I Kvalsund barnehage kan du jobbe 4 dager i uka med full lønn

Kvalsund barnehage har hatt utfordringer med sykefravær og rekruttering. I tre år fremover skal vi teste ut 4-dagersuke med full lønn.

Pressemelding fra Hammerfest kommune

Bygning med trepanel i lav høstsol - Klikk for stort bilde

I tre år fremover skal alle ansatte i Kvalsund barnehage bare jobbe fire dager i uka – altså en 80 % stilling – men beholde full 100 % lønn. Det må være noe av det beste jobbtilbudet du kan få som barnehageansatt!

Styreren i barnehagen er forventningsfull

Styrer Una Charlotte Øien forteller at de gleder seg stort til å komme i gang med utprøvingen av firedagers uke:

– Vi må jo være positive til et godt og seriøst forsøk på å bedre situasjonen her i barnehagen. Det har vært utfordrende med mangel på folk og høyt sykefravær i ganske lang tid nå, og vi har altfor ofte måttet holde deler av barnehagen stengt fordi vi har manglet ansatte på jobb. Nå gleder vi oss både til å forhåpentligvis få ansatt flere og teste ut firedagersuke. Vi regner med at det også vil virke positivt på sykefraværet, så vi kommer inn i en god spiral. Dette blir jo veldig attraktive jobber med en så fin arbeidstidsordning, så vi gleder oss til å få nye kolleger.

– Og så må vi jo bruke litt tid på teste ut dette i praksis og finne en god måte å organisere oss på når alle har en fridag i uka.

Nybrottsarbeid for varig rekruttering

Kommunalsjef for oppvekst og kultur, gjentar frustrasjonen over høyt sykefravær og mangel på vikarer.

– Det er i praksis ikke vikarer å oppdrive, forklarer han.

– Vi har over ganske lang tid hatt utfordringer med høyt sykefravær og manglende personale i barnehagene i Hammerfest, og distriktsbarnehagen i Kvalsund har vært særlig hardt rammet. Derfor er det kjempebra at vi nå er i gang med skikkelige tiltak for å prøve å snu situasjonen. Det har kommet som et politisk initiativ å innføre firedagers uke, for å få testet ut om det kan være med på å løse problemene. Forsøksperioden er på hele tre år, så vi burde få et godt grunnlag for å evaluere ordningen skikkelig. Om dette blir en suksess som vi håper, så kan det jo bli aktuelt å utvide ordningen til flere eller alle barnehagene i Hammerfest også.

Også god lønn i barnehagene i Hammerfest

Det er ikke bare prøveprosjektet med firedagers uke i Kvalsund som er gunstig for dem som vil jobbe i barnehage i Hammerfest. Vi gir en garantilønn på 20 000 kroner over tarifflønn i alle barnehagene, og hele 40 000 over tarifflønn i Kvalsund – og i tillegg til det får du en signeringsbonus på 50 000 hvis du binder deg for en avtale på to år. Dette er jo den rene gavepakken til alle som vil jobbe i barnehage!

Kommunalsjef Paulsen forteller at vi allerede har kvalifisert søkere til stillinger i Kvalsund som ligger ute nå:

Og dette er selvfølgelig hele, faste stillinger.

Arve Solvi Paulsen
Kommunalsjef