Innvandrertjenesten

Innvandrertjenestens hovedoppgave er å bosette flyktninger og bidra til at de klarer å etablere en selvstendig tilværelse i kommunen.

 Dette innebærer ansvar for:

  • Bosetting og oppfølging av flyktninger i tråd med kommunens vedtatte målsetninger.
  • Arbeide for inkludering av flyktninger/innvandrere i opplæring, arbeid og lokalsamfunn.
  • Oppfølging av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere.
  • Kartlegging og utarbeidelse av individuelle kvalifiseringsplaner for deltakere i introduksjonsprogram.
  • Samarbeid med skoler, arbeidsliv, frivillige organisasjoner og andre aktuelle etater i forbindelse med opplæring, arbeid og inkluderingsarbeid.
  • Rådgiving av flyktninger i tilknytning til utdanning, arbeid og andre tiltak.
  • Administrere kommunens bruk av tolketjeneste.
  • Informasjon ovenfor andre offentlige etater og lokalsamfunn om spørsmål knyttet til innvandring. 

Adresse

Innvandrertjenesten

Besøksadresse 

Strandparken
Strandgata 52
2. etasje (samme dør som Tiltaksteamet)
9600 Hammerfest

Postadresse

Postboks 1224k
9616 Hammerfest
Send e-post

Telefon

78 40 21 37 / 78 40 21 39

Telefontid mandag–fredag, 08:00–15:45

Åpningstider

Åpent for publikum (drop-in)

Mandag 

08:00–10:00, 12:00–15:30

Tirsdag 

stengt

Onsdag

12:00–15:30

Torsdag

12:00–15:30

Fredag

08:00–10:00, 12:00–15:30