Fugleinfluensa i Hammerfest

Mattilsynet påviste fugleinfluensa hos krykkjer i Hammerfest i midten av juni i år. Det er nå tegn til at utbruddet i Hammerfest øker noe i omfang, spesielt på Seiland. Kommunen arbeider for å fjerne døde fugler og redusere smitte til andre fugler.

Pressemelding fra Hammerfest kommune

Mattilsynet påviste fugleinfluensa hos krykkjer i Hammerfest i midten av juni i år, og kommunen gikk ut med følgende informasjon: Fugleinfluensa påvist på krykkje i Hammerfest - Hammerfest kommune

Situasjonen i Hammerfest har vært stabil siden da, med enkelte funn av døde fugler som er blitt håndtert av kommunen og engasjerte innbyggere. I Øst-Finnmark har utbruddet blitt til det største utbruddet av fugleinfluensa som er sett i Norge.

Det er nå også tegn til at utbruddet i Hammerfest øker noe i omfang, spesielt på Seiland. Kommunen arbeider for å fjerne døde fugler og redusere smitte til andre fugler.

To krykkjer. - Klikk for stort bilde Tor Harry Bjørn

Lav risiko for smitte til mennesker

Folkehelseinstituttet vurderer risikoen for smitte til mennesker som svært lav. Dette gjelder også i områder der det er funnet døde fugler og det er påvist fugleinfluensa hos villfugl.

Smitte til kjæledyr

Fugleinfluensaen som nå er påvist, utgjør først og fremst en risiko for fugler. Hunde- og katteiere bør likevel forsøke å holde dyrene unna døde og tydelig syke fugler. Dette vil også beskytte mot andre smittsomme sykdommer, som for eksempel salmonella.

I områder hvor det er mange fugler som dør av fugleinfluensa, kan man vurdere å holde katter innendørs og hunder i bånd når de er utendørs, slik at kjæledyrene unngår kontakt med syke og døde fugler.

Folkehelseinstituttet vurderer risikoen for smitte til mennesker fra kjæledyr som svært lav. Generelt er det en god rutine å unngå at dyr slikker deg i ansiktet, samt å vaske hendene etter kontakt med dyr.

Ta kontakt med veterinæren din dersom du mistenker at katten din har fugleinfluensa.

Drikkevannskilder og bær

Smitte via mat eller drikkevann er ikke vanlige smittemåter for fugleinfluensa.

Vann fra vannverk behandles for ulike mikroorganismer og anses trygt i Norge. Behandlingsmetoder som UV-behandling er effektive mot fugleinfluensavirus.

Vann i naturen, her gjelder også FHI sine råd: Det tryggeste er å unngå å drikke vann fra naturen fordi det er flere smittsomme sykdommer som kan overføres på denne måten. Hvis du skal drikke vann fra naturen, er det tryggest å koke det først. Fugleinfluensavirus inaktiveres hvis det utsettes for varme på over 70 grader i minst 2 minutter.

Selvplukkede bær Smitte via mat er en lite dokumentert smittevei hos mennesker, og konsum av mat betraktes ikke som en viktig smittekilde for fugleinfluensa hos mennesker. Vanlige hygieneråd for behandling av mat vil uansett kunne være med å forebygge smitte. Vask frukt, bær og grønnsaker godt. Kokte bær og grønnsaker er tryggere enn rå.

Håndtering av døde fugler

Artikkelen er oppdatert med 21. juli kl. 16:00 grunnet nye regler om håndtering av død fugl fra Mattilsynet

Døde fugler bør fjernes for å redusere smittespredning, særlig i områder hvor det er stor dødelighet av fugler. Døde fugler er smittekilder, og dersom de blir liggende kan smitten spres videre til andre fugler.

Kommunen med sine medarbeidere fra park, idrett, friluftsliv, brannvesenet og byggdrift arbeider med å fjerne døde villfugler. Men det er likevel ikke mulig med kommunens ressurser å være over alt. Privatpersoner som observerer et større antall døde fugler ellers i kommunen kan melde det inn til servicekontoret.

Etter nye smittevernbestemmelser fra FHI skal personer som samler inn store mengder døde fugler ha riktig smittebeskyttelse. Derfor er det ansatte i kommunen som skal håndtere større mengder fugler. Fuglene bør oppbevares på en sikker måte frem til henting og destruksjon.

Kommunen har derfor fått plassert to avfallskontainer for døde fugler

• ved brua på Elvetun
  • innerst i Eidvågen på Seiland

Privatpersoner kan også deponere døde fugler i avfallscontaineren. Det e fuglene legges i containeren må de legges i gul pose som finnes ved containeren.

Privatpersoner kan fjerne enkeltfugler men det er viktig å følge reglene for hvordan den skal deponeres.. Bruk hansker når du plukker opp fuglen, legg den i en plastpose. Ta fuglen med til egnet sted for deponering og legg den i gul pose du finner ved container. Legg deretter fuglen i containeren. Eventuelt kan du plukke opp fuglen med hånden inne i en plastpose som så vrenges om fuglen. Vask hendene godt med såpe og vann etterpå.

Varsling om død fugl

Privatpersoner som observerer et større antall døde fugler eller har flere spørsmål kan ta kontakt med servicekontoret
servicekontoret@hammerfest.kommune.no

T 78 40 20 00