Syn og hørselSyns- og hørselskontakten formidler og gir oppfølging og opplæring i bruk av synshjelpemidler og hørselshjelpemidler. Dette innebærer kartlegging av behov, gi veiledning, søke hjelpemidler, gi opplæring i bruken av- og gjøre feilsøking på hjelpemidlene. Syns- og hørselskontakten gir også veiledning til pårørende og personell som er involverte i oppfølgingen. Syns- og hørselskontakt samarbeider nært med servicemedarbeider i kommunen om montering av- og feilsøking på hjelpemidler. Aktuelle synshjelpemidler: Luper, telefonutstyr, lese-tv, spesial cd-spiller, div. husholdningsredskaper Aktuelle hørselshjelpemidler: Telefonutstyr, lydoverføringshjelpemidler (teleslynge), samtaleforsterker, varslingshjelpemidler Ved første gang henvendelse og søknad på hjelpemidler må det foreligge en erklæring fra spesialisthelsetjenesten. NB! Syn- og hørselskontakten formidler ikke briller, linser eller høreapparater. Ergo- og fysioterapitjenesten har ergoterapeut som er syns- og hørselskontakt. Syns- og hørselskontakt er kommunal kontaktperson for NAV Hjelpemiddelsentral i Finnmark. Målgruppe Tjenesten er rettet mot voksne og eldre, som bor hjemme eller i institusjon. Kriterier og vilkår Ergo- og fysioterapitjenesten har prioriteringsnøkler som skal sikre at brukere og pasienter får rett tjeneste til rett tid, og et mest mulig likt tilbud om oppfølging behandling. Tjenesten prioriterer personer med sammensatte behov, ofte med behov for tverrfaglig tilnærming over lengre tid. Samarbeidspartnere Ved behov etableres samarbeid med andre tjenester som er involverte i oppfølgingen både i kommunen, spesialisthelsetjenesten og med andre. Det skal alltid innhentes samtykke før samarbeid etableres. Pris for tjenesten Tjenesten er gratis. Hvordan komme i kontakt med oss Du kan søke om ergoterapi og fysioterapi ved å ta direkte kontakt med oss. Lover og forskrifter Lov om pasient- og brukerrettigheter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Lov om helsepersonell m.v. Lov om folketrygd Forskrift om stønad til dekning av utgifter til fysioterapi m.m. Forskrift om habilitering og rehabilitering Forskrift om funksjons- og kvalitetskrav for fysioterapeuter med kommunal driftsavtale Forskrift for sykehjem Forskrift om stønad til dekning av utgifter til fysioterapi m.m. Folketrygdloven Syketransportregisterforskriften Pasient- og brukerrettighetsloven Saksbehandling Det fattes ikke vedtak på fysioterapi og ergoterapi. Saksbehandlingstid Inntak av brukere fra ventelista skal alltid følge tjenesten prioriteringer. Det tilstrebes at tilbud alltid gis så snart som mulig og innen maks ventetid. Ventetid regnes fra den dagen tjenesten mottar henvisningen og i antall virkedager frem til tjenestetilbudet er iverksatt. Du skal ha tilbakemelding innen 2 uker om at henvisning er mottatt og få opplysning om eventuell ventetid. Dersom bruker ikke vil få et tilbud, skal dette opplyses om så snart så mulig, slik at brukeren kan henvende seg til privatpraktiserende fysioterapeuter og andre instanser. Ved vurdering av forsvarlighet i ventetiden tas det hensyn til hvilke andre offentlige tjenester bruker mottar, om evt. råd/veiledning fra fysioterapeut og/eller ergoterapeut gis, og til ressurser som finnes i brukerens nettverk. Ved oppstart av tjenestetilbudet skal brukeren gis informasjon om omfang av tjenesten og forventet lengde på oppfølgingen/behandlingen. Dette for å sikre forutsigbarhet for brukeren og sikre at det til enhver tid er brukere med størst behov som prioriteres. Klagemulighet Hvis du mener du ikke får nødvendig hjelp eller er misfornøyd med utførelsen av tjenesten, kan du sende en klage til kommunen eller direkte til Ergo- og fysioterapitjenesten. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Publisert av Eilert Sundt Publisert 01.08.2019 12.57 Sist endret 25.11.2024 09.54