Når mamma eller pappa blir syk

Onsdag 17. april arrangerte Hammerfest kommune en fagdag om barn som lever med helseutfordringer i familien, sammen med BarnsBeste – Nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende.

Pressemelding fra Hammerfest kommune

En gruppe konferansedeltakere som sitter i et auditorium - Klikk for stort bilde

Hvem tar vare på barnet?

Temaet for samlingen var «Hvem ivaretar barnas behov for et godt liv i familien, og hvordan håndterer vi dette i vår kommune?».

Flere tusen barn i Norge lever med helseutfordringer i familien. Dette kan være en kronisk syk forelder, en forelder med psykiske helseutfordringer, eller et søsken med en livstruende sykdom. Det er kjent at barn som pårørende trenger betydelig støtte i hverdagen for å sikre seg et godt liv og for å unngå å bli syke voksne.

Noen av emnene som ble tatt opp på fagdagen:

• Barn som pårørende i et folkehelseperspektiv
  • Hvem har ansvar for hva?
  • Samarbeid med sykehusene
  • Hvordan jobbe sammen med familiene?

Koordinator for barn som pårørende

Hammerfest kommune har en egen koordinator for barn som pårørende: Claudia Stulen, som jobber i fagstaben for helse og omsorg. Stulen har naturlig nok vært sentral i planleggingen og gjennomføringen av fagdagen. Hun forteller at hun er svært godt fornøyd med dagen.

­­– Jeg er imponert over oppmøtet og engasjementet til de som deltok, forteller hun.

– Vi har hatt deltakere fra rus og psykiatri, hjemmetjeneste, PPT, tidlig innsats, ergo- og fysiotjenester, fagkonsulent, barnehager, innvandrertjenesten, ungdomskonsulenter, skoler, BUP og sykehuset. Vi tror og håper at det har vært lærerikt og at vi fremover kan ha økt fokus på barn som pårørende i en ellers travel hverdag.

Det er nok ikke alle som vet om at kommunen har en egen koordinator for barn som pårørende, så det er fint å få spredt litt informasjon ikke bare om temaet, men også om at det finnes noen å henvende seg til.

Claudia Stulen

Koordinator for barn som pårørende

Telefon : 78 40 27 05
Mobil :  97 63 01 08
Send e-post

Se også

BarnsBeste er et nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende som er plassert ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. BarnsBeste arbeider gjennom kunnskapsarbeid, nettverksarbeid, fagutvikling, formidling og rådgivning. Målgruppen er sentrale myndigheter, offentlige tjenester, frivillige organisasjoner, kompetanseaktører, pasienter og pårørende samt befolkningen.
Les mer på BarnsBestes nettside

Kvnne står foran en presentasjon og peker i en tabell - Klikk for stort bildeKommuneoverlege Sonni Schumacher forklarer om barn og helse