Pressemelding fra Hammerfest kommune
Dokument 8:7 S (2025-2026) - stortinget.no
Debatten om elektrifiseringen av Melkøya har båret preg av en mangel på skille mellom
elektrifiseringen i seg selv, altså overgang fra bruk av gass til elektrisitet i produksjon, og produksjon
av den kraften som kreves for å drifte anlegget etter at det skal driftes på elektrisitet. Hammerfest
kommune avviser klart og tydelig forslaget fra partiet Rødt om å stoppe elektrifiseringen av
Hammerfest LNG. Dette er et prosjekt som er lovlig behandlet, vedtatt og allerede langt inne i
gjennomføringen. Å reise nok en politisk omkamp nå er ikke bare et feilspor – det er en direkte trussel
mot industriutvikling, energisikkerhet og regional stabilitet i nord.
Punkt 1 i dok. 8:
Det fremstår derfor her uklart hva som menes i punkt 1 om alternativer.
Prosessen med å konvertere fra gass til elektrisitet har kommet for langt til at det er mulig å endre
dette nå. Dette gjelder både et stort antall kontraktsinngåelser og pågående arbeid med 420 linje fra
Skaidi til Hammerfest samt bygging av tunnel og trafo fra Melkøya til Hyggevann.
Dette, at prosessen nå av mange årsaker har kommet for langt til å stanse den, var årsaken til at
stortinget ikke hadde flertall for å stanse elektrifiseringen under siste behandling av dette i mai i år.
Hammerfest kommune reagerer på gjentatte omkamper om dette.
Dersom punkt 1 refererer til hvilken kraftproduksjon som skal forsyne Melkøya etter elektrifiseringen er
fullført, er det en debatt som ønskes velkommen. Hammerfest kommune mener at det er det debatten
burde ha handlet om det siste 1,5 året.
Punkt 4 i dok. 8:
Løsningen med CCS er ikke lenger aktuell da det ikke er noen aktuelle aktører som har dette i sine
forretningsmodeller. Ocean Power har blitt nevnt i denne sammenheng, men de har gått bort fra disse
planene da de nå skal satse på datasentre og ikke olje – og gass industrien.
Elektrifisering bidrar til forlenget levetid på anlegget og dets ringvirkninger som en direkte årsak til at
reservoaret dreneres saktere og vil kunne forsyne anlegget med gass 2-3 år lengere enn ved fortsatt
turbindrift. Et krav til CCS vil gi motsatt effekt og vil bety at vi drenerer reservoaret raskere og i så
måte reduserer levetid, arbeidsplasser, skatteinntekter og ringvirkninger.
Elektrifiseringen rigger Finnmark for en fremtid også etter Olje- og gassalderen ved at all infrastruktur
og kraftproduksjoner er på plass.
Punkt 5 i dok. 8:
Det henvises til punkt 5 i dok. 8 forslaget og det understrekes at avgjørelser om bruk av areal skal
arbeides frem lokalt. Det er lokaldemokrati i praksis, og det er etablerte strukturer for hvordan slike
saker skal jobbes frem. Det er gitt konsultasjonsrett, klagerett og innsigelsesrett ved lov som ulike
interesser kan benytte seg av. Det er ikke slik at stortinget kan gå inn og frede et helt fylke for
arealutbygginger, og det reageres på at det foreslås å overkjøre alle kommuner i et helt fylke gjennom
dette forslaget.
Vi vil til slutt understreke at Hammerfest LNG, og energiproduksjonen i nord, har betydning langt
utover den nevnte fylkesgrensen. Dette bidrar til stabile energileveranser til Europa, og prosjektet
inngår i en bredere nasjonal og sikkerhetspolitisk sammenheng. I en tid hvor geopolitikk og
energisikkerhet veier tungt, er det avgjørende at Norge fremstår forutsigbart og handlekraftig – ikke
vinglete og prosessdrevet.