Fugleinfluensa påvist på krykkje i Hammerfest

Det er påvist fugleinfluensa på døde krykkjer i Hammerfest. Det er svært uvanlig med smitte til mennesker, men unngå kontakt med døde fugler.

Denne artikkelen er mer enn 3 måneder gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Pressemelding fra Hammerfest kommune

Masse krykkjer hekker på tak. - Klikk for stort bilde Tor Harry Bjørn

Fugleinfluensa er påvist

Mattilsynet har påvist fugleinfluensa hos døde krykkjer i Hammerfest. Vi vet derfor at smitten finnes i krykkjebestanden her i byen, og sannsynligvis ellers i kommunen. Fugleinfluensa er en smittsom virussykdom som hovedsakelig rammer fugl. Ved nærkontakt med smittet fugl har det også i noen tilfeller skjedd at andre dyr og mennesker er blitt smittet.

Unngå kontakt med døde fugler

Selv om det er svært sjelden at fugleinfluensa smitter til mennesker, bør man ikke ha nærkontakt med døde fugler.

Ofte vil det være best å la døde fugler ligge og la naturen ordne opp selv.

Bruk engangshansker hvis en død fugl er til sjenanse og må fjernes, og kast hanskene etterpå. Hold barn og hunder unna døde fugler. Hvis du likevel skulle være uheldig og komme i kontakt med en død eller syk fugl, bør du vaske hendene med såpe og vann – slik vi ble vant til under koronapandemien.

Om du må fjerne en fugl, skal den sorteres som restavfall (og dermed brennes). Vi vil unngå mulig smitte med matavfallet som går til kompostering. Legg fuglen i en vrengt handlepose eller ressursselskapets hvite restavfallspose og knyt godt igjen. Det beste er om du kan levere posen rett til avfallsanlegget på Grøtnes, da går den rett til forbrenning. Om du ikke har mulighet til det, kan du legge den i søppeldunken som restavfall.

Vi har ikke behov for å teste flere fugler for viruset nå, og døde fugler skal derfor ikke samles inn og leveres til veterinær. Det er heller ikke nødvendig å varsle om død fugl.

Sonni Pleym Schumacher
Kommuneoverlege