Nye regler om håntering av død fugl

Etter ny informasjon fra Mattilsynet har Hammerfest kommune oppdatert sin informasjon om avfallshåndtering av døde fugler i forbindelse med fugleinfluensa.

Masse krykkjer hekker på tak. - Klikk for stort bilde Tor Harry Bjørn

Alle døde fugler skal deponeres i utsatt avfallskonteiner da de skal sendes til forbrenning ved godkjent forbrenningsanlegg i Norge. Det betyr at enkeltfugler som plukkes av privatpersoner ikke skal legges i restavfall, men i kommunens avfallskonteinere for døde fugler. Disse er satt ut ved brua på Elvetun eller innerst i Eidvågen på Seiland. Før fuglen legges i kontaineren skal den også legges i gul pose som er tilgjengelig ved konteineren eller på servicekontoret.

Privatpersoner som observerer et større antall døde fugler kan melde det inn til servicekontoret: servicekontoret@hammerfest.kommune.no

Informasjonen fra gårsdagens Pressemelding om fugleinfluensa. er fotsatt gjeldende. Det er ikke gjort endringer i risikovurdering for smitte.