Vedtak
Finnmark har svært sterke tradisjoner for å høste av naturen. I tidligere tider foregikk dette til fots og med hest eller rein og etter hvert med motoriserte kjøretøy som atv, snøscooter og motorbåt. Dette er viktige tradisjoner hos en stor del av befolkningen og kunnskapen går i arv. Dette er gode familietradisjoner. Og vi har også mange brukere av naturen som gjør dette for rekreasjon, noe som betyr mye for mange. Ett av våre fortrinn her oppe i nord er nettopp bruk av naturen og mulighetene for å kunne dra inn på vidda eller et av de gode fiskevannene med familien, sommer som vinter.
Når Hammerfest kommune nå sender inn denne uttalelsen er det fordi vi ønsker en forbedring av loven slik at den blir smidigere og mer tilpasset vår bruk og kultur. Vi må få en lov som folk forstår og aksepterer, noe som vil gi mer legitimitet i befolkningen. Dagens lov med tilhørende forskrifter er på mange måter stivbent og mangler forståelse for vår kultur og bruk av naturen gjennom generasjoner.
Vi mener at hver enkelt kommune gjør den beste forvaltningen av motorisert ferdsel i utmark. Altså ønsker vi en sterkere lokal forvaltning av lovverket.
En av de største utfordringene med dagen regelverk er at Statsforvalteren er gitt vedtaksmyndighet flere steder i lov og forskrift etter forslag fra kommunen. Det er ingen spesielle årsaker til at en i motorferdselsaker skal fravike forvaltningens hovedsystem hvor kommunen gis myndighet til å fatte vedtak og gi unntak fra regelverket, og Statsforvalteren er klageinstans. Dette er en endring som berører en rekke bestemmelser i regelverket og vil gi kommunene økt myndighet og større selvstyre over motorferdsel i utmark.
I dagens regelverk er all bruk av motorkjøretøy i utmark forbudt i Nord-Troms og Finnmark i perioden 5. mai til 30. juni. Bakgrunnen for denne regelen er ukjent, men dette begrunnes ofte med at dyrelivet må ha ro i denne perioden, men slik er det altså ikke i resten av landet. I våre naboland, i Amerika og på Svalbard finnes ikke denne begrensningen og det finnes ikke dokumentasjon på at dette har vært skadelig på noen måte. Det finnes en egen forskningsartikkel fra Yellowstone der det faktisk dokumenteres motsatt effekt, altså at enkelte dyr, f.eks elg, er i bedre form der det er etablerte scooterløyper.
Som regel er det fortsatt full vinter lenge etter 5. mai i våre områder og forbudet for bruk av motorkjøretøy i utmark i perioden 5. mai til 30. juni må derfor fjernes, og kommunene gis muligheten til i lokal forskrift fastsette når motorferdselsforbud for de enkelte løyper inntrer – det er de som kjenner de lokale forholdene best, ikke Statsforvalteren eller nasjonale myndigheter.
Indre Finnmark er definert som minimumsområder for reinen om vinteren, dette er områder der det har vært scooterløyper i alle år i tillegg til reindriftens kjøring. Det samme området er et av Norges beste jaktområder for rype og Elg, det er ikke dokumentert at denne kjøringen har påvirket viltbestanden i området negativt.
Finnmark er et stort fylke med liten tetthet av innbyggere. For at befolkningen skal kunne og leve og utvikle seg i nord er vi avhengig av at lovverk og forvaltning er tilpasset lokale forhold. Et fylke der mulighetene potensielt sett er store, vil fraflyttes hvis befolkningen ikke kan utnytte mulighetene som ligger her uten å bryte loven.
Hammerfest kommune ønsker følgende endringer i Motorferdselloven og tilhørende forskrifter, men ikke begrenset til:
- Gi kommunen full myndighet til å fatte vedtak og gi unntak/ dispensasjon fra regelverket, og at Statsforvalteren blir klageinstans slik at forvaltningens hovedsystem også gjelder for Motorferdselloven. Kommunene vil da få myndighet til å fatte vedtak og gjøre unntak fra regelverket utfra lokalkunnskap og lokale behov.
- Gi kommunen adgang til å forvalte lov om motorferdsel i utmark, som vil bidra til økt lokalt selvstyre, økt mulighet til utnyttelse av naturressurser i tradisjonelle utmarksnæringer, legge bedre til rette for reiseliv, opplevelsesturisme, nyttekjøring og bolyst.
- Oppheve forbudet for bruk av motorkjøretøy i utmark i perioden 5. mai til 30. juni i Nord-Troms og Finnmark.
- Gi kommunen myndighet til å fastsette når motorferdselsforbud for de enkelte løyper inntrer i lokal forskrift, så fremst føret tillater det og dyreliv og reindrift ivaretas.
- Scooter- og ATV løyper må defineres som et offentlig kommunalt anlegg på lik linje med skiløyper og annen kommunal infrastruktur.
- Gi kommunen myndighet til å gi tillatelse til øvingsområder/ frikjøringsområder, næringskjøring, safarier mv.
- Begrense kommunens utredningsplikt ved etablering av løyper slik at kommunen ikke må utrede annet enn direkte virkninger av løpene, og ikke generelle vurderinger om tilstanden i kommunene.
- Løypestikking må ha åpning i lovverket for å kunne utføres i praksis. Dagens lovverk setter begrensing for å flytte trase sideveis med 20m. Dette er ikke tilstrekkelig pga stedlige vær og føreforhold ettersom snøen flytter seg med vinden og isen fryser etter strømning og kuldeforhold. Lokalkunnskap er avgjørende for kunne merke løyper fra år til år.
- Gi kommunen myndighet til å fatte vedtak om å benytte alternative løypetraseer ved behov. Dette gjøres uten utredning etter nasjonal forskrift for løyper som stenges pga. utmarksnæringer og lignende. Statsforvalteren blir klageinstans.
- Gi kommunen myndighet til å vedta at ubrøytet vei kan benyttes til rekreasjonskjøring med snøscooter generelt, for enkelte områder/veier, eller som del av et løypenett uten krav om konsekvensutredning etter nasjonal forskrift. For at kjøring skal tillates, må grunneiernes/veistyrets samtykke innhentes.
- Gi kommunen myndighet til å gi tillatelse til tilknytningskjøring til opparbeidet rekreasjonsløype, på strekning vedtatt av kommunestyret. Tilkjøringsmulighet for hyttefelt som ligger nær løype, men der enkelthytter i ytterkant har en for lang avstand til traseen.
- Tillate bruk av andre beltegående kjøretøyer i scooterløyper, f.eks ATV med belter og tråkkemaskin for preparering av løypene.
- Tillate kommunene å definere størrelse på vann for kjøring med bensindrevet motorbåt. Finnmark er et stort fylke og har mange store og små vann, en bensindrevet motor på vann mindre enn 2 kvadratkilometer er ikke dokumentert skadelig for vannet. Det er antallet og størrelsen som avgjør.
- Tillate kommuner å reetablere gamle postruter og andre løyper for kjøring med ATV etter ønsker og behov fra lokalbefolkning og kommune. Dette vil gi oss tilbake adgangen til å utøve gammel kultur for høsting fra naturen. Traseene eksisterer allerede og det vil ikke bety etablering av nye spor i naturen. De fleste av disse traseen ble også brukt tidligere til å kjøre traktor på.
- Sikre at intensjonen i lnnst. 253 L(2014-2015) oppfylles, uten forutgående høring slik at kommunen etter søknad kan gi tillatelse til bruk av motorkjøretøy til transport av personer, materiell og utstyr i forbindelse med utmarksnæring. Som utmarksnæring regnes drift av utleiehytter, næringsmessig høsting av naturgoder, turist og reiselivsnæring, leting og undersøkelse av ressurser i berggrunnen mv., forutsatt at virksomheten er registrert i Enhetsregisteret med dette som formål, og i MVA-registeret for å imøtekomme en viss størrelse på omsetningen.
- Tilrettelegge for utbedring av dagens barmarkstraseer for å sikre tilgang til utmarka med mindre slitasje. En god trase vil, etter vår mening bli fulgt i større grad, og ikke kjørt ved siden av som tilfellet ofte er i dag.
Hammerfest kommune ønsker Motorferdsellovutvalget lykke til med dette viktige arbeidet. Hammerfest kommune vil aktivt svare på de høringene som blir sendt ut av dere i dette viktige arbeidet.
Behandling
Votering - rådmannens innstilling mot nytt fellesforslag:
Rådmannens innstilling: 0 stemmer
Fellesforslag: 6 stemmer - Ap 2, FrP 1, Sp 1, SV 1, UAVH 1