Hammerfest etter stormen

Så langt vi vet har det heldigvis ikke vært noen skader på mennesker, men det er noen materielle skader og strømbrudd etter stormen 29. – 30. januar.

Pressemelding fra Hammerfest kommune

Strømbrudd på Seiland og Sørøya

Lucerna melder om strømbrudd på hele Seiland og hele Sørøya. Sørøya forsynes foreløpig av aggregat i Akkarfjord og Hasvik, men kapasiteten er begrenset, og folk må spare på strømmen. Vi har fått melding om at de som bor på øyene er flinke til å ta vare på og hjelpe hverandre gjennom situasjonen.
Lucerna melder at de jobber med å få organisert båttransport ut til øyene for å finne og rette feil på strømforsyningen.

Se driftsmeldinger hos Lucerna

Kollektivtrafikk

Mange båt- og bussruter er innstilt. Snelandia melder at all busstrafikk i Hammerfest er innstilt inntil videre.

Se trafikkmeldinger hos Snelandia

Skoler og barnehager

Skoler og barnehager holder åpent i dag, men 5. – 10. trinn har hjemmeskole.

Skadestatus etter stormen

Vi har ikke fått meldinger om noen personskader etter stormen mandag 29. januar og natt til tirsdag, men det er en del materielle skader. Minst ett tak har blåst av en bygning, og flere er skadet, slik at det ligger takplater og andre bygningsdeler rundt omkring. Gjenstander har blitt skyllet på land og kantsteiner er flyttet. Noen flytebrygger og gangbroer er skadet eller helt ødelagt. Vi må regne med at det vil ta litt tid å få ryddet og reparert alt.

Været fremover

Yr melder at det skal bli roligere på dagen i dag, og så blåse opp igjen mot kvelden, men ikke på langt nær så ille som det var i går. Uværet er ikke over ennå, selv om vi forhåpentligvis er over det verste, så vi ber alle om å være forsiktige, følge med på værmeldingen og informasjon fra kommunen og ikke ferdes ute unødig.

Beredskapsledelsen fortsetter å følge situasjonen, og vi kommer med mer informasjon hvis og når det blir aktuelt.

Kontaktperson for mediahenvendelser

Ordfører