Feste/leie og salg av kommunale tomter

Satsene for feste- og leieavgift, som vist under, gjelder kun ved inngåelse av nye festekontrakter.
Kommunen kan regulere festeavgiften i henhold til tinglyst avtale.

Feste av bolig- og fritidstomter

Med bolig og fritidstomter menes også tomter til bygg tilknyttet boliger og hytter, så som garasje, uthus, naust og lignende

Salg av kommunale festetomter til bolig og fritidsformål

Alle som fester bebygde bolig- og fritidstomter i hammerfest kommune gis mulighet til å kjøpe tomten. Kjøpesum følger til enhver tids gjeldende gebyrregulativ for hammerfest kommune. Ubebygde boligtomter selges på samme vilkår.

Alle omkostninger knyttet til kjøp av festetomt (tinglysningsgebyr, dokumentavgift m.m.) Dekkes av kjøper.

Feste og leieavgift av næringstomter- og tomter med annet formål enn bolig

Kommunale tomter til næring eller annet formål enn bolig og fritid selges ikke.

For de som har festetomter som grenser mot sjø, og der fester selv bekoster/har bekostet utvidelse av tomta ut i sjøen, beregnes festeavgiften kun for opprinnelig landareal ut til marbakke/ned til kote -2.

leie av grunn brukes i de tilfeller det er mer hensiktsmessig for begge parter å inngå en leieavtale enn å inngå en festeavtale. Leieavtalen inngås for maksimum 2 år.

Tomter til ideelle organisasjoner m.m.

Fastsetting av festeavgift for tomter som skal festes eller festes i dag av ideelle organisasjoner m.m ( lag, foreninger, menigheter, m.m., og som benyttes til lagets/foreningens formål ), behandles politisk.

Feste/leie av grunn

Gebyr Sats 2024
22.a Festeavgift Kvalsund sentrum* 5,00
22.a Festeavgift Kvalsund for øvrig 3,11
22.a Salg av bolig og fritidstomt - Kvalsund for øvrig 51,38
22.a Salg av bolig og fritidstomt - Kvalsund Sentrum* 74,24
22.b Festeavgift Rypefjord/ Hammerfest 5,00
22.b Salg av bolig og fritidstomt - Rypefjord/ Hammerfest 74,24
22.c Festeavgift Bekkeli/ Strømsnes og Forsøl 5,00
22.c Salg av bolig og fritidstomt - Bekkeli/ Strømsnes og Forsøl 74,24
22.d Festeavgift Seiland/ Sørøya 3,11
22.d Salg av bolig og fritidstomt - Seiland/ Sørøya 51,38
22.e Festeavgift for næringstomter - gjelder hele Hammerfest kommune 13,38
22.f Utleie til næring, med inngått leieavtale 11,44
22.f Utleie til næring, uten inngått leieavtale | Bruk av kommunal grunn under 500 m2 uten avtale, faktureres som for 500 m2. 15,99
*Med Kvalsund sentrum menes det areal som i kommuneplanenes arealdel for nye Hammerfest kommune avsettes som sentrumsomrảde

Alle avgifter og gebyrer skal betales til kemneren etter faktura fra Samfunnsutvikling. Behandling skjer etter det regulativ og de satser som gjelder på det tidspunkt fullstendig søknad foreligger. Når spesielle forhold tilsier det, kan regulativet fravikes av utvalget for næring, miljø og utvikling.