesteder
- Stedets karakter
- Geografisk beliggenhet
- Målgruppe
- Trafikk- og ordensmessige forhold
- Næringspolitiske hensyn
- Hensynet til lokalmiljøet for øvrig
Ved vurderingen kan Hammerfest kommune også legge vekt på om bevillingssøker og personer med tilknytning til virksomheten er egent til å ha bevilling. Også andre vesentlige momenter kan vektlegges, herunder vil alle hensyn som fremmer alkohollovens formål være relevante.
Det kan settes vilkår for bevillingen i samsvar med alminnelige forvaltningsrettslige regler.
Ved fornyelse eller endring av eksisterende bevilling, vektlegges tidligere praktisering av bevillingen.
3.2 Bevillingsperioden
Kommunale bevillinger til salg og skjenking av alkoholholdig drikk kan gis for perioder på inntil fire år, og med opphør senest 30. september året etter at nytt kommunestyre tiltrer.
Ved utløpet av en fireårsperiode, kan kommunestyret beslutte at bevillinger ikke skal opphøre, men gjelde videre for en ny periode på inntil fire år med opphør senest 30. september året etter at nytt kommunestyre tiltrer. Kommunestyret kan også fastsette nærmere retningslinjer for hvilke bevillinger det må søkes om fornyelse for. En forutsetning for å videreføre gjeldende bevillinger uten ny søknad, er at alkoholpolitikken er gjennomgått av kommunestyret etter kommunevalget jf. alkoholloven § 1-6.
Hammerfest kommune skal, så langt det er mulig benytte adgangen til å videreføre gjeldende bevillinger. Før bevillinger videreføres, skal det gjennomføres vandelsvurdering. I de tilfeller det ikke er tvilsomt at ny bevilling vil bli gitt, skal bevillingen videreføres. Ved videreføring kan det settes nye vilkår for bevillingen.
Bevillingshavere som har fått bevillingen inndratt i foregående periode, eller som har fått mer enn 8 prikker i løpet av en bevillingsperiode, vil ikke få den gjeldende bevillingen automatisk videreført. I slike tilfeller skal det søkes om ny bevilling. Hammerfest kommune vil varsle de bevillingshavere dette gjelder.
3.3 Krav om styrer og stedfortreder
Det skal som hovedregel være både styrer og stedfortreder tilknyttet salgs- og skjenkebevillinger. Det kan i særlig tilfeller gjøres unntak fra krav om stedfortreder dersom det virker urimelig å kreve det, blant annet av hensyn til salgs- eller skjenkestedets størrelse.
For alminnelig bevilling må både styrer og stedfortreder ha gjennomført og bestått kunnskapsprøven i alkoholloven. Prøven avlegges etter avtale med kommunens servicekontor. Gebyr avkreves. Gebyrets størrelse følger av Hammerfest kommunes gebyr- og avgiftsregulativ.
Ved endring av styrer eller stedfortreder skal det straks sendes søknad om godkjenning til kommunen.
3.4 Vesentlige endringer og bortfall av bevilling
Ved overdragelse av virksomheten, bevillingshavers død eller konkurs, bortfaller bevillingen. Ved endringer på eiersiden, eller andre vesentlige endringer i konsept, driftsmønster mv. skal det søkes om ny bevilling.