Hammerfest forbereder seg for uvær

Uværet er forventet å slå til for fullt mellom kl. 14 og 16 i dag. Vi er forberedt for å håndtere problemer som kan oppstå. Vi oppfordrer alle til å holde seg innendørs.

Denne artikkelen er mer enn 3 måneder gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Presseoppdatering fra Hammerfest kommune

Skoler og barnehager

Mange barnehagebarn og skoleelever er hjemme i dag, men skoler og barnehager har holdt åpent for de som har hatt behov for det. Skolene og barnehagene stenger kl. 14, for at barna skal komme seg trygt hjem.

Kollektivtransport

Mye kollektivtransport er innstilt i dag, og det er sannsynlig at også lokalbusser i Hammerfest by vil bli innstilt når uværet treffer. Det er svært glatt og vanskelige kjøreforhold.
Følg med på trafikkmeldinger fra Snelandia.no

Veier

Vi vet at det har vært spekulert i om Riksvei 94 må stenges hhv. Ved Storsvingen og på Fuglenesveien. Statens vegvesen har ansvaret for å vurdere stengning av Riksvei 94, og foreløpig er det ingen planer om det. Vi er i kommunen forberedt på at høy vannstand, sterk vind og høye bølger kan føre til problemer for Fuglenesveien, særlig ved Mollafjæra.

Brann og redning

Brann- og redningstjenesten er forberedt på å utplassere mannskap og utstyr på begge sider av Fuglenesveien i fall det blir fare for at veien blir stengt.

Ambulanse

Finnmarkssykehuset melder om at de vil utplassere en ambulanse i Hammerfest sentrum for å ha beredskap i fall Fuglenesveien blir stengt. Det blir også plassert en ambulanse på Skaidi.

Kommunehelsetjenesen

Alle tjenester går som normalt, og vi er forberedt på å håndtere problemer som kan oppstå med stengte veier og vanskelig fremkommelighet.

Vi oppfordrer alle til å være forsiktige i uværet og å holde seg innendørs så langt det er mulig.

Kontaktperson for mediahenvendelser

Ordfører